Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 14377 ggr
Lyan
0

Brun beläggning

Det har blivit som en brun beläggning i mitt akvarium, varför har det blivit så?

Växterna verkar inte heller må så bra. De växer inte längre och börjar tyna bort. Det började när jag satte in fiskarna men vet inte om det är en tillfällighet.

mimåne
5

Är beläggningen på inredning, i vattnet eller på ytan?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
3

Bild underlättar en hel del för att avgöra vad som har skett i karet.

Draken
0

Bild vore inte helt fel. Posta gärna en. Det kan vara kiselalger, om det sitter mestadels på rutorna, och de kan vara kniviga att bli av med.

Men som sagt, lägg upp en bild, så kan vi bättre hjälpa dig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lyan
0

Kan inte visa bild tyvärr, har försökt men det syns inte med min odugliga kamera ;(

Det är både på rutan, inredning och växter. Det är ju troligen alger men det känns inte som alger då det är en tunn beläggning som är mycket lätt att gnugga bort.

Innan hade jag "trivselalger", sådana pyttesmå gröna prickar på rutan men det finns inte längre. Alla mina physasnäckor är också (fortfarande) borta, en har jag hittat skalet av, så det verkar ju som att något är fel med akvariet :-(

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kiselalger är väldigt lätta att ta bort, men de återkommer gång efter annan, de är (ursäkta uttrycket) skitjobbiga. Har haft det i några, framförallt nystartade, av mina kar.

Ser det ut som dessa ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lyan
0

#5 Nej, mitt är bara en beläggning och inte tofsigt som på din bild. Det kanske blir tofsigt om jag låter det vara, det har bara varit i karet i en dryg vecka. Det är också mer på växterna än på din bild, det verkar börja längst ut och sprida sig inåt.

[Tinitusan]
0

hur gammalt är karet? jag har ju haft lite problem med brunt damm liksom i början när jag satt igång mina kar som försvunnit efter hand som karet blivit inkört, kanske kan vara samma?

Lyan
0

Jag startade det i februari/mars men fiskarna har bara varit där i knappt en månad. Fyra platys är det. Det har varit superfint ända till jag satte i fiskarna

[Tinitusan]
0

om det är samma som jag haft så går det liksom att damma av växterna om man skakar på dem, detta tillsammans med att göra rent filtret ofta(i akvarievatten) gjorde att mitt försvann efter några veckor, ingen aning om var det kommer ifrån men har sett samma fenomen i alla mina lite större kar.

Draken
0

Då är det förmodligen inte kiselalger/brunalger du har.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

#4 Det låter som kiselalger. Dessa behöver inte yttra sig som toffsar. Jag har haft kisel och det blev aldrig toffsar utan endast en brun beläggning främst på växter och glasrutan. Precis som du beskriver så började kiselalgen i topparna på växterna och spred sig över bladen.

När du drar med fingrarna över kiselalger ska de försvinna mycket enkelt. Fingertopparna brukar även ha en tendens att kunna bli bruna när du gnuggar på beläggningen. Har du mycket alger så kommer de se ut som att en dimma flyter ut i vattnet.

Kiselalger är en vanlig uppkomst vid uppstart av akvarium och inte farligt, det ser bara väldigt otrevligt ut. För att hålla dem i styr så är det Skrubba, skrubba, skrubba, samt vattenbyten som gäller. Att dra ner på matning samt att sluta dosera växtnäring är också hjälpsamt. Detta gjorde jag själv i flera veckor med goda resultat. När jag skaffade ett stim algätare försvann de slutligen helt och de verkar inte ha några planer på att försöka komma tillbaka :)

Draken
2

Det var det jag tyckte jag också ;) Bilden på rutan som jag postade, där ser man ju den bruna "mattan" även fast man också kan se att det har börjat bildas tofsar. Men tofsarna kommer inte förns senare.

Jag hade massa kiselalger (utan tofsar) innan jag startade om 240 litern, jag släppte ner massa posthornsnäckor och inom 2 dygn så hade de rensat allt vad alger hette :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lyan
0

Då är det nog kiselalger då. Så rengöra och byta vatten ofta är det som gäller? Hur mycket vatten och hur ofta?

Algätare får inte plats i akvariet då det bara är på 54l. Posthorn har jag funderat på att skaffa rätt länge, rosa eller blåa, men vet inte hur jag ska få tag på dem.

Vad ska jag göra med växterna? De är ju inte alls glada nu och vet inte om de kommer överleva. Ska jag slänga dem och skaffa nya när jag har fått bort algerna? Eller ska jag slänga och skaffa nya på en gång?

Lilolizeit
0

Försök att försiktigt gnugga bort algerna från växterna innan du gör vattenbytena. 

Otocinclus är flitiga algätare och får plats i 54 liter. :)

Posthorn är det många som har och rosa har jag sett fler här på forumet som säljer. Du kan ju lägga ut en annons här. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lyan
0

Jag har läst att otocinclus är ganska svåra, sedan vill jag nog helst inte ha fler fiskar än de jag har.

Oki :-)

mimåne
3

Du "skrubbar" bort så mycket kiselalger du kan i akvariet. Från växter och rutor. Detta gör du innan vattenbytet. Då ligger algerna i vattnet och på så vis får du bort en del när du gör vattenbyte. Denna vecka kan du göra två vattenbyten på 30% exempelvis tisdag och fredag. Byt sedan ca 30% en gång i veckan tills du får tag på posthornssnäckor.

Att ha mycket växter i akvariet är också en avgörande faktor för hur algerna vill växa. Med andra ord så motverkar växter alger. Jag förstår att du inte vill köpa nya växter i dagsläget så därför är det viktigt att du behåller dina nuvarande växter även om de är fula. Skrubba dem bara så rent du kan utan att förstöra dem men plocka gärna bort blad som vissnat eller gått sönder. När du skaffar snäckor kommer de att göra växterna fina igen.

mimåne
1

Om du kan så dra gärna ner på matningen en aning nu medans du försöker få bort det mesta av kiselalgerna och tillsätt ingen växtnäring i vattnet.

Lyan
0

Nu är akvariet ordentligt rengjort! Fiskarna var verkligen inte glada åt att jag röjde runt och hade mig men nu när jag kom hem så var de som vanligt och ville ha mat och åt ordentligt. Var lite orolig för att de hade blivit för stressade.

Fick slänga två av arterna med växter för de föll typ sönder när jag tog i dem men den som jag tycker om mest såg fin ut när jag fick bort det bruna. Köpte den som liten och den har växt jättebra fram till nu så jag hoppas att den fortsätter att växa för tanken är att den ska sprida sig över bottnen i förgrunden av akvariet (den är redan på god väg).

Tog också ut plastväxterna (har dem i bakgrunden för där är så dåligt ljus att de växterna jag har provat med inte trivts) och skurade dem. Tänkte låta dem vara ur karet tills algerna är borta.

Har ju en ganska klen pump, kan det bli bättre med en rejälare pump? För när alla växter är i så blir det ganska stillastående på en del ställen då det blir för tätt.

Eftersom jag bara har en växt kvar, om än en ganska rejäl sådan, så tänkte jag köpa några trots algerna. Även om algerna går hårt åt dem också så borde det ju ändå göra lite nytta i kampen mot att bli av med algerna. Hade en hel del växter i början men en art tynade bort ganska fort så den trivdes ju uppenbarligen inte. De andra har varit fina och vuxit bra tills algerna kom.

mimåne
0

Jag funderar över din akvariebelysning. Du säger att dina växter inte trivs bland annat längst bak i akvariet för att det är dåligt ljus.

Växter är lite kinkiga och växer inte på vilka villkor som helst, det kan däremot alger göra. Har du en dålig belysning som inte gynnar växterna så kan det vara en bidragande faktor till att algerna istället tar över och frodas.

Vad har du för lampa och hur pass gammal är den?

Lyan
0

Jag vet inte hur gammalt lysröret är men nu när du säger det så har jag nog ett nytt rör någonstans! Får leta reda på det!

mimåne
0

Det kan vara en bra idé att byta ut det gamla lysröret, har du köpt akvariet begagnat så har det förmodligen redan används ett tag. 

Det nya lysröret som du har hemma, kolla gärna upp vad det är för märke samt watt antal på det så vi vet om det är ett bra lysrör eller inte :)

Angående din pump. När man har algproblem så brukar vanligtvis inte pumpen nämnas som en bidragande faktor till varken uppkomst eller som ett effektivt sätt att bli kvitt alger. Men visst ser jag orsaker med en dålig pump som skulle kunna förvärra situationen. 

Har du dåligt utblås på din pump så kan också syretillförseln i akvariet bli något lägre än normalt. Syre behövs bland annat för fotosyntesen. Fungerar inte den här biten som den ska så kan det vara en orsak till att växter inte trivs, och då kommer det alger istället.

Är din pump också för liten för ditt akvarium så innebär det även att du har lite filtermaterial. Ju mer filtermaterial du har desto bättre är det för balansen i akvariet.

Är du säker på att din pump är för klen för ditt akvarium eller har den bara slammat igen?

Lyan
0

Ett AQUA-GLO 15W är det jag har. Det som sitter i lysrampen nu är ett SUN-GLO som satt där när jag köpte akvariet i februari.

Kommer inte ihåg vad pumpen heter men har för mig att den var för 30-60l, mitt akvarium är på 54l. Filtret är rengjort för en dryg vecka sedan. Kramade ur det i vatten som jag tagit från akvariet.

Lyan
0

Det blir bara värre och värre :-(

[Jens]
1

Jag har läst igenom allas inlägg ordentligt och du har fått många bra tips hur du ska lösa problemet men det enda som saknas för att vara säker på att det är kiselalger är en bild. Du säger att du inte kan ta en bild men det måste finnas någon som har en kamera som kan ta en bild och lägga upp här. Stort sett alla har tillgång till en mobiltelefon med en kamera inbyggd. =)

[Jens]
0

Vad har du för bottensubstrat? Hur mycket växter har du i karet? Har du någon ny rot i karet?

Lyan
0

När det så mycket att till och med min kamera lyckades fånga det.

Det är bara en rot (köptes ny i februari/mars, har legat i sedan dess), grus och en döende växt i för tillfället. De andra växterna har tynat bort. Det enda jag inte har provat är att köpa massa nya växter men det har det inte funnits pengar till (vill inte ta från veterinärkassan) utan det måste vänta till nästan månad. Har tänkt på att det kanska kan funka att sätta in massor av snabbväxande växter som tar näringen men samtidigt så har ju alla mina andra växter tynat bort så något är det ju som inte växterna trivs i men som algerna (eller vad det nu är) älskar.

Lyan
0

På rutan

[Jens]
0

Det är inte så att du matar för mycket och maten har ruttnat? Det där har jag inte sett tidigare men kanske någon annan har sett något liknande? Har du tidigare varit lite slarvig med vattenbyten? Städning av karet ?

Lilolizeit
0

Det på rutan ser ju ut som kiselalger, de har jag haft i mitt kar med men blivit av med tack och lov. Det som ligger på gruset ser dock inte bekant ut för mig..

Lyan
0

Jag har minskat ner mycket på maten och det är ytterst sällan som något hamnar på bottnen för jag ger bara pyttelite åt gången så att de hinner äta upp innan det sjunker.

Det på bottnen är samma som på glaset och roten. Det var ganska bra ett kort tag men för några dagar sedan bara exploderade det.

Just nu ångrar jag som som fan att jag skaffade fiskarna för det var då det gick fel. Innan hade jag min räka och mina skräpsnäckor och allt funkade. Har konstant dåligt samvete för det kan omöjligt vara en bra miljö för fiskarna :-(

Lyan
0

Tror inte att jag har varit slarvig med städandet. Byter ca 30% vatten 1-2gånger i veckan och har rengjort filtret i akvarievatten 2gånger

[Jens]
0

Rengjort filtret 2 gånger sen du startade akvariet? Ändå så kan den stora boven vara filtret ändå för jag tror den inte är tillräcklig.

Draken
0

Ser ut som kiselalger, i varje fall det som är på rutan. Har ingen erfarenhet om de även kan lägga sig på gruset, men det borde ju inte vara omöjligt ?

Är det gynsamma förhållanden för algerna, så kan de väl i princip fästa var som helst.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lyan
0

#32 Tre gånger kom jag på. En gång innan fiskarna flyttade in och två gånger efter. Det har bara varit skitigt en gång av dem.  Menar du att filtret inte räcker till? Har haft den tanken också för jag tycker nog att det är för lite sprutt i den

Lilolizeit
0

Det låter lite tycker jag. Mina innerfilter gör jag rens varannan vecka. Alltså sköljer ur det i en hink med akvarievatten.. Vad för filter är det du har?

[Jens]
0

Ja jag tror att du behöver en bättre innerfilter och sedan göra rent den betydligt oftare förstås men det hjälper ju bara efter du har städat karet så du får bort allt brunt. Tror det bästa är att börja om på nytt så att säga. Städa städa och städa ;)

Lyan
0

Men om filtret inte är skitigt, är det ändå för lite? Har läst att man inte ska göra rent det i onödan och första gången jag gjorde rent det så såg det typ nytt ut trots att det var använt i säkert 2-3månader.

Minifan någonting har jag för mig att filtret heter.

Jag har städat som en tok sedan algerna började, skurat och bytt vatten flera gånger i veckan och sedan tråden skrevs är filtret rengjort två gånger så vet inte vad jag ska kunna göra mera i städväg.

Vad ska jag göra med fiskarna om jag ska börja om med allting? Behöver jag byta grus och rot också?

[Jens]
0

Hmm, jag har svårt för att se vad algerna kommer ifrån och varför. Du har bytt rör och som du säger så blir inte filtret skitigt och du gör vattenbyten varje vecka och städar då och då och har mycket växter och ändå blir det fel. Kan det vara att det saknas något? Någon näring ?

mimåne
0

Hur många fiskar har du i akvariet?

Växter skulle absolut kunna påverka situationen då snabbväxande växter räknas som ett effektivt sätt att bli kvitt alger, och kiselalger ser det ut som att du har, även det på gruset. Att du inte har några växter i nuläget ger som du förstår algerna en öppen dörr. Om jag förstått saken rätt så har du nu även bytt lysrör till ett nytt Aqua-glo? Lysröret bör vara tillräckligt bra för att växterna ska trivas. Vad har du haft för växter tidigare som inte har trivts?

mimåne
0

Har du också en för dålig pump som gör att vattnet är stillastående i vissa delar av akvariet så kan det även vara till fördel att byta ut den

Lyan
0

Nu har jag köpt ett nytt, kraftigare filter och några Limnophila heterophylla som skulle växa riktigt snabbt. Akvariet är också totalt rengjort, både grus, rot och allting annat (satt i över en timme och rengjorde roten från alger med en tandborste 🥵). Sparade ca 25l av det gamla vattnet och hällde i bakteriekultur och sedan fick fiskarna hoppa i igen.

Fiskarna simmar runt och verkar relativt nöjda med tanke på vad de har gått igenom och jag hoppas verkligen att det inte har blivit för mycket för dem.

[Jens]
0

Ohhh, jag håller verkligen tummarna för dig och fiskarna! Tänk bara på att inte mata för mycket och gör som du alltid har gjort med delvatten varje vecka samt städning. Gör rent pumpen varje vecka eller varannan vecka men inte vänta längre än så.

Lyan
0

Alla fiskarna lever och är pigga och glada :-D Fast väntar med att mata dem till lite senare idag. Akvariet ser jättebra ut och vattnet är kristallklart. Hoppas verkligen att algerna inte kommer tillbaka!

Ska jag göra rent filtret även om det inte är skitigt? För har läst att man ska inte göra rent det i onödan utan vänta tills det är skitigt.

[Jens]
0

Det känns som du verkligen har tur med ditt akvarium för mina innerfilter till akvariumen blir alltid skitiga varje vecka. Det är alltid lite skit i dem.

Lilolizeit
0

Mina filter ser inte skitiga ut alls, men när man börjar krama ur dem så ser man hur skitiga de är..

Lyan
0

Med tanke på alla alger så skulle jag väl inte kalla det tur :-P  Jag har ju bara fyra platys och matar sparsamt så det blir ju inte så mycket för filtret att ta hand om. En gång har det varit lite skitigt och grumlat vattnet när jag har kramat ur det, de andra gångerna (tre) har det inte synt någonting i vattnet.

[Tinitusan]
0

fast det är väl inte BARA fiskar som skitar ner vattnet om jag förstår det rätt? hela ekosystemet bidrar väl eller har jag fått det helt om bakfoten?

låter ändå konstigt att ditt filter inte alls skulle missfärga vattnet när du rengör…hmm

mimåne
0

Har du fått tag på några algätare ännu?

Lyan
0

#47 Möjligt att det har blivit lite missfärgningar i vattnet när jag har kramat ur filtret, gör ju det i en hink så det går ju inte att se allt men jag har alla gånger utom en reagerat på att filtret inte har gett ifrån sig någon missfärgning som jag har kunnat se.

#48 Nej, har inte letat. Var ju en här på forumet som hade snäckor men det hade jag faktiskt glömt bort tills du skrev det nu :o. Just nu är det ju kliniskt rent så tar nog ett tag innan det finns tillräckligt med mat för någon algätare

usvead
0

Prova amanoräkor, om de fungerar tillsammans med de fiskar du har. Det kanske någon kunnig här kan upplysa om.

Sixten (kampfisk) gick ensam i sitt 24 L kar. Fast jag tyckte jag skötte enligt konstens alla regler. Bra pump, bytte vatten varje vecka och matade sparsamt men ändå blev det "skitigt" så jag flyttade om lite….

Sixten fick flytta till räkornas 44 L och räkorna (5st) till Sixtens 24 L. Och som de har städat och fixat, det är ett mirakel.

Jag har även amanoräkor i mitt 96 L kar och de är fantastiska. Så det är mitt blygsamma tips 🙂

Lyan
1

Akvariet är fortfarande superfint :-D Fiskarna är pigga och jätteglada, vattnet kristallklart och inte en algsmula i sikte :-D Växterna verkar också trivas och har redan växt så att det  syns.

#50 Jag har haft räkor innan och de är så söta! Nu finns inget att äta i karet ännu men när det gör det så kommer det bli antingen räkor eller snäckor

mimåne
0

Vad kul! Lycka till i fortsättningen nu

Lyan
0

Ja, helt underbart! Innan blundade jag nästan när jag gick förbi akvariet, nu sneglar jag på det hela tiden bara för att det är så vackert! Så hoppas verkligen att det håller sig så!

Lyan
0

Nu har jag varit bortrest sedan i fredags och mamma har matat fiskarna och nu när jag kom hem är det totalt brunt igen :'(

mimåne
0

Nej men vilken otur.. Var det alls det minsta brunt innan du reste bort?

Lyan
0

Ja :-( Såg en antydan på roten någon dag innan jag åkte. Har köpt en Ancistrus nu så får se om han kan tycka att det är gott. Funkar inte det så lägger jag ner :-(

mimåne
0

Vad tråkigt Lyan, men jag förstår dig. Motgångar är aldrig roliga.

Lyan
0

Detta är fan totalt hopplöst :-(

Tänkte prova att ta bort roten för det blir gärna gojigt i den för det är så mycket skrymslen och vrår att vattnet inte kan cirkulera genom den. Problemet är att jag inte kan hitta min mal. Har gått igenom hela roten med ficklampa och sköljt massor men inte en skymt av honom. Kan inte hitta honom i karet heller. Har inte sett till honom sedan några dagar efter jag köpte honom men eftersom roten är så stor så har jag tagit för givet att han har gömt sig för jag har kollat efter honom, både levande och död, varje dag utan att se honom.

Vågar jag ta roten ur karet? Tänk om han sitter där trots att jag har letat så noga och sedan torkar ihjäl :-(

Växterna börjar också tyna bort för algerna kväver troligen dem. Fiskarna ser inte heller så pigga ut :-(

Fattar inte vad jag gör för fel :'( Har lagt så jäkla mycket pengar på det att jag vill verkligen inte ge upp och om jag ger upp så måste jag troligen avliva fiskarna och det vill jag absolut inte! Men det är inte roligt att nästan börja gråta varje gång jag ser på det :-(

Aristarcos
0

Kan du inte lägga roten i en hink, så kanske du ser honom senare om han skulle ha gömt sig i roten. Jag har för mig att just vanliga malar är sämre städare än t.ex. 0ctocinlus och räkor. Rätta mig gärna ni andra om jag fått om bakfoten.

Aristarcos
0

Annars kan du väl prova sniglar om du kan tänka dig det, det finns väl flera som säljer snäckor ..och räkor också.

tex

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53e743698e0e7476d20030cb-s-108-rosa-posthorn-polysperma-martensi-mm?5002b3ebd4ebea335f00204b-1

Lyan
0

Jag har gjort det. Har lyft upp den några gånger men ingen mal ännu.

Har tänkt skaffa snäckor eller räkor men har inte velat sätta in en massa levande eftersom karet är sådan skit. Tycker synd om mina platys som behöver bo i eländet :-(

Aristarcos
0

Men snäckor, räkor eller octocinlus kan hjälpa dig vända eländet, speciellt snäckor verkar ju vara extremt duktiga. Hoppas att du får akvariet stabilt så du kan behålla det !

mimåne
2

Det är verkligen tråkigt att det går så, jag förstår att du blir nedstämd och besviken. Kanske du kan slänga upp en annons här om någon kan skänka dig posthornssnäckor och se om det hjälper? Det finns säkert många som behöver bli av med några snäckor och skulle vilja hjälpa dig.

[Jens]
0

Malar kan vara lite luriga och gömma sig väl men jag brukar lägga roten i en hink med ett par cm vatten på botten och oftast så släpper malen själv och hoppar ner till botten när de har brist på luft så att säga.

Lyan
0

Har fortfarande inte hittat malen :-( Vågar inte lägga roten torr med bara lite vatten i botten av hinken för det är så mycket skrymslen och vrår att han kan fastna om det blir torrt.

Om jag skaffar räkor och/eller snäckor, hur ska jag sköta dem då? Och tänk om karet fortsätter att jävlas, då har jag ännu fler djur att tycka synd om :-(

mimåne
0

Snäckor är ett bättre alternativ och får du dem av någon givmild så går det säkert bra att du postar tillbaka dem eller till någon annan om du bestämmer att de inte får vara kvar.

Draken
1

Posthornsnäckor är väldigt duktiga städare :) Jag släppte ner ett gäng i mitt 240 liters när jag hade fått kiselalger i det, och det tog inte många dagar innan dom hade rensat glaset och rötterna för algerna :)

Jag kan nog posta ett gäng till dig om du vill :) har några stycken i olika färger ;) Finns säkert fler också, om du vill ha många på en gång ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lyan
0

#67 Åh det hade varit underbart snällt :-D Vet inte hur många man bör ha i ett 54liters, hur många tror du blir lagom? Vad vill du ha för dem?

Just nu är karet oerhört tråkigt med bara lite växter och inget annat. Vet inte om det har blivit bättre av att ta bort roten men det finns i alla fall mindre yta för algerna att växa på.

Har dock ett annat problem nu också. Mina växter tynar bort :-( Vet inte vad det är för art men de påminner om cabomba och ska växa jättefort men mina växer superlångsamt samtidigt som de tynar bort mer och mer. Så det känns som att det borde vara näringsbrist för växterna. Kan det vara så? Att det är för lite näring för växterna och att det istället finns något annat ämne som algerna älskar men som växterna inte kan leva på?

Sarah E
0

Hur har du det med belysning då? Snabbväxande växter vill väl ha rejält med ljus om jag inte har fattat fel. Är det det ett gammalt lysrör? För i så fall kan det vara dåligt även om det faktiskt lyser. Hur länge har du tänt i karet? Å det vore så tråkigt om du behövde ge upp :( 

Jag skulle nog testat att vräka ner så mycket växter jag bara kunde på en gång. Vet det är dyrt i butik men här på forumet finns många som säljer fina växtpaket billigt.

Sarah E
0

Förstås rengöra allt först…

Lyan
0

Lysröret är helt nytt, bara använt i två månader. Men om växterna jag har nu tynar bort så lär nog fler växter inte hjälpa, då blir det ju ännu mindre näring åt dem. Dessutom så kommer algerna täcka dem på nolltid :-(

Lyan
0

Vill inte ge upp men det går närmare och närmare mot det :-(

Aristarcos
0

Kan du inte prova med de posthorn som rovfisk erbjuder dig då? Så kanske det stabiliserar upp sig..dog fiskarna?

[Tinitusan]
0

hmm, att du fortfarande har problem, så tråkigt, lysröret är nytt som jag förstått, men vad har du för bottenmaterial? har du rejält med sand eller grus, om du har sand har du sandsnäckor? om lyset är nytt kanske lite musselblommor hade fungerat? ger du när, kommer inte ihåg =/

malen gömmer sig i roten det kan jag lova, jag har haft malar som gömt sig i mina rotväggar i typ 10 min som sen kommit fram när jag fyllt på med vatten igen!

har du kollat ditt vatten, om du har egen brunn kan det vara ide kanske? posthorn är bra städare men tänk på att de kan börja tugga på växterna lite när algerna är borta o de förökar sig ngt kopiöst! martensi snäckor kan du oxå ha, jag har som jag kan skicka till dig om du betalar frakt o embalage!

jag lider med dig, det ska inte vara så  svårt att ha akvarium, det är ju ngt som är fel o säkert ngt enkelt bara vi kan lista ut vad, vad har du för pump? kanske är för liten, kan vara ide att uppgradera, annars kan du faktiskt starta om eftersom du har så få fiskar i, rengör allt o köp nya växter o ge det ett försök till innan du ger upp!

Draken
0

#68 Martensisnäckor är tom bättre än Posthorn, men vill du ha både och, så kan jag skicka lite posthorn mot fraktkostnad :)

Men som Tinitusan skriver, så förökar de sig kopiöst, så jag tror inte du skall ha så många åt gången ;) 4-5 stycken kanske ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lyan
0

Både pump och lysrör är nya och jag har provat att starta om hela alltet. Kollade vattenvärden idag i stadens djuraffär och förutom att vattnet är hårt (hela kommunen har väldigt hårt vatten) så fanns det inget fel.

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att de förökar sig långsammare nu efter att jag har tagit bort roten men det kan lika gärna vara för att det finns mindre att växa på också. Har också glömt att stoppa i doppvärmaren såg jag så kanske kan vara att det är svalare, 23,4 grader, som gör att algerna förökar sig långsammare.

Jag är jättetacksam för att ni erbjuder mig snäckor <3 men just nu orkar jag inte göra något alls. Får se om jag bara avvaktar eller om det slutar med att jag stänger ner det helt

Lilolizeit
0

Nu kanske jag missat lite i texten, men hur länge har du belysningen på i ditt akvarium? Jag har också dessa alger, inte så mycket men de finns lite här och var, när jag var bortrest så var belysningen helt av och det resulterade i en sån här brun matta.. Efter ett vattenbyte när jag kom hem och att ha lyset igång i ca 12 timmar verkar dödat mina alger, för inget annat är gjort än längre belysningstid. Jag kanske bara haft tur, men de blev ordning i båda baljorna av just det.. Förstår att det känns hopplöst, jag hoppas verkligen att du får ork att fortsätta :)

Lyan
0

Det är lite olika hur länge, ca 8-14 timmar beroende på när jag stiger upp och går och lägger mig, men har faktiskt minskat på belysningen för att jag har läst att man ska göra det vid algangrepp. Kanske ska prova att sätta en timer och ha tänt längre

Rugbyspelare
0

Jag har också problem med bruna alger i mina 2 st akvarier. Jag har gjort allt som föreslagits. Rovdjur har du fortfarande Posthornsnäckor du skulle kunna skicka? Jag betalat självklart embalage o frakt. Jag bor i Göteborg.

mimåne
2

Rovdjur, fniss..😃

Lyan
0

Jag la ned hela skiten under lång tid men startade upp det igen för någon månad sedan och det dröjde bara ett par veckor innan algerna var tillbaka. Så länge karet är släckt dygnet runt så växer det bara ytterst lite men hur kul är det med ett helsläckt akvarium -.- Tänder det bara när jag vill ha mysbelysning numera för då hinner algerna inte börja växa. Har bara plastväxter och rötter för jag misstänkte att det skulle skita sig denna gången också så ville inte lägga en massa pengar på växter och fiskar

ElinvBorg
2

Att du inte har några riktiga växter gör dock att ljuset bara gynnar algerna och inget tar upp näringen i vattnet förutom algerna :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lyan
0

#82 Det kom alger även när jag hade mängder av växter. Jag har provat allt och ännu mer som har nämnts i tråden, det enda som finns kvar är att det är något fel på själva karet (vilket nog inte är troligt), vattnet i kranen (vad som nu kan påverka? Vi har väldigt hårt vatten, kanske är det)  eller placeringen (vilken är utan direkt solljus)

ElinvBorg
0

Så tråkigt, det låter inte kul alls och jag vet tyvärr inte riktigt vad du kan göra :(

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
0

Kiselalger (bruna) kommer nästan alltid några månader efter uppstart. Det kan se bedrövligt ut ett tag och det täcker nästan allt men med lite tålamod så försvinner de allteftersom det blir balans i karet. 

Riktiga växter är nog ett måste om man ska slippa algerna för som ElinvBorg sa så finns det ju bara algerna som tar upp näringen annars. Någon algätare eller snäcka brukar vara väldigt hjälpsamma när det gäller att få bort dem.

Lyan
0

Hela mitt kar blev helt täckt så växterna dog. Nu har jag bara plastväxter och så länge ljusrampen är släckt hela tiden håller det sig okej. Har gett upp och tänder det bara ibland när jag vill ha mysbelysning i rummet

usvead
0

Måste fråga, behöver inte fiskarna mera ljus än så?

mimåne
0

Vad tråkigt att höra att du helt förlorat tron på att bli kvitt kiselalger Lyan😕

Lyan
0

#87 Jag har inga fiskar

#88 Ja, det är skittråkigt. Kanske gör jag ett nytt försök i framtiden men nu har jag försökt allt jag kan komma på utan att lyckas så jag har helt tappat sugen på att ha något levande i karet så det får fungera som mysbelysning när jag känner för det

Qurex
0

Jag gissar att ett fel kan vara att du hade en pump som spruta på för fullt med massa bubbel och bytte massa vatten så då fanns ingen näring till växterna och ingen co2 för dessa att trivas. Har du väldigt hårt vatten skulle jag satsa på ett malawi akvarium eller saltvatten. Många växter passar sydamerika akvarium och då ska du ha surt mjukt vatten. Du hade nog väldigt högt ph och hårt.

mimåne
0

Har du helt tappat suget så gör du rätt i att bara ha det som en vacker mysbelysning utan några fiskar. En hobby ska vara kul och inte bara något man kämpar med. När man hittar sitt flyt och hobbyn går bra då är det väldigt roligt, förhoppningsvis vänder det för dig så att du kan hitta dig någon dag.

Lyan
0

#90 Nej, bytte först pump för att den var för svag, nu är pumpen helt lagom och inte kommer det ned några bubblor heller. Vatten bytte jag ca 1/5 i veckan om jag inte minns fel

#91 Ja, precis. Drömmen är ett jättekar med några monsterciklider men just nu finns inget intresse alls kvar pga alla problem med detta. Men som mysbelysning funkar det bra iallafall ^.^

mimåne
0

Skulle intresset vakna till liv igen så är jag säker på att vi är många här som gärna hjälper till och stöttar dig :)

Lyan
0

#93 Det vet jag :-) Har fått massor av hjälp med detta karet!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.