Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1361 ggr
Mundis
0

Fiskval 170l

Hej! Jag ska äntligen få starta upp ett akvarium på ca 170l, jag har planerat, googlat och planerat lite till sedan sommaren förra året utan att komma till skott, men nu är akvariet på plats. :) Jag ska bara fylla med sand, vatten och växter innan jag släpper i ett par endlers som startfiskar. Nu behöver jag hjälp med val av fiskar. Min plan är för tillfället: trichogaster labiosa 1+1, apistogramma trifasciata 1+1, aphyosemion splendopleure 1+2, aphyosemion bivittatum 1+2 och antingen Ottos eller corydoras (beroende på vad som passar bäst). Skulle den här kombinationen kunna fungera? Killisarna är ganska närbesläktade, finns det någon risk att de korsar sig? Funkar apistogramma och trichogaster ihop? Vad jag har förstått är alla de här arterna väldigt fredliga men killis kanske är för livliga? Jag trodde ett tag att mina killis hade skadat en av mina kampfiskar men det visade sig att det var min yngsta hona, hon gav sig nämligen på min tredje hona också.

mimåne
0

Oj, jag kan ingenting om killis.. Jag undrar om inte tinitusan har lite kunskap om dem? Jag ska se om hon hittar hit och kan svara dig.

Jag får önska dig lycka till med akvariet =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

nu är jag ingen expert men tror inte det är lämligt att han killisar tillsammans o inte heller i så stort kar, men min enda erfarenhet är årstidskillisar.

Mundis
0

#1 Tack! Men vad tror du om de andra arterna? Jag har hört att man inte ska blanda ciklider och guramis, men båda arterna verkar vara väldigt fredliga? #2 Då blir det nog bara bivittatum. Men tror du att de skulle ge sig på de andra fiskarna? Jag har redan haft splendopleure och de är riktiga mesar, fick ge dem mat i ett eget hörn då de inte kunde konkurrera med mina endlers.

[Tinitusan]
0

ja nej de är inte lämpade för större vatten helt enkelt, tyvärr kan jag inte så mkt om killis så jag kan tala om hur det fungerar mer konkret, du får googla runt lite =)

Draken
0

Man bör inte ha flera olika killisar i samma akvarium, samma släkte (ex. Aphysemion) korsar sig med största sannolikhet.

Man bör heller inte ha dem i för stora akvarium, de är lite som kampfisken, fast ännu kinkigare. har du dem i ett för stort akvarium så kan de bli fruktansvärt aggressiva pga. stress, eller å ser du dem inte alls.

Killis går heller inte ihop med andra sällskapsfiskar, de enda fiskar jag har hört som har fungerat med killies är Endlers guppy, men även där har det varit väldigt mycket stridgheter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mundis
0

#4 Jaså, det tänkte jag inte på, men nu när jag tänker på det har jag nog läst det någonstans. Jag ska ändå dela av mitt 105l så jag kan nog ha dem i en av delarna där istället. Jag kanske kan ha någon liten stimfisk istället, kanske några små rasboror eller pseudomugil? 🤔 Men det kanske är för stort för dem också? Det måste ju vara ganska fredliga och relativt lugna fiskar så att de inte konkurrerar ut apistogrammorna eller guramiesarna.

Draken
0

Stimfiskar är inga problem i ett 170 liters :) Fördelen är ju att du kan har större stim, och då trivs de ännu bättre 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mundis
0

#7 Vad bra! Finns det någon färgglad, fredlig stimfisk som skulle kunna trivas i 25°C och ca 6.5 pH?

Draken
0

Skulle tro att de flesta fungerar under de förhållanden :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mundis
0

Jag funderar på pseudomugil gertrudae alt. paskai, skulle det kunna fungera? Blir det för mycket med ett par läppgurami, ett par apistogramma, ett gäng (minst 8st) pseudomugil och ett gäng otocinclus/corydoras?

Mundis
0

Tror ingen att det kan bli något problem med kombinationen trichogaster och apistogramma?

mimåne
0

Om akvariet är stort nog och väl inrett så kanske ett par läppgurami kan samsas med ett par apistogramma. Men jag har ingen erfarenhet av hur revirhärdade och aggressiva läppguramin blir när de leker. Jag kan inte svara med säkerhet på den frågan tyvärr men tänker att akvariet nog behöver vara väl inrett med mycket gömställen och täta växter för att alla de 4 individerna ska få en egen plats i akvariet. Kanske blir det lugnast om du väljer bara en revirhärdad art? De lever ju inte för evigt heller så du kan ju alltid skaffa den andra arten i ett senare tillfälle.

Personligen tycker jag det känns som säkrare plan med 1 revirhärdad art, en stimfisk (om du då vill ha pseudomugil gertrudae eller paskai) samt antingen corydoras eller otocinclus. 🙂

Mundis
0

#12 Jag tänker ha väldigt mycket växter (iallafall så mycket som plånboken tillåter), och om jag lyckas plantera så att det naturligt blir två revir så kanske det kan fungera? Annars kan jag kanske flytta över ett av paren till 70l delen av mitt 105l. Vad jag har förstått ska läppguramin vara betydligt fredligare än andra guramies som t.ex. Dvärggurami. Vad tror du passar bäst, otocinclus eller corydoras (trilineatus)? För jag antar att det blir för mycket med båda. Båda ska ju passa i pH och temperatur, men jag ska inte ha så väldigt mycket cirkulation för guramiernas skull. Jag planerar att köpa ett ytterfilter, dock ett lite billigare då jag inte har så stor budget (är knappt 15 och tjänar inga egna pengar).

mimåne
0

Ja det där med cirkulationen är ju ett frågetecken. Både otocinclus och panasarmalar gillar ju strömt vatten..

Mundis
0

#1 Ja, de gör ju det. Men om jag riktar utblåset från den ena långsidan till den andra och har flytväxter i det andra hörnet, då kanske det blir tillräckligt lugnt för guramiesarna? Jag har ju sett de som haft guramies och Ottos tillsammans, jag undrar hur de har löst det…

mimåne
0

Akvariet är nog tillräckligt stort för att innehålla både lugna och strömma delar så jag tror det skulle gå bra för otocinclus del om du vill ha dem.

Mundis
0

Vad bra, då tror jag att det blir ett gäng otocinclus (inte än på ett bra tag förstås), tror du att ett gäng på (minst) 8st är lagom? Corydoras får jag ha någon annan gång, hade några pandor för ett år sedan men pga havererande filter, dåliga förberedelser och till sist sjukdom så blev jag av med hela stimmet. Känner fortfarande en hel del skuld över det så jag tror inte att jag hade vågat mig på sådana ändå. Men de är ju så söta när de bökar omkring i sanden, och de har ett så fascinerande stimbeteende så någon gång i framtiden ska jag definitivt ha ett stimm Corydoras trilineatus, när jag är redo. När jag ändå har din uppmärksamhet, vilka lysrör är bäst att ha? Till mitt mindre akvarium har jag har jag för mig att jag har ett aqua-glo och ett flora-glo, tror du att det är en bra kombination till det här också? Jag tänker inte ha så överdrivet krävande växter, möjligen en tigerlotus om det inte är en för svår växt. Och vad behöver jag för näring?

mimåne
0

Ett gäng på minst 8st tycker jag låter bra. Otocinclus har också ett trevligt stimbeteende, de simmar gärna fram och tillbaka i strömmen från pumpen som corydoras gör. Däremot blir de lite lata på äldre dar, men vem blir inte det😛

Så länge det inte var något du gjorde med flit och önskade dina pandapansarmalar så tycker jag inte att du behöver känna skuld. Alla gör vi misstag ibland. När man har hjärtat på rätta stället kan man förlåta sig själv. Du gjorde säkert allt du kunde och förmådde i den situationen och med den kunskap du hade just då.

Så det blir 170L med två stycken lysrör och relativt enkla växter. Om du trivs med kombinationen av lysrör du har i det mindre akvariet så tycker jag att du kan ha samma till det här. Personligen hade jag nog kanske bytt ut flora-glo mot något annat, t.ex sylvania aquastar.

Det kan mycket väl vara så att du klarar dig helt utan växtnäring i akvariet. Vill du använda någon näring skulle jag rekommendera pmdd i låg eller normal dos och kanske lite flytande kol som t.ex easy carbo / happy carbo. Då får du en heltäckande näring =)

Mundis
1

#18 Vad bra! Då kör jag nog på ett Aqua-glo och ett aquastar, jag provar nog utan näring först och ser hur det fungerar. Tack så mycket för hjälpen! Jag funderar på om jag skulla göra en liten projekttråd för mina akvarier så kan jag ställa mina nybörjarfrågor och samla lite bilder och dokumentation på ett ställe; då är det ju mycket lättare för mig att se hur det växer i akvarierna över tiden.

mimåne
0

Det tycker jag låter som en jättebra idé Mundis! Jag hade absolut följt den tråden🙂