Neeeeej cyano :-O
När algerna äntligen är borta möttes jag av cyano när jag kom hem från jobbet idag.., vad gör jag? Snyft vad jobbigt…
Är du säker på att det är cyano?
Det kan det vara. Plocka upp det lite försiktigt. Det gör inget om du får med lite sand också. Då känner du på lukten om det är cyano.
Ok, är det brådskande eller kan jag göra det när jag kommer hem från jobbet imorgon? Sprider det sig snabbt? Är längs med hela framkanten oxå, vet inte om det syns på bilden. Igår fanns där inte något cyano utan det kom inatt. Drog upp en cryptocoryne och bytte ut mot en svärdsplanta igår eftermiddag. Vet inte om det kan ha med detta att göra?
Det kommer ofta längs framkanten under gruset först så har du det där så är det nog cyano. Har du tur kan det vara en annan sorts alg. Det är lukten och den riktigt smaragdgröna färgen man brukar känna igen den på.
Du kan låta den vara till i morgon.
Ta bort så mycket som möjligt. Minska ljustimmar och mat. Du kan om du vill byta vatten lite oftare än vanligt. Kanske var femte dag istället för var sjunde t ex. Det brukar hjälpa.
Tack Lillyrod för dina svar! Hur många ljustimmar rekommenderar du? Har haft åtta timmar fram till i helgen då jag ökade till tio. Sänka till åtta igen? Mata varannan dag?
Jag tror jag gick ner på 5-6 timmar men man får pröva sig fram. Du kan mata varje dag men bara lite. Det är hur jag gjorde. Prövade också med medel mot cyano. Bl a blue exit men jag vet inte med säkerhet om det hjälpte eller det var det andra som gjorde mest.
Ok, tack!
Hej Karin79!
Cyano behöver inte vara så farligt ändå, jag tycker inte att du behöver känna någon oro🙂 Det är däremot med största sannolikhet cyano du har drabbats av. Det kan komma i många olika färgnyanser och behöver inte alltid lukta illa.
De två vanligaste ställena man får cyano på är bland flytväxter och i/på bottenmaterialet. Så det är troligt att det drogs upp ur sanden när du höll på med växterna. Ta en håv eller ett kärl och fiska upp det. Förhållandena i akvariet ska vara gynnsama för att cyanon ska sprida sig och är det inte det så försvinner den. Precis som i havet om somrarna 🙂
Jag skulle råda dig helt till att avvakta och inte ta till några åtgärder ännu.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för ditt lugnande svar mimåne! Ska försöka att inte stressa upp mig men det är så trist när algerna äntligen hade försvunnit och växterna hade börjat växa så fint och så kommer detta… :-/ Plockar bort Cyanon imorgon och så får jag se hur jag gör med resten.
"algerna äntligen hade försvunnit och växterna hade börjat växa så fint"
Just därför tycker så jag inte att du ska mixtra med ljuset någonting just nu 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Några dagar gått nu, har försökt suga upp den synliga Cyanon. Tack och lov verkar det inte sprida sig så det har inte blivit värre även om det dyker om några fläckar på samma ställe efter jag har sugit upp det. Jobbigt att det finns cyano längs med framkanten dock, för det får jag inte upp (om jag inte tar bort sanden). Vet inte om jag kan göra något mer? Matar försiktigt och har tänt 9 timmar per dygn. Kanske ändå ska prova att minska timmarna? Rädd att växterna ska må sämre då dock för nu mår de verkligen toppen!
Längst fram på kanten? ser du lite grönt på glaset längst fram eller i gruset?
Jag brukar städa själv längst fram för jag gillar inte att det ser grönt, brunt, svart ut längst fram men man ska inte städa hela framsidan av akvariet på en gång utan jag brukar ta 10% i taget.. flyttar på gruset och tar en kökssvamp som är urlakad av alla ämnen i det och rengöra det och sedan flytta tillbaka gruset och sedan vänta ett par dagar och göra det igen. Det mesta kommer hamna i pumpen så rengör det lite oftare men glöm inte att rengöra det i akvarievattnet som du har i hinken och inte direkt under kranen.
Ett litet tips ;))
Ah smart Jens! Ska testa nästa vattenbyte.
Vassego! =)
Jag brukar bara dra fingret längs med rutan. Det mesta kommer upp och det tar jag med häverten.