Lizeldas Projekttråd
Medan mitt sängakvarium får vänta lite så ska jag slänga upp ett nytt kar som jag äntligen lyckats tjata mig till. Ni som sett mig här förr vet nog att jag har en stor gibbiceps vid namn Gordon som är min ögonsten och bor alltför trångt men med ett bygge här hemma så har det inte gått att få upp ett större kar förens nu. Men nu jäklar! Jag är inte särskilt sugen på att ha ett ciklidkar utan vill ha växter, vilket inte alls passar med en gibbiceps.. Så jag ska ge mig på ett försök att kombinera två världar. Ha Gordon på botten med lite andra malar också och sedan ha några discus och några stim tetror i den övre delen.
Först hade jag tänkt att jag skulle silikona fast något nät, ha soil bakom och få växterna att växa utåt och uppåt. Men sedan kom jag ihåg hur mimånes försök med soil och nät gick så får tänka om lite. Vet ni de där väggkrukorna som är som en halv cirkel? Jag funderar på att göra en liknande sak som går från framrutan på ena sidan till framrutan på andra sidan, längs med sidorna och bakrutan, typ som en skål eller hur man nu ska säga. Så det kommer upp och blir avskiljt från sandbotten. Tillräckligt högt för att ingen ska fastna under men inte högre än nödvändigt. Tillräckligt brett för att allt ska få plats men ändå så det finns fri simyta upp, ner och överallt. Självklart lite stenar och rötter men vad tror ni om det? Förslag? Tror ni allt kommer bli skit så säg det gärna nu! 😂
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Pawprint
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag fattar inte riktigt vad du menar med krukorna.. Känner mig faktiskt lite trög, läser om å om men fattar inte. Haha Jag behöver nog lite sömn. Ska bli kul att följa oavsett :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Haha, det är inte du som är trög, hade jättesvårt att förklara hur jag tänker xD Men tänk dig typ den här fast att den går hela vägen runt, utom på framrutan. Och självklart större men den formen ungefär :)
Spännande, följer :)
Spännande, hur stort är karet?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
Oj, vet inte riktigt hur stort det kommer bli, det beror på hur mycket bänken klarar. Jag har ett hyfsat stort kar som står undanställt som kanske ligger på 300 liter? Förhoppningsvis passar det, annars får det bli något annat :)
Är det tänkt att krukorna ska döljas under sanden eller ska de sticka upp? Tänker på risken att det blandas med sanden.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Dessa ska vara avskiljda (om möjligt) från sanden. Meningen är att avskilja växterna från Gordons område i hopp om att det ska gå att ha växter och gibbiceps tillsammans :) Så krukorna, eller vad man nu ska säga, ska sitta en bit ovanför sanden, tillräckligt för att ingen fastnar under men inte för högt så plantorna inte får plats.
Då förstår jag! Tänk på att välja krukor av material som är okej i akvarium bara :)
Nu har du nog missat något mimåne, eller så har jag missat något 😉 Ska inte ha riktiga krukor, bara använda formen och göra en stor "kruka" som går längs sidorna på karet i glasfiber :)
Jahaa☝️
Tänk dig lite Sleggymans hylla fast längs kortsidorna och baksidan! :)