Corydorasrom
Har tagit hand om rom efter att våra Corydoras aeneus malar lekte. Gjorde det för att hela Guppy stimmet glufsade i sig av hjärtans lust.
Är nu nyfiken på hur utvecklingen är för de, förhoppningsvis, befruktade romkornen.
Först var de gråaktiga & såg lite genomskinliga ut. I dag är 2 korn större & vita med en ännu vitare prick. Är det ett bra eller dåligt tecken? De är släta, inget luddigt mögel.
Vad roligt :) Jag plockade upp corydoras aeneus-rom för tredje gången denna veckan idag. Den första kullen kläcktes för några dagar sen, den andra kullen kläcks just nu och den tredje kommer kläckas om 3-4 dagar.
När de blir helvita efter någon dag, ta bort dem och släng dem. Det betyder att de är obefruktade och att det blivit svamp. Blir ett ägg vitt kommer det smitta de andra, så kan i otursfall hela kullen med ägg dö.(litar du inte på ditt omdöme så lägg de vita i ett eget glas med vatten bara, så ser du i efterhand om du misstog dig och råkade få med ett befruktat ägg).
För att motverka mögel/svamp i äggen använder jag alkottar :) Jag lägger ner 2 alkottar i 5 dl vatten tillsammans med äggen, och låter kottarna ligga kvar tills alla äggen kläckts.
På bild är mina nyhittade ägg. De är vita i början innan "de tar sig". Sen blir de befruktade mörkare med tiden, man kan se bebisarna på dag 3 i ägget.
Tack för snabbt svar!
Då ska jag pilla bort de vita kornen.
Detta vill jag följa och se om du får några söta bebisar! Så spännande! Uppdatera gärna flitigt om detta, är såå nyfiken! 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det ska jag göra 🙂
Det ville inte lyckas med Corydorasromen tyvärr, alla kornen blev vita!
Får fixa så det kan lyckas bättre en annan gång med bättre cirkulation, ett par alkottar osv.
Alkottarna gör jobbet. Jag kan sällan kläcka ett enda ägg utan alkottar.
Jag kläckte ca 300 yngel. Men en rot jag la ner bara fullkomligt exploderade ut vitt slem (bakterieblomning(?)) och tog död på nästan alla inom några timmar. Skit!
Men ca 40 yngel simmar nu lugnt, varav några svarta. Jätteroligt att de svarta också lekt nu.
mina la massor med rom och testade i eget kar och sen plockade jag bort dom vuxna djuren då tvär vägrade dem att leka ist så när jag flyttade tillbax dem så efter 20 minuter var halva karet täckt med rom ist tyvär så tror jag det vart lite snabbt för fick inte ngt vettigt rom korn alls kvar alla vart dåliga. har lyckats få "yngel" 2 ggr men då har tyvär dom mystiskt försvunnit även fast bra med gömställen och mossor & rötter så misstänker att dom råkat komma ivägen för deras föräldrar när dom bökat runt ist
håller nu på att göra i ordning ett kar för mina scalar yngel så funderade på sand botten och sen när scalarerna vuxit ur det låta mina pansarmalar få det som lek kar ist
Jag ger inte upp, vill ha Corybabys. De kanske ska gå i ett eget avelskar ett längre tag.
tag sen jag skrev här nu =) har i dags läget odlat på både scalarer och corrys och tycker det är ganska kul scalarer hade jag redan hållt på med ett slag senast jag skrev men nu har jag seriöst kört på corydoras vilket är en så annan värld så det är kul att testa och lära.
Du får hemskt gärna skapa en egen tråd ptb och lägga upp bilder och berätta om dina odlingar. Det hade varit väldigt intressant och roligt att få se.
Medarbetare på akvariefisk ifokus