Nybliven fiskÀgarinna. :-)
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Nu har fiskarna bott hos mig i 3 dagar och de lever fortfarande. đ YAY! Men vĂ€xterna vĂ€xer ju ingenting! Mitt tĂ„lamod Ă€r inte det bĂ€sta nĂ€r de ska vara "snabbvĂ€xande". ;-) Kanske har de blivit större i morgon. hihi.
Eftersom lampan slÀcks 22.30 sÄ filmade jag lite hÀr innan sÄ jag kan kolla pÄ filmen istÀllet. Nu Àr det mörkt i akvariet till klockan 12.00 i morgon. S U C K vad trÄkigt!
Jag tror inte det Ă€r normalt att vara lĂ€tt kĂ€r i smĂ„ fiskar bara efter 3 dagar. Ăven om jag inte köpt och valt dem sjĂ€lv sĂ„ Ă€r de precis perfekta förstagĂ„ngs fiskar. Söta och fĂ€rgglada. Busiga och pigga. Jag kan sitta och beundra dem hur lĂ€nge som helst. Det Ă€r som att ha ett litet dockskĂ„p med levande invĂ„nare, eller att jag Ă€r ute och dyker i tropiskt vatten. Eller att jag Ă€r upptĂ€cktsresande och sitter och studerar en ny art för första gĂ„ngen i vĂ€rldshistorien.
Filmen Àr inte i proffsklass men den Àr filmad med mobilen. Hoppas ni kan se de smÄ firrarna. Kardinaltetra, en konstig Guppy och ett gÀng Platy med barn. Helena snÀckan har gömt sig nÄgonstans igen.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Kom inte videon med?
Ingen video tyvÀrr! Och du Àr inte alls skum som redan blivit kÀr i dina fiskar, de flesta blir kÀra redan i affÀren ;) Men kul att du fÄtt i fiskar nu! Vad har du för sort? :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, BortskÀnkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund pÄ Tassa Bredvid
Jag testar att kopiera in lÀnken till videon hÀr nu istÀllet. (Videon)
Det Àr ett 56L akvarium med smÄfiskar som Àgdes av en familj som tröttnade pÄ dem. Kardinaltetra, Platy och en Guppy. De hade nog hoppats pÄ att de skulle dö men det gick inte snabbt nog och dÄ tog jag över alltihop. <3
Planerar du att ha andra fiskar dÀr sen eller hur ser planen ut? :) Jag Àlskar ju parfiskar sÄ drar gÀrna med mig andra lÀngs den galna, beroendeframkallande vÀgen ;)
Jag vet inte ens vad parfiskar Ă€r!? Jag Ă€r superduper nybörjare! Men planen Ă€r att fĂ„ dem att överleva och lĂ€ra mig ta hand om akvariet. Under tiden fĂ„r jag lĂ€sa en massa om fiskar och lĂ€ra mig den vĂ€gen ocksĂ„. Jag vet inte hur mĂ„nga fiskar man kan ha i ett 56 L men nu Ă€r det sĂ€kert 12 Kardinaltetra dĂ€r och sĂ€kert 10 andra fiskar under uppvĂ€xt. Ăr det inte redan fullt? Lösa funderingar Ă€r att jag mĂ„ste ha mer grus eller sand för vĂ€xterna gĂ„r knappt att fĂ€sta i botten. Sen ska jag nog köpa algĂ€tare nĂ€r allt verkar stabilt.
Du har alldeles rÀtt, som det Àr nu sÄ Àr karet fullt, kanske borde förtydligat mitt "sen" lite mer :) Parfiskar Àr fiskar som man ofta hÄller i par helt enkelt! Dessa kan ofta hÄllas i smÄ grupper ocksÄ men jag tycker att de Àr trevligare som ett par. Det Àr vÀl framförallt Gurami och dvÀrgciklider man pratar om dÄ.
För att anvÀnda funktionen "infoga video" sÄ behöver videon du vill visa vara uppladdat pÄ youtube eller vimeo. DÄ fungerar funktionen =)
En parfisk Àr en fisk som vill hÄllas i ett par. AlltsÄ en hona och en hane. Den vill inte gÄ i stim eller med ett gÀng andra av samma art, den vill endast ha en partner =)
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
Videon ovan Àr frÄn vimeo. Jag klistrade in lÀnken hÀr nedan dÀr det stÄr infoga video men det funkade inte. SÄ jag fick klistra in lÀnken i meddelandet istÀllet.
Ang vĂ€xterna sĂ„ vĂ€xer snabbvĂ€xande sĂ„ att du ser det pĂ„ en vecka. men sen beror det pĂ„ hur mycket nĂ€ring som finns. Bakterier i filter och grus bryter ner avfallsprodukter frĂ„n fiskar och matrester som sen vĂ€xterna tar upp. Det Ă€r bra om du tillsĂ€tter en vĂ€xtnĂ€ring för akvarium. Jag kör med profito som jag blandar ut i vattnet i samband med vattenbyte. Sen sĂ„g det lite ut som att du ev körde med bubblor frĂ„n pumpen? NĂ€r jag gjorde det vĂ€xte det dĂ„ligt för mig. Det roliga Ă€r nĂ€r man börjar se det lilla kretsloppet fungera. Men blir inte för förĂ€lskad i fiskarna. Det Ă€r alltid nĂ„n som blir sjuk eller sĂ„. Och fĂ„r man yngel fĂ„r man rĂ€kna med att andra fiskar ser det som mat. Dina kardinaltetror blir sĂ€kert glada om din Guppy eller Platy slĂ€pper lite yngelâŠ
Va! Ăter kardinalerna Platy och Guppy? Det Ă€r ju inte jag som köpt fisken men bra att du sa nĂ„t för dĂ„ kan jag förbereda mig att nĂ„got sĂ„nt kan hĂ€nda. Pumpen Ă€r en fluval 2-3 eller nĂ„t i den stilen och den lilla pluppen Ă€r instucken sĂ„ det inte ska bli bubblor. Kanske sĂ„ Ă€r den lite för kraftfull och gör sitt eget skum Ă€ndĂ„? Den Ă€r under ytan.
PÄ söndag ska jag göra mitt första vattenbyte och dÄ fÄr jag dutta i lite vÀxtnÀring. Det Àr mitt absolut första vattenbyte EVER! Klarar jag det sÄ har fiskarna överlevt en vecka hos mig.
Det jag mena var att de Àter upp eventuella yngel som kommet frÄn Platy och Guppy. En vuxen Platy kan de inte Àta upp. Fast lika stor risk att Platy Àter sina egna yngel. NÄgot som jag blev lite chockad över första gÄngen. TÀnkte bara förvarna. Mitt första akvarium var kardinal och Platy. NÀr jag plötsligt sÄg en Platy föda levande bebisfiskar blev jag först super glad men strax efter sÄ var alla utom en uppÀten. Vattenbyte. Mitt tips Àr att ha en dunk med vatten som man fyller nÄgot dygn innan man hÀller i det. DÄ har det nÀstan samma temp som rummet istÀllet för iskallt. Men du fick vÀl med nÄn hÀvert för att tömma. FrÄga tidigare Àgare hur mycket vatten och hur ofta de bytt. MÀt upp och markera i en hink hur mycket du ska tömma. Sen kan du markera pÄ akvariet nÀr du tömt. NÀsta gÄng sÄ tömmer du till strÀcket. Sen kan du göra en liten markering var vatten nivÄn Àr efter bytet. DÄ kan man se hur mycke vatten som avdunstar. (Kanske mer viktigt nÀr man har öppet akvarium eller saltvatten) SjÀlv har jag en 10liters dunk med vatten. NÀr jag byter har jag en hink med markering för 5liter. Tömmer tvÄ hinkar med hÀvert. Sen stÀller jag dunken uppe pÄ akvariet och tar en tunn lÄng slang som jag slangar ner vatten frÄn dunk till akvarium. Eftersom dunken stÄr högre Àn akvarium tömmer den sig sjÀlv. Super enkelt men lÄter lite komplicerat kanske..
Lycka till med ditt första vattenbyte. Det gÄr sÀkert bra =) Du ska fÄ nÄgra tips av mig att tÀnka pÄ inför vattenbytet.
1. Koppla ur doppvÀrmaren (den ska inte vara igÄng ovanför vattenytan)
2. Ha igÄng pumpen hela tiden men tryck ner den lÀngre ner i akvariet sÄ att den inte börjar ta in luft nÀr du tömmer bort lite akvarievatten.
3. Töm försiktigt och lugnt bort 20% av akvarievattnet
4. Fyll pÄ med nytt vatten som har ungefÀr samma temperatur som det gamla. En grad lÀgre eller sÄ gör ingenting och kommer knappt mÀrkas i akvariet. Jag brukar inte göra det svÄrare Àn att kÀnna med handen sÄ att vattnet kÀnns nÄgot sÄ likt akvarievattnet. (Sen lÀr man sig hur mycket man brukar vrida kranen för att fÄ en bra temperatur ocksÄ)
#12 menar du att du med blandaren frÄn kranen drar i varmvatten i akvariet? Jag har ju bara smÄ akvarier sÄ jag hÀllet alltid upp kallvatten som fÄr bli varmt. Varmvatten frÄn kranen kan ju inte vara bra. Koppar m.m. man rekommenderar ju inte att dricka det sÄ borde man kanske undvika att hÀlla till fiskar. Fast har alltid undrat hur man gör med 500liters akvarier..
Jag tar ljummet vatten frÄn kranen. Aldrig varit nÄgra problem. Inga kopparrör hÀr sÄ det Àr lugnt.
Ljummet vatten har jag alltid fÄtt lÀra mig Àr ingen fara, nÀr det blir varmt sÄ kan koppar och annat lossna frÄn rören men ljummet vatten Àr ingen fara :)
Jag Àr superförkyld och har feber, men jag tÀnkte ÀndÄ byta vatten pÄ söndag mitt pÄ dan nÀr jag Àr som piggast. Morgon och kvÀll Àr jag inte direkt piggelin. Det Àr tvÄ fiskar som beter sig lite mÀrkligt sÄ jag tÀnkte att det nog Àr bÀst att byta som planerat och inte dra pÄ det bara för jag Àr sjuk.
*Tar man upp vÀxterna och sköljer av dem, eller hur gör man med dem? Jag har sÄ dÄligt med grus att hÀlften av rötterna hÀnger ovanför gruset, sÄ behöver nog plantera om dem ÀndÄ nu nÀr jag ÀndÄ Àr nere med sugen pÄ botten. Sen har det blivit lite grönt damm pÄ vissa blad ocksÄ.
Förra veckan tog jag bara pumpen i en hink nÀr vi flyttade akvariet och satte sen ner den igen nÀr fiskarna flyttat hit. Det kÀnns som om jag skulle vilja kolla i pumpen sÄ allt ser okej ut. Kanske krama ur lite skrÀp? Jag Ängrar att jag inte gjorde det nÀr jag ÀndÄ flyttade allt, men jag var lite stressad över att fiskarna skulle vara utan syre sÄ lÀnge.
*Eller ska jag göra det i mitten av veckan sÄ de inte blir för mycket för dem med bÄde vattenbyte och krama ur filtret nu pÄ söndag?
*Sen var det detta med vÀxtnÀring och ektozon som ska i nÀr allt Àr klart.
Det Àr inga konstigheter med det va?
Nej du ska inte skölja av nÄgonting i karet. DÄ spolar du bort de nyttobakterier som börjar komma. Om du ska fylla pÄ med mer grus/sand sÄ bara gör det utan att röra vÀxterna.
Det gÄr bra att göra rent pumpen en annan dag Àn den du gör vattenbytet. Jag gör ofta sÄ.
VÀxtnÀring hÀller du i nÀr du gör vattenbytet. NÄgot salt ska du INTE ha i karet. Har nÄgon sagt det sÄ Àr det en kvarleva frÄn 70-talet. DÄ var det lag pÄ att ha salt i akvariet.
AnvÀnder du vattenberedningsmedel vid vattenbyte ska vÀxtnÀring hÀllas i dagen efter. Medlet kan nÀmligen ta bort ingredienser i nÀringen.
Jag fick med mig lite saker frÄn de som hade karet innan och det var sÄnt dÀr salt och vÀxtnÀring. Han sa att jag skulle ge 1/2-1 tsk salt varje gÄng jag bytte vatten. Jag har ju bara tagit över alla prylar och det enda jag köpt sjÀlv Àr fler vÀxter. Det som följde med var 2 smÄ grÀsstrÄn till vÀxter.
Vad bra att du tipsade att nÀringen ska i dan efter. DÄ gör jag sÄ. och skippar saltet?
NÀringen ska i dagen efter om du anvÀnder vattenberedningsmedel. T ex Easylife filtermedia eller Tetra Aquasafe. Om inte kan du hÀlla i samma dag.
Salt i vattnet gör sÄ att fiskarnas slemlager ökar. Detta för att skydda sig. Det sÀger vÀl allt om att man inte ska ha salt i. Fiskarna ska ju inte behöva skydda sig mot vattnet.
DÀremot vid vissa sjukdomsangrepp kan det hjÀlpa till just genom att slemlagret byggs pÄ. DÀrför kan man salta vid t ex svampangrepp eller parasiter som vita prick.
Lycka till nu med vattenbytet. Det Ă€r inte hĂ€lften sĂ„ bökigt som du tror just nu đ
Lillyrod> Det ska bli spÀnnande! Och jag hoppas fiskarna blir glada efterÄt!
Ang salt sÄ Àr det mÄnga ink mig sjÀlv som har lite salt i vattnet. Inte i samma koncentration som nÀr man medicinerar. Jag har 0,1% i mina och bÄde mina vÀxter och fiskar mÄr fint. Ang varmvatten förstÄr jag inte hur ni tÀnker. Beror naturligtvis pÄ hur man vÀrmer sitt varmvatten men det normala Àr att du vÀrmer det till 70 grader i en varmvatten beredare i kÀllaren eller centralt och sen leder det ut i varmvattenledningar till kranen dÀr du blandar det med kallvatten. DÀrav namnet blandare (den du vrider pÄ ). DÀremot blir mÀngden varmvatten mycke mindre Àn om du fyller en hink med varmvatten. Men det kanske inte blir sÄ stora mÀngder. VÀxterna suger kanske upp detta som spÄrÀmnen. Visst Àr det roligt att alla gör olika och det verkar fungera iaf.
Nu kom jag pÄ fler frÄgor. Om man inte har en dedikerad "fiskhink" hemma utan tar en av sina vanlig skurhinkar och riktigt tvÀttar ur och sköljer den noga.. kan jag anvÀnda den till fiskarna? Ja menar om jag fyller upp vatten i en sÄn och sen lÄter det stÄ tills vattnet blir rumstempererat och kan hÀlla i akvariet?
Sen har jag en helena-snÀcka som jag inte matat sen den kom hit i söndags. Jag har fÄtt nÄgra tabletter som man slÀpper i. NÀr ska jag mata den ensamma snÀckan? Behöver de mat ofta?
Jag skulle nog ha anvÀnt hinken till att tömma men skaffa en ny plastdunk till vatten som ska in i akvariet. Viktigt att inte fÄ i tvÄlrester etc.
Jag hÄller med Qurex. De hinkar du anvÀnder till akvarium bör endast anvÀndas till akvarium. Jag har flera som jag anvÀnder till att tömma med men bara 2 som jag fyller pÄ med och dessa anvÀnds inte till nÄgot annat.
Helena snÀckan Àter andra snÀckor sÄ man brukar ha dem för att ta hand om sk skrÀpsnÀckor. Finns det inga andra snÀckor sÄ klarar den sig pÄ matrester den hittar i karet. Man behöver inte ge den sÀrskild mat. BÀst Àr att det finns lite andra snÀckor den kan Àta.
Ja, jag tar ljummet vatten frÄn kranen. Det Àr inga problem. MÄnga akvarister idag inklusive jag sjÀlv, kopplar en slang direkt till en vattenkran och tömmer i vattnet till akvariet pÄ det sÀttet. VÀldigt praktiskt speciellt om man har stora eller mÄnga akvarium.
AngÄende saltet sÄ hÄller jag med Lillyrod och tycker inte att det hör hemma i ett fullt fungerande akvarium. Jag har aldrig nÄgonsin tillsatt salt i nÄgot av mina akvarium under Ären jag hÄllit pÄ och sjukdomsutbrotten har varit vÀldigt fÄ. Du kan skippa det helt Fruktzallad, ett problem och en kostnad mindre =)
Köp en eller flera nya hinkar Ă„t ditt akvarium Fruktzallad, köper du pĂ„ ĂoB eller liknande sĂ„ kostar dem inte mĂ„nga kronor =)
HelenasnÀckan. Du hade inga andra bottenÀtande fiskar för tillfÀllet har jag för mig.. ? SnÀckan Àter andra snÀckor, men Àter Àven foder frÄn botten t.ex tablettfoder för köttÀtare. Jag tycker att du kan pröva att slÀppa ner en hel till en halv tablett pÄ botten och se hur snabbt det Àts upp. Dina Platy lÀr ocksÄ Àta av tabletten sÄ du fÄr pröva dig fram för att se hur mycket som blir lagom. Ingen mat bör lÀmna kvar att ligga pÄ botten.
Jag har en hink med lock som jag köpte nÀr jag tog över akvariet sÄ dÄ fÄr jag hÄlla mig till den nÀr jag fyller upp vatten som ska i akvariet. Hur lÀnge kan vattnet stÄ i en hink utan att det blir dÄligt? Om jag fyller upp och vÀntar pÄ att det ska bli rumstempererat, kan det stÄ 12h och sen i akvariet? Eller Àr det max nÄn timme?
Jag sitter hÀr och vÀntar pÄ att akvariet ska tÀnda sig. Det gör jag varje dag. :) Sen kan jag kolla om alla fiskar mÄr bra. Samma sak varje kvÀll. Jag paniktittar innan jag vet att akvariet slÀcks och sen Àr det supertrÄkigt att det Àr mörkt dÀr inne. Jag Àr nog lite för kÀr i mina fiskar helt enkelt. :-)
Du behöver inte lÄta det stÄ i en hink överhuvudtaget. Fyll upp hinken med ljummet vatten. Det gör inget om det Àr nÄgon grad kallare Àn i akvariet. TvÀrtom. Det piggar oftast upp fiskarna.
HÄller helt med #27, du behöver inte vÀnta alls utan fyll upp hinken nÀr du ska göra vattenbytet.
En frĂ„ga till er som hĂ€ller i ljummet vaten direkt i akvariet. Brukar ni dĂ„ köra med nĂ„n typ av vattenberedningmedel eller gĂ„r det bra iaf? Jag brukar sjĂ€lv hĂ€lla upp en dunk med vatten som fĂ„r stĂ„ ett dygn sen har det vĂ€drat ut ev klor och dessutom det dĂ„ samma temp som rummet. Eftersom man inte ska dricka varmvatten vill jag inte hĂ€lla det i akvariet. DĂ„ behövs det inget vattenberedningmedel. (Fast beror naturligtvis pĂ„ vilket kranvatten man har). Min metod Ă€r vĂ€l helt omöjlig om man har flera stora akvarier men har man bara ett 50liters kĂ€nns det onödigt att hĂ€lla i varmvatten. (Ăven detta Ă€r en kostnad..)
Klor ska enligt mitt vattenverk, som jag har haft flera samtal med, aldrig nÄ konsumenten. MÀngden klor Àr sÄ liten att den hinner försvinna i rören pÄ vÀg till konsumenten.
DÀremot kör de med nÄgra andra suspekta ingredienser vilket gör att jag anvÀnder vattenberedningsmedel för det mesta. Innan de började med blekmedel och mÄlarsoda i vattnet anvÀnde jag inget medel vid vattenbyte.
Hej igen!
Nu har jag gjort mitt första vatten byte och alla vÀxter hade nÀstan slÀppt ur gruset (för lite grus) sÄ jag tog upp dem och satte ner dem igen nÀr jag bytt klart. Jag hÀllde upp en hink med kallt vatten som fick bli rumsvarmt och sen fick jag ta lite till vatten för det inte rÀckte. DÄ fyllde jag pÄ med ljummet vatten. NÀr allt vatten var i sÄ var det 23 grader och jag brukar ha 25 grader. Det var vÀl rÀtt bra? Sen hÀllde jag i vattenberedningsmedel sÄ nu Àr det "dimmigt" i akvariet.
*Ăr det farligt att hĂ€lla i för mycket sĂ„nt medel? Jag skulle ha 5 ml men tror det blev 7.5 ml. Jag kollade fel eftersom jag Ă€r sĂ„ febrig och snurrig. MĂ„r fiskarna dĂ„ligt av för mycket sĂ„nt medel?
I alla fall sÄ hittade jag helena-snÀckan bakom en sten och inga fler döda fiskar. Skönt!
*Det Àr en sten i akvariet som liksom Àr porös. NÀr jag petar pÄ den sÄ faller den sönder lite grann. Den följde med frÄn förra Àgaren sÄ jag hoppas den Àr okej?
*Hur mycket vatten ska man fylla pÄ nÀr man byter? Det hade avdunstat jÀttemycktet sÄ jag hÀllde pÄ nÀstan Ànda upp.
*NÀr Àr det okej att ge fiskarna lite mat? Ska jag vÀnta tills vattnet klarnat?
* Jag har en pyttefisk som antagligen Ă€r en platyunge och den simmar mest nĂ„n cm ovanför botten. Den verkar inte vara sĂ„ bra pĂ„ att simma heller för den tar sig inte direkt nĂ„gra större lĂ€ngder fram eller tillbaks. Ăr den sjuk eller behöver den bara vĂ€xa pĂ„ sig? Hans bröder och systrar simmar med mamma och pappa och leker i utblĂ„set vid pumpen.
Hur som helst sĂ„ Ă€r vattenbytet klart och jag kan lĂ€gga mig i soffan och stendö. Jag har sĂ„ hög feber och hostar sĂ„ det riktigt skrĂ€ller. ĂndĂ„ kan jag inte sluta oroa mig för att fiskarna mĂ„r dĂ„ligt dĂ€r borta i det lite dimmiga akvariet. <3
Det Àr inte farligt att ha i lite för mycket beredningsmedel nÀr det rör sig om nÄgra ml.
Du fyller pÄ med vatten sÄ karet blir fullt. Alla liter behövs brukar jag tÀnka : ) Tempen Àr ok. Du har vÀl doppvÀrmare och dÄ gÄr den ju upp till "normal" efter ett tag.
Mata du det gör inget.
Vad gÀller ynglet Àr det svÄrt att sÀga. Du fÄr hÄlla koll pÄ det.
Nej Qurex, jag anvÀnder inget vattenberedningsmedel till nÄgot av mina akvarium. Det ska ju inte behövas egentligen, men har man egen brunn eller ett besvÀrligt vattenverk som Lillyrod sÄ kan det ju vara till fördel.