Ph värde snabb hjälp
Vad ska ph värdet för Guppy och Molly ligga på?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Om du trycker på texten Guppy och på Black molly så kommer du till artbeskrivningar om dem. Där står det vilket ph värde de vill ha.
Guppy 6,5-7,5
Molly 7-8
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för snabbt svar. Dricksvattnet ligger på 4, 8 så får fixa till det då.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Va?! Ligger kranvattnet på 4,8?! Är du säker på att det inte är något fel på testet?
Har inte testat. Kollade på va syd sida vad vattnet i kommunen ligger på.
www.papillon.n.nu
Det lät väldigt konstigt att det ska ligga på 4,8. Ett kranvatten brukar inte vara så pass surt, det brukar ligga på ca 7,5-8,0. Jag skulle råda dig till att köpa ett dropptest och pröva mäta värdet själv 🙂
De så så i butiken. Vad gör jag åt det då?
www.papillon.n.nu
Du ser ju färgen på stickan mot färgen på burken. Sluta tillsätta medlet för det behöver du definitivt inte. Du kan göra ett litet vattenbyte om du vill men jag tror inte det behövs.
Låt bli medlet och se om ph sjunker efter nästa vattenbyte. : )
Det blir på fredag, nästa vattenbyte. Tack för all hjälp.
www.papillon.n.nu
du måste blanda ihop de olika värdena, du kan omöjligt ha 4.8 i pH i ditt dricksvatten, det hade inte varit känligt o därför heller inte godkänt som dricksvatten, jag gissar på att det står dH vilket oftast är vad kommunerna skriver om.
det är ganska viktigt att man har hundra koll innan man börjar labyrera med vattnet, som det är nu verkar det som du har skyhögt pH vilket kan bero på att du lagt i medel, att vänta med vb i det här läget kansdke inte är bästa beslutet?
jag skulle även rekommendera att köra med dropptester istället eftersom de är mer tillförlitliga =)
Dropptest finns inte i min djuraffär och på nätet är de svindyra ju. Molly vill ju ha upp till 8 i ph, så så högt är det inte.
www.papillon.n.nu
De vill max ha det så då är det på gränsen. Ett bra pH-test bör man ha hemma och jag tycker inte att 79.90:- är svindyrt för ert säkert test
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
8 är max för molly men över max för Guppy, med akvarium kommer ett visst ansvar, det är inte alltid lätt o ibland kan man till o med vara redo att ge upp, men det är viktig att man utgår ifrån ett medvetet ansvarstagande med fiskar precis som med andra djur, det här med vattenkemi är svårt, o man kan inte förvänta sig att lära sig allt på en gång, men om viljan finns så hänger man med till slut bara man är envis. framförallt ska man försöka att undvika att mixtra i onödan för det kräver kunskap att tillsätta div grejer o då måste man ha rätt mätinstrument hemma.
8 i pH är ganska högt, o def inget som passar de flesta sällskapsfiskar, du bör köpa ett pH test i droppform tillsammans med ett nitrittest, det är en bra startpunkt.
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vattentester/tetra/tetra-test-ph-sotvatten.html
Vad jag funderade över är om ph sjunker för fort om man gör ett större vattenbyte nu när det är medel i och allt. Det kanske kan vara något att byta lite vatten några gånger denna veckan för att sakta sänka det?
det beror ju helt på vad pH ur kranen ligger på.
Ja det är klart.
byta ca 50 % förra gången, så nu blir det ca 20 - 30 % vattenbyte
www.papillon.n.nu
ElinvBorg bar hittar du ph-test för 79 kr?
www.papillon.n.nu
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Tack. Men en fråga, varför skulle dropptestet va säkrare är sticktestet?
www.papillon.n.nu
därför att i en sticka så måste respektive kemiska ämnen droppas på varje ludd för att kunna ge utslag, det här görs givetvis via en maskin o en viss differens o blandning är således oundvikligt, medans dropptest där gör man den biten själv o kan därför vara säker på att det blir korrekt.
dessutom så är vätskan i dropptest inte utsatta för andra element på samma sätt som den droppen ett test är, du kan också få ett mer korrekt resultat när du använder dropptest vilket en stickas utförande hindrar.