Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1246 ggr
Jennieaj
0

Grumligt vatten & okänt filter

Hejsan! Till problemet, mitt akvarium är verkligen jättegrumligt och jag har ingen som helst aning om vad jag ska göra. Har något Slags shark filter som jag inte hittar Info om någonstans så vet inte ens om filtervaddet är rätt stoppat, följde även med någon grön filter liknande sak som jag inte ens testat lägga i (notera att jag köpte akvariet, plus shark filtret, Temp och den gröna saken av en privatperson). Vad ska jag göra och hur tusan ska jag veta vad det är för satans filter jag har?

Lillyrod
0

Sånt där kan vara jobbigt när man inte har någon bruksanvisning. Lägg upp en bild på karet och filtret så kanske någon känner till det.

Jennieaj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är filtret, i den nedersta delen är det som en "pinne" i mitten som jag just nu har filtervaddet i.

Jennieaj
0

Här är den gröna saken as i described

Lillyrod
0

Jag skulle vilja säga att den gröna saken också är ett innerfilter. 

Om man söker på Shark så får jag upp att det är en luftpump men är osäker där.

Vi får avvakta lite och se om någon annan vet : )

[Jens]
1
ElinvBorg
0

Tänkte också säga det :) Gjorde du rent filtret och köpte nytt/oanvänt filtermaterial innan du började använda det? På vilket sätt är det grumligt? Står akvariet så det får sol på sig?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Jennieaj
0

Har nytt filtervadd som jag stoppat i sharken som sagt, men vet ju inte om det ligger rätt. Borde då inte det gröna innerfiltret också ha någon slags vadd eller liknande? :) Kan inte riktigt förklara hur det är grumligt men det är svårt att se igenom ända bak till bakgrunden om man säger så, vill jag se kampfisken dom ofta gömmer sig så får jag kolla från olika sidor på akvariet. Är ett fönster mittemot men solen lyser inte in igenom det direkt.

ElinvBorg
0

Tänkte om det kan vara infusorier? Inte alls säker dock. Tänker på att du säger att din Kampfisk gömmer sig mycket.. Hur stort är karet och vad har han för sällskap?

Jennieaj
0

Det är ett 40L, han hade 2 neontetror innan dom dog (hade ytterligare 8 innan dess), nu är det bara två snäckor kvar och imorgon tillkommer 5 platys, har läst att dessa kan vara elaka (?) emot kampfiskar så vågar inte lägga i mer än så till en början.

ElinvBorg
0

Nej du får hålla koll så de inte biter på kampfisken och sedan är 40 liter i minsta laget för Platy så jag tycker inte du ska skaffa några flera. Du kommer få mycket yngel, om kampfisken inte äter upp alla, vilka kommer fylla akvariet. Men kampfiskar ska inte gömma sig utan simma runt, dock gärna bland mycket växter. Har du mycket växter? Och inte för hårt flöde på pumpen då kampfisken kan få svårt att simma och därför gömmer sig?

ElinvBorg
0

Hur länge har karet varit igång?

Jennieaj
0

Pumpen har 0-3 som inställning men känns som att det inte blir någon skillnad på flödet oavsett vilken jag vrider till, han har inte haft problem med att simma försen idag, då märktes det nästan att det var för stark. Oj det är jag osäker på, men 1-2 månader? Har 4 växter som han brukar vara mycket runt om, där eller under filtret.

[NanoDaniel]1
0

Vad har du för bottensubstrat ?

Jennieaj
0

Grus!

surikatflicka
0

Fyra växter låter tyvärr alldeles för lite! Vilka sorter har du?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

surikatflicka
0

Menar du sorter eller enskilda plantor?

surikatflicka
0

Kunde du visa en bild på akvariet?

Jennieaj
0

4 st totalt, hade fler men de gick av så de slängdes, lägger in bild alldeles strax!

surikatflicka
0

Ok, vet du vad sorterna heter?

Jennieaj
0

Tyvärr så vet jag inte det, var dom sagt mamma som köpte dom så kan fråga om hon vet. Bytte ut en del av vattnet igår och det är betydligt bättre, man ser iaf igenom men vill ju inte att samma sak ska hända igen precis. Förövrigt så verkar det gå bra för kampfisken tillsammans med platysarna, han verkar mest bara nyfiken på dom.

mimåne
0

Är akvariet nyss uppstartat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus