Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1749 ggr
Mysan_
0

Kampfisken äter inte

Hej!

Köpte min fjärde Kampfisk igår, en fin blå kille. Han ser ut att må jättebra, simmar runt mycket och så, men äter gör han minsann inte. Har testat med både flingfodret Betta och flingfodret TetraMin, men inget av det verkar duga åt den kräsna fisken. Har hört att dom brukar kunna matvägra i början, men ingen av mina andra har gjort det. Han simmar mot maten, men han äter inte. Vad kan det bero på? Har mygglarver i frysen annars att testa med, men vill helst ge flingfoder oftast då det är enklast.

ElinvBorg
1

Flingfoder tycker jag är helt värdelöst till Kampfisk, jag matar bara med frysfoder så tycker du ska testa med det. Vita mygglarver och artemia är bra och mycket uppskattat :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Mysan_
0

Tack för snabbt svar ElinvBorg! Jodå, men jag matar med lite flingfoder varje morgon och kväll, och det skulle vara lite jobbigt att ge mygglarver så ofta, och alla mina andra har ätit flingfoder (men fått mygglarver ibland). 🙂

ElinvBorg
1

Det är bra om du varierar fodret och ger fryst ibland i alla fall då det är en fisk som behöver mycket protein vilket flingfoder brukar vara fattigt på. Började ge flingfoder till mina i början men byte fort till frysfoder och när jag försökte ge flingfoder en gång efter så åt dom inte av det ;) Men jag tycker det är smidigt att mata med fryst, det tar lite mer tid kanske. Jag tinnar fodret i lite vatten som jag sedan suger upp med en doseringsspruta och matar med :)

Draken
0

Vissa tar aldrig flingfoder, jag hade en Kampfisk som totalvägrade både flingfoder och granulat. Jag fick honom aldrig någonsin att godta det. Så det var bara att bita i det sura äpplet och ge honom fryst artemia och daphnier, om han inte skulle svälta ihjäl.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mysan_
0

Men om man ger mygglarver som foder, ska dom fortfarande ha lika ofta som flingfoder då (2 ggr/dag), och hur många larver ska dom ha?

ElinvBorg
2

Jag tycker det räcker en gång om dagen och så kan du till och med hoppa över någon dag ibland också. Lite svårt att säga men det blir i alla fall 4 måltider av en kub, minst. Mata så du ser att magen växer och blir lite rund men inte så han ser spräng-full ut om du förstår vad jag menar :)

Mysan_
0

Tack så jättemycket för svaret! Blir nog mygglarver till middag idag då 🙂

ElinvBorg
0

Låter bra!

Mysan_
2

Mygglarver åt han och det tyckte han om. Då ska jag börja mata med det istället! 🙂

ElinvBorg
0

Låter jättebra! Vad är det för mygglarver? Köp gärna och variera med något annat frysfoder också :)

Mysan_
0

Röda mygglarver, har haft dom ett tag i frysen och frågade om dom hade vita mygglarver i djuraffären när jag köpte dom, men det hade dom inte just då, så det fick bli röda. Ja det kan jag göra, får kolla om dom har vita mygglarver nästa gång jag är i djuraffären 🙂

ElinvBorg
0

Just röda mygglarver är inte att rekommendera till Kampfisk då de kan orsaka förstoppning som de kan dö av :/ Jag tycker du ska byta till vita mygglarver och sedan mata med något annat utöver det

mejamylove
0

Röda mygglarver har fått lite oförtjänt dåligt rykte. Röda mygglarver funkar lika bra som vita/svarta men det behövs inte lika mycket för att en Kampfisk ska bli mätt. Dem föräter sig och blir lätt förstoppade  om man ger dem lika mycket som man ger svarta/vita.  Det man ska tänka på är väl att man kan bli allergisk om man hanterar röda utan handskar ofta.

Draken
0

Ett annat problöem med Röda mygg är väl också att de är "smutsigare" än vita/svarta. Jag menar nu att de kommer (har jag för mig, kan ha fel också) från mer förorenade vatten/dypölar ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nicke_nice
0

Jag har också läst det Rovfisk, har även läst någon stans att man odlar det i dynga vilket gör att många får allergiska reaktioner.

torpetskaniner
0

Röda mygg har tagit livet av många firrar för mig (dock ingen kampis) så jag är inget fan av dessa. Allergisk till tusan dessutom.
TS, du skulle kunna prova levandefoder om han fortfarande är kinkig med maten. Det är det bästa fodret man kan ge enligt mig, eftersom fisken dessutom blir aktiverad och får jaga fodret. :)

Mysan_
0

Jo, men jag har inget annat att erbjuda just nu. Han matvägrar flingfoder, så han kommer ju svälta annars. Men jag får väl åka och kolla någon dag då om dom har vita mygglarver. Bra att ni varnar!

mimåne
0

Det finns även svarta mygglarver, men personligen föredrar jag artemia till mina fiskar🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mysan_
0

Okej, vilket foder är allra bäst till Kampfisk tycker ni? 🙂

ElinvBorg
0

Som jag skrev så matar jag mina kampfiskar med vita mygglarver och artemia. Tycker det är bra foder, de får i sig protein och det är mycket omtyckt :)

Mysan_
0

Okej, hur fungerar artemia? 🙂

ElinvBorg
0

Jag kör med fryst artemia och det funkar likadant som frysta mygglarver bara att det är mindre "bitar/delar" :)

Mysan_
0

Okej, det låter ju bra! Men om dom äter artemia, kan dom då lära sig äta räkor? Jag har nämligen en amanoräka.

ElinvBorg
0

Det tror jag inte skulle förändra om det gått bra innan. Tänk på att amanos vill vara några stycken

Mysan_
0

Okej, vad bra. Jo det vet jag, har haft fler, men dom finns tyvärr inte kvar, och eftersom jag inte vet om jag vill ha räkor framöver hsr den tyvärr blivit ensam kvar. Men jag kanske kommer skaffa fler räkor. =)