Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1781 ggr
[Jens]
0

PH-mätare inköp ?

Var har ni köpt era PH-mätare? Digital version är jag ute efter och till rimligt pris. Den som jag har idag litar jag inte på längre utan vill köpa mig en ny.

[Jens]
1

Struntsamma =) Jag var till Clas Ohlson och köpte en för 699 kr.

Lillyrod
0

Oj det var dyrt tyckte jag. Kanske därför jag inte har någon digital ; )

[Jens]
0

Har du testpinnar ? Eller hur testar du ditt vatten? I längden så kanske det blir dyrare än vad denna kostade?

Lillyrod
0

Jag har både droppar och stickor. Det är nog sant att det blir dyrare i längden.

[Jens]
2

🙂 Jag köpte även en timer till mitt stora akvarium. Den förra funkade inte så bra med LED-rampen så jag hoppas denna är bättre. Vi får se.

Lillyrod
1

Alltid kul med nya saker till karen 👍

[Jens]
0

Ja visst är det. Allt för att det ska bli enklare ;)

[Tinitusan]
0

jag köpte min på cyberzoo för runt 7-800 minns inte riktigt, men det absolut bästa jag någonsin köpt inom akvaristiken med tanke på att mitt vatten är så oberäkneligt!

Vemsan
0

Vad köpte du för sorts timer? Har en som jag inte fattar ett dugg utav så jag behöver någon enklare variant hehe.

Hälsningar Vemsan

[Jens]
0

Denna köpte jag Vemsan: http://www.clasohlson.com/se/Digital-pH-mätare/34-3118. Enkel anvisning på hur du kalibrerar den men kan tipsa redan nu att du ska köpa destillerat vatten också och det får du lätt tag på i en bensinmack. Kanske Clas Ohlson har det också men jag hade redan åkt iväg och när jag var en bit ifrån så stannade jag för att läsa instruktionerna och fick se att det behövdes destillerat vatten. Vilken tur det var att jag tänkte läsa om den först innan jag kom hem :)

Lilolizeit
0

Bra tips jens!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

var det inte tajmern vemsan undrade över o inte pH-mätaren? eller har jag fattat fel?

[Jens]
1

Haha Tinitusan. Det var det visst. =)

Det var inget märkvärdigt men det var denna timer jag köpte och än så länge så fungerar den.

http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur/36-5573

Fruktzallad
0

Jag är också ute efter en ny timer till akvariet men för mig blir det en digital variant. Den jag har nu tickar så jag blir tokig. Tick-tick-tick. En digital ska visst vara helt tyst vad jag förstått?

Vemsan
0

Haha undrade iofs om ph mätaren också eftersom det lät riktigt intressant även fast det inte känns aktuellt för mig att skaffa en just nu 🙂 Så det var bra att du informerade om den också 👍

Men timern.. 🤔 Den ser ut som den jag har men jag förstår liksom inte vilka knappar man ska trycka ned när och hur det ska lyckas lysa med hjälp utav den för när jag har den ikopplad så tänds aldrig lampan trots att själva knappen på lampsladden är i "på läget". Som jag har förstått det ska den vita skivan vridas mot det nuvarande klockslaget och sedan ska man trycka ned knappen där man vill att det ska starta och knappen där man vill att det ska släckas. Men näe.. Kanske är fel på min timer hehe.

Hälsningar Vemsan

ElinvBorg
2

Du måste trycka ner hela intervallet där lampan ska vara tänd :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Vemsan
0

Jahaaa åh nu funkar det! Tack så jättemycket ElinvBorg! :D

Hälsningar Vemsan

ElinvBorg
0

Det var så lite!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

usvead
0

#10 Måste du kalibrera varje gång du mäter? Om man ex. har två kar och mäter 1ggn/vecka, ska då mätaren kalibreras inför varje mätning? Såg att de hade extra buffert lösning att köpa men om man mäter ofta lär det väl gå åt en del + att det ska vara destillerat vatten eller har jag missuppfattat det hela 🤔

[Jens]
0

Nej, du behöver inte kalibrera den så ofta. Jag brukar göra det var varannan månad och ibland har det hänt att det har felat på 0.1-0.2 men ibland har det varit rätt så det ändras inte så mycket men det är bra att kolla ibland i alla fall.