Kurvciklid?
Jag ska skaffa akvarium och har blivit lite sugen på Laetacara curviceps - Kurvciklid, både vackra och fredliga om jag förstått rätt? Någon som har ett eller flera par i sällskapsakvarium? Bilder uppskattas! 😎
Förslag på övriga fiskar, tänkte ett större stim och 1-2 duktiga algätare/malar? Kan det bli lagom och hur stort akvarium kräver dessa?🙂 Är öppen för helt andra förslag också!
Ja kurvcikliden passar i ett sällskapsakvarium. Bäst är det att hålla ett par när det rör sig om mindre volymer. Jag förstår att du fastnade för den arten, jag tycker också att den är väldigt vacker🙂
Stimfiskar finns det hur mycket som helst av. Min favorit just nu är koppartetra/silvertipstetra. Här har du en lista på olika tetror, titta om du hittar någon fin! https://zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=31&ORDNING=all
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Ja, det var ett bra tips! Hade inte hört om kurvciklid innan. :-) Låter bra, ska se om jag hittar någon fin och passande, någon minimumstorlek för att undvika att de blir käk eller är det lugnt? Har för mig att jag läste att dvärgciklider har små munnar :-P
De är rätt försynta av sig, har mycket riktigt små munnar och ogillar att ge sig in i matstrider, så skaffa inte för burdusa kompisar åt dem. Mitt par, Lapis och Lazuli, är väldigt snälla och stillsamma, de håller gärna ihop, och de kommer mycket bra överens med mina andra dvärgciklider, ett Apistogramma viejita 2-par. Väldigt fina fiskar.🙂
Angående akvarium så har jag mina i ett 220 liters akvarium, men jag tror att de kan fungera utmärkt i allt från 100 liter och uppåt. De är långsamma simmare, står oftast stilla bland växterna när jag ser dem… De håller helst till i de dunklare delarna av akvariet under flytväxterna, där de dessutom har vackrast färger, de tappar mycket fort färg i ljuset tyvärr(åtminstone mina).
De är fredliga och har för små munnar så stimfiskarna riskerar inte att bli någon mat :)
Det låter bra :-) Har du några bilder på ditt par Fifill?
Hoppas de inte mår dåligt av att det är rätt ljust i vår lägenhet? Jag vill helst inte behöva ha en tät djungel i akvariet utan kunna se övrig inredning, men inte läst något om att de vill ha så mycket växter? Man kan ju göra grottor och ha en rot som de kan hänga bakom. Men vill ju inte ha fiskar som gömmer sig heller. Vad tror ni?
Att ni har en ljus lägenhet ska nog inte påverka. Som jag förstått det så är det direkt solljus in i akvariet som man ska undvika. D.v.s ställ det inte framför ett fönster eller ett mindre akvarium på en fönsterbräda :)
De är inte direkt skygga eller lättskrämda, men de håller gärna till bland växterna. Du behöver inte ha djungel i hela karet, men ett hörn med tät växtlighet uppskattas. Sen så har jag bara haft dessa fiskar i knappt två månader, och kan inte svara på om alla kurvciklider beter sig på samma sätt. 😊
Grottor har jag flera av i mitt akvarium, men de har aldrig använt dem, gömmer de sig så är det bakom eller bland växterna.
Och du behöver inte ha flytväxter över hela ytan, ett bra tips som jag fick utav mimåne, och som jag äntligen provade med framgång förra veckan, är att använda sugproppar och fastknuten fiskelina vid ytan för att hålla flytväxterna på plats så att växterna bara skuggar de delar du vill. Mina kurvciklider undviker inte de ljusare delarna av akvariet, men de är vackrast i halvskugga(eller när det är mörkt. Tycker ibland att Lapis(hanen) har vackrast färg innan jag tänder i akvariet), och de föredrar att hålla till i tryggheten under flytväxterna.
Ett tips från mig är att ha en hörna med antingen javaormbunke eller glasormbunke och ett gäng flytväxter som skuggar där. Det är oftast där jag hittar mina egna kurvisar.👍
#7 👍
#8 Tack för utförligt svar, det låter jättebra! Det med fiskelinan var ju smart, jag tycker om växter, så ett hörn med mycket planterat och lite flytväxter ovanför låter bra! Då finns det ju fria simytor och annan inredning i resten. 🙂 Du kanske inte hunnit fota dina än, men om du skulle göra det får du hemskt gärna lägga in bilder här i tråden.