Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1775 ggr
VildaVittra
4

Odla fisk till foder

Jag fick följande skickat till mig idag:

"I din text hittade jag följande textrad: "Jag ska inte odla fiskarna till egen konsumtion, utan till sköldisen."

Det är dessvärre olagligt att odla fisk för att mata andra djur med, därför har jag raderat ovanstående textrad ur ditt inlägg."

Och jag blev väldigt förvånad eftersom man får föda upp möss osv till exempelvis ormar, så jag satte mig och lusläste lagtexten utan att hitta något sådant, det enda jag hittade var följande:

"4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning." https://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Så jag ringde jordbruksverket och de visste inte heller om något sådan föreskrift, är det någon här som vet vart det står någonstans att man inte får odla akvariefisk som foder till andra djur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[dynamitella]
0

Nej. Klart att det är fritt fram! Hur vanligt som helst när man har sköldpaddor eller rovfiskar. Säkert någon som fått det om bakfoten, för en sådan regel har jag aldrig någonsin hört talas om.

TccT
0

Kanske ska vara att eventuellt sen mata med fiskarna levande det gäller?

Tigerlanden
0

Det är lagligt att mata rovfisket o sköldpaddor med fisk men jag tror att dom måste ha blivit avlivade på ett shysst sätt först. Iallafall hoppas jag det, det måste ju göra ont på fisken att bli uppäten så jag hoppas att man avlivar fisken först!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
3

#3 Och det gör inte ont på fiskarna när de blir uppätna levande i naturen då? 😎

VildaVittra
0

#3 Jag ska avliva dom innan jag matar dom till sköldis. 

Men då är det fritt fram att fråga om vilken fiskart som skulle lämpa sig åt skalgubben. 😎 Skönt, jag tyckte det lät väldigt konstigt att man inte skulle få göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lillyrod
2

Man får inte mata med levande ryggradsdjur. Varken möss till ormar eller fiskar till andra fiskar eller sköldpaddor. Att föda upp djur och sen avliva för att mata med är tillåtet. 

Jag tror att någon missuppfattade dig VildaVittra.

wille_wille
1

#5 Guppy skulle jag säga 🙂 Ynglar hur mycket som helst bara du får tag på friska exemplar. Köp privat och inte av en djuraffär så brukar det inte vara några problem 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[dynamitella]
2

Alla snabbodlade fiskar är bra :) Vill föreslå levandefödare då inget speciellt yngelkar behövs. 
Guppy, Platy, svärdbärare och mollys är snabba som attans på att föröka sig.

wille_wille
0

#8 Tänkte på att svärdbärare och mollys är större så de behöver större kar och vad jag vet är de mer benägna att äta yngel, men det kanske inte stämmer…? 🤔

VildaVittra
0

Vart får man tag på bra guppys i Uppsala?

[dynamitella]
0

Absolut. Däremot blir de större än guppys, om herr sköldpadda vill ha lite större byten. 

Gå med i akvariegrupper på facebook. Där säljs det en hel del! :) Annars kan du i värsta fall gå till djuraffären och köpa två dräktiga honor (de tjockaste du hittar). Gå hem och vänta på att de ska föda. För extra många överlevande ungar kan du ha honorna och ungarna i separata akvarium. 
Hanar och honor kommer para sig hej vilt sen och du lär ha att välja och vraka från.

Tigerlanden
4

#4 Det är klart att det gör ont i fiskarna när dom blir uppätna i naturen men när vi köper fiskar och alla djur så tar vi på oss ansvar att sköta om dom och även om det är foderdjur så ska man ju undvika att framställa smärta eftersom den i akvariumet inte har någonstans att fly.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
0

#12 Du har en poäng, dock så delar jag inte din syn där. Skulle jag försöka förklara min syn så skulle vi nog ha ett lika stort tjafs som om kampfiskarna och just nu så är jag inte sugen på ett sådant tjafs då jag har nog som det är privat.

mimåne
0

Jag ska förtydliga vad som är okej och inte. Precis som Lillyrod skriver så är det som är olagligt att mata sina djur med levande fiskar. Det spelar ingen roll om du odlar fiskarna själv eller köper dem i butik, det är det faktum att de är levande vid matningen som inte är godkänt enligt djurskyddslagen. Döda djur är ok.

https://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1370041089149/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

TS : Varför köper du inte strömmingfile eller torskfile och matar sköldpaddan med ? Mina får det 1-2 ggr. i veckan och det slinker ner med god aptit.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

tlover
1

#15 Nu kan jag inte sköldpaddor men filé är ju inte allsidigt precis. Mycket av maten (inre organ, huvud m.m.) är ju borta då.

l'm back

Draken
0

Jo, det stämmer, men får de en bra sammansatt diet i övrigt, så kan man mata med file,du kan ju också köpa hel strömming om du vill ha innanmätet också, jag kan köpa hela strömmingar bland, men oftast köper jag fileer.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

VildaVittra
0

#15 Det är saltvattenfiskar, sköldpaddan lever i sötvatten, så då måste jag salta av dom först varpå många näringsämnen försvinner, samt så mister man alla inälvor och skelett. Saltar man inte av dom kan de få inre skador i det långa loppet. 

Här finns dessutom inte hel fisk i butiken, det är fryst filé som gäller. Och så vill jag testa på aquatronics och då jag själv är allergisk mot fisk och skaldjur, så kan jag inte odla till mig själv.

tlover
0

#18 Tål du akvarievatten då? Vissa fiskallergiker tål inte akvarievatten (men eftersom aquaponics renar vattnet kanske det funkar?)

l'm back

VildaVittra
1

#19 Jag vet inte, men har mediciner hemma om jag skulle reagera, tänkte även ha på mig diskhandskar. Skulle jag inte tåla basilikan, så får sköldis eller kaninen äta upp den.

Draken
0

Hur som helst, så får man inte odla fisk och ge levande i varje fall. Då får du avliva först, sen kan du mata.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

VildaVittra
3

#21 Vilket jag skrev redan i #5. Jag tycker det är trist att ni utgår ifrån värsta scenariot när det inte ens står något i den stilen i mina inlägg.

wille_wille
0

#10 Som #11 så är akvariegrupper på facebook bra, t.ex. guppyträsket eller akvarister 2.0 annonser 🙂

Taggeman
0

Jag tror inte strömming från Östersjön har så hög saltkoncentration.
Fiskarna har utvecklat olika system för att salta/avsalta sig. Har du någon källa varför det inte är bra att mata sköldpaddan med Östersjö fisk?

Här en länk hur fiskarna håller rätt saltbalans. http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Fisk.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
0

#24 Läste diverse avhandlingar om ämnet när jag började med sköldisar för massor av år sedan, så det var ingen vandringssägen på nätet i alla fall. 

Men nu handlar inte tråden om det.

VildaVittra
0

#23 Har inte facebook, så det får nog bli från en djuraffär i Uppsala.

wille_wille
0

#26 Det var ju synd, försök kolla efter så fina och friska exemplar som möjligt om du ska köpa i djuraffär (rak rygg, tjocka, simmar fint).

Kvaliteten på guppys i djuraffär brukar kunna vara lite si så där men vissa klarar sig faktiskt 🙂

mimåne
2

#22 Jag vill faktiskt hålla med dig helt och hållet där. Jag var själv för snabb och tolkade din text som att du skulle mata med levande fiskar trots att du inte skrivit ett enda ord om det någonstans. Ibland blir det så tokigt och visst är det urtrist när man ska tänka det sämsta om någon. I vanliga fall tänker jag väldigt positivt om alla och är den som påpekar det till andra människor. Så jag ska erkänna att jag är besviken på mig själv för att jag drog en sån negativ slutsats av ditt inlägg. Det vill jag be om ursäkt för.

Jag hoppas att vi kan vara lite mer positiva nu i fortsättningen🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
0

En tanke är hur mycket fiskmat behöver en sköldis i veckan för att må bra?
Kan man föda upp tillräckligt med guppis i det akvariet som föreslås om det nu är det akvariet jag hänvisar till.  http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56de3f4e8e0e7413e900219c-pump-till-akvaponiskt-system-och-lite-annat?discussions-1
Visserligen förökar dom sig snabbt men det blir inte mycket mat av dom.
Hur stor är sköldpaddan?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
0

#29 Han ska inte enbart äta guppys, men skulle gissa på att han skulle klara sig på en till tre i veckan. Folk ger sina sköldisar alldeles för mycket mat i regel, med dåligt vatten och övervikt som följd.