Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1506 ggr
Moast
0

Kampfisk och ottosar

Hej! Tänkte starta upp ett akvarium igen, ett på 54 L, tror jag det är. Jag har haft Kampfisk förut och har verkligen uppskattat det! Så har tänkt mig att ha antingen en eller två? Jag vet att hanar inte går tillsammans men kan man ha två stycken honor i samma kar? Jag vet också att dessa fiskar inte vill ha så strömt men man måste väl ändå ha pump för att få tillräckligt mycket syre i vattet eller? Sen har jag även tänkt att ha ottosar.. Men går dem ihop med Kampfisk? Och har även hört att dem vill ha ganska strömt, hur fixar man så att båda trivs? Mvh Moa :)

DennisC
0

Du kan har några stycken av kampfiskhonor utan problem men du får har lite växter så dem kan gömma sig och dem klarar sig med lite strömt.

ElinvBorg
1

Hej Moast! Så kul att du tänker skaffa Kampfisk igen, jag älskar kampfiskar och har själv både honor och en hane men inte i samma kar då. Att ha en hane eller två honor låter som bra alternativ, man kan ha flera honor tillsammans men de kan också vara aggressiva mot varandra så man måste tänka på att ha mycket växter och gömställen så de kan komma ifrån varandra bara :) Kampfiskar är labyrintfiskar och har därför ett speciellt organ, labyrint, som gör att de andas syre direkt från luften vilket gör att de inte behöver någon pump. Jag tycker en pump ändå är en bra idé då det hjälper till att hålla en bra vattenkvalitet bara man inte har ett så hårt flöde :) Jag skulle inte ha Otocinclus med Kampfisk. De två arterna har som du märkt olika krav och man kan inte göra båda nöjda då den ena vill ha varmt och stilla och den andra kallt och strömt. Som städpatrull skulle jag satsa på snygga snäckor istället :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Moast
0

Tack så mycket för snabba svar! #2 Okej! Har haft snäckor innan också men då blev det massa ägg! Och det vill jag helst inte ska hända igen.. Kan man ha bara en snäcka, funkar det?:)

ElinvBorg
0

Det finns snäckor som föder levande ungar vilket gör att det inte blir några ägg och så förökar de sig mycket långsammare :)

Moast
0

#4 Okej! En till grej jag tänkte på var dvärggumari, hur skulle dem funka ihop med två kampfiskhonor? :)

ElinvBorg
0

Man brukar inte rekommendera att blanda olika labyrintfiskar med varandra, jag skulle satsa på Kampfisk och någon stimfisk som har liknande krav och som inte är fenbitare :) Några exempel på levandefödande snäckor förresten är Wizard white och elefantsnäcka :)

Moast
0

#6 Okej tack så mycket! Skulle man kunna göra så att man har en utav varje snäcka så att man inte riskerar att det blir massa bebisar för jag antar att dessa arter inte kan föröka sig med varandra? :)

ElinvBorg
0

De parar sig inte med varandra och jag antar att det går bra. Men som sagt föder de levande ungar och inte i så snabb takt men du gör som du vill :)

Moast
0

#8 Okej, ska fundera på detta. Men jag ser nu att Ottosar vill ha ungefär samma temperatur som kampfisken, dem vill ha mycket växter men kan inte riktigt hitta nån större skillnad i vad dem trivs med förutom just vatten cirkulationen?

Lillyrod
0

Ottosar vill inte ha lika varmt som kampfisken. De trivs bäst med en maxtemp på 25 grader och kampfisken vill ha lite varmare än så.

ElinvBorg
0

Vattencirkulationen är dock en rätt stor grej för trivseln och om man kollar på exempelvis Zoopet på några olika sorters Otocinclus så rekommenderar dom 21-25 grader och till Kampfisk skulle jag säga absolut minst 25 grader men gärna runt 28 grader så det är rätt stor skillnad på kraven tycker jag

Moast
0

Okej då förstår jag! Ja några grader kan iochförsig vara en stor skillnad för känsligare djur:) Vad skulle ni rekommendera för stimfisk tillsammans med Kampfisk? :)

ElinvBorg
0

Det beror lite på om du ska ha honor eller hane. Med en hane är det känsligare om de andra fiskarna har långa fenor, är färgglada och fenbitare bland annat då hanarna är aggressivare och har större känsligare fenor. Själv tycker jag hanar ska gå själv då de verkar trivas bäst så och är svåra att hitta bra sällskap till medan honor är lite mer flexibla :)

[NanoDaniel]1
0

Danio margaritatus skulle kunna vara en fisk som passar med Kampfisk.

ElinvBorg
0

Galaxyrasboran är väldigt liten så den skulle jag inte ha med Kampfisk. En rasbora som kanske skulle funka är kilfläcksrasboran, den blir större så då gäller det dock att akvariet i alla fall är 54 liter. Kan du ge mått på akvariet så kan jag räkna ut antal liter? :)

Moast
0

Måtten: 60 x 29,5 Kommer nog satsa på två honor!

ElinvBorg
0

Behöver måttet på höjden också ;)

Moast
0

Haha juste! XD Höjden: 31, 5

ElinvBorg
0

Så ungefär 56 liter :)