Guppykaret :)
Jag är inte aktiv här längre direkt, men knäppte trots allt några bilder på karet i köket. Jag gör vattenbyte typ en gång i månaden och rör det annars inte.
Inga dödsfall under året det stått igång, så någon balans har jag ju lyckats med iaf.
I karet bor: Pandaguppys, en trio rosa guppyhybrider, asolene spixi, posthorn, malaysiska sandsnäckor, en amanoräka och .. inget mer :)
Så kul att se dig här igen! Det var verkligen inte igår! Lowtech är bäst ;) Har du pump? Vattenberedning? Magiska drycker? Tell us everything~! ^^ Riktigt fint kar och ännu finare invånare ^^
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Så fint!
Det samma! :)
Jag har en liten aquael fan plus mini-pump bara (i vilken ordning orden är har jag glömt, men ja >.< ). Skakar av filtret i lite vatten bara, byter ca 60% av vattnet vid byte och sen är det bara att tuta och köra.
Jag matar sparsamt en gång om dagen. Sen käkar snäckorna alger och växtdelar, och guppysarna äter små märlor och vattenloppor.
Ingen vattenberedning, gödning eller liknande.
#3 Jäkla snoffsigt namn på den där.. Är det typ pump för nanon? De med synligt filter.
Var det svårt att få det stabilt i början? Innan allt landat och du hittat rytmen så att säga :)
Ah, det är den näst minsta versionen. Den som är snäppet mindre har ingen filtervadd tror jag. Så denna är perfekt för 10-45 liter.
Ja, med så mycket fisk var det rätt instabilt de första 1-2 månaderna. Men nu får de yngel en gång i månaden, och ändå har alla fiskar mått bra.
Jag gör vattenbyte i regel om en eller flera fiskar fäller fenorna, blir inaktiva eller om det är skit på botten som samlas. Så länge det inte går mer än ett dygn när fiskarna "klagar" innan jag byter vatten så är det inga dödsfall.
Så roligt att få se bilder och veta mer om ditt akvarium. Det är jättefint🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#5 Hur mycket fisk började du med? Och hur snabbt tillsatte du dem?
Karet sattes igång tomt åt tänkta triops. Men då äggen aldrig kläcktes började jag fundera på fiskar istället. Det stod planterat med endast växter och en amanoräka i en månad i väntan på fiskauktionen förra året.
Kom hem från auktionen med två påsar fisk (tror det var 3-4 pandor och 3-4 guppy/vildguppyhybrider), 4 små asolene spixi och 10 posthornsnäckor.
Jag pytsade ner allihopa bara och gjorde tätare vattenbyten än nu. Det gick bra tack vare växterna, som var dubbelt så många tidigare. (hela botten var täckt).
#8 Då förstår jag! Riktigt intressant ^^