Hjälp att välja
Hej,
Vi har ett 100L akvarium sedan ett år tillbaks, inrett med sandbotten, rötter, gömställen och en hel del växter. pH knappa 8 (8.2 i kommunalt vatten, försöker sänka mha rötter, pH sänkande substrat, torv i en påse…). Aldrig uppmätt nitrit högre än "0".
För ca 1/2 år sedan köpte vi 6 fläckiga metall pansarmalar som är de corydoras som klarar högst pH som jag hittat. Nu är bara 2 kvar. De har dött "med jämna mellanrum" och sett hängiga ut 0-2 dygn innan de dött. Inga specifika sjukdomssymptom alls. De får lämplig mat.
I akvariet går förutom pansarmalarna; 3 amanoräkor, 1 Ancistrus, 9 kardinaltetror och ca 30-40 gyppys (de flesta små yngel) och en massa snäckor. Alla gyppyhanar som närmar sig könsmognad får flytta till grannen och honorna verkar äntligen fått slut på mjölke så tror inte det kommer fler yngel. Pansarmalarna var den fisk vi helst ville ha när vi skaffade akvariet, 1 amano kom med när vi köpte karet liksom 3 kardinaltetror, så de har vi inte valt själva (men kompletterat lite). Gyppyn valde vi, men räknade inte med att de skulle bli riktigt så många…
Nu till frågorna: Ska jag ge upp på pansarmalarna? Är det vanligt att de dör så snabbt utan att se sjuka ut? De 2 som är kvar nu är inte lyckliga, jag menar de ser friska ut och de är framme en hel del, men det är en klar skillnad på humöret, hur modiga och aktiva de är nu och om jag jämför med när de var 4-6 stycken, då var de glada. Kan inte bestämma mig om jag ska komplettera upp till ett stim på min 6 igen, eller om jag ska avveckla dem?! Jag vill ju inte ta hem nya om de dör, känns ändå taskigare än att ha dessa två utan stim… Kan det vara pH:t som dödar dem eller kan jag ha råkat få "dåliga" exemplar? Eller kan de dö av att vattnet inte är perfekt "klart" (det är inte värst grumligt heller, men de bökar ju runt i sanden och grumlar till det)?
Om jag avvecklar pansarmalarna skulle jag kunna lägga pengarna och "utrymmet" på fler amanos istället. De vill ju gärna vara minst 10. Eller ska jag köpa några musslor som filtrerar vattnet och gör det klarare? Eller ska jag inte köpa något alls, akvariet är ju rätt belastat som det är?!
Kom gärna med tips och ideer!
Hej MariaK1977!
Jag förstår att det känns snopet när pansarmalarna dör och inte mår bra, nu när de också var den fisk ni helst av allt ville ha. Det är annars en jättefin art ni har valt som är mycket trevlig när den mår bra. Precis som ni såg i början när ni nyss hade köpt dem. Jag hoppas att ni inte ger upp hoppet om dem, det skulle vara så roligt om det lyckades bra med dem och att ni fick den fisk ni längtat efter.
Att vattnet är grumligt tror jag inte i sig spelar någon roll. Om man tänker på hur fiskar lever i det vilda så kan det vara betydligt mer dis i vattnet än i ett standard akvarium. Det är nog mest vi akvarister som föredrar vattnet kristallklart. Däremot så funderar jag på orsaken till varför det är grumligt. Jag får antydan i din text om att du upplever det komma från när pansarmalarna bökar i sanden. De måste få böka omkring men att det skulle bli grumligt av vanlig akvariesand låter lite märkligt i mina öron. Vad är det för sand ni har och sköljde du den innan du satte den i akvariet?
Det kan vara lite svårt med en del pansarmalar när man köper dem i butik. En viktig sak att titta på när man köper dem är att titta på storleken. Man gör rätt i att försöka undvika att köpa mycket små och unga exemplar. En del pansarmals arter har en tendens att säljas som mycket små t.ex panda pansarmal, och ju mindre de är desto skörare. När de är riktigt små är det också svårare att ge dem tillräckligt med mat då de också behöver mer mat oftare. Jag upplever det också som att dåligt avlade pansarmalar har en tendens att dö bort ganska tidigt och köper man då exemplar som är större i storleken, så känns det som att den risken är något mindre. Hur stora var dina när du köpte dem?
Guppy brukar ju kunna vara ganska matglada och gärna mumsa på mat även på botten så som tablettfoder. Tror du det finns någon risk för att pansarmalarna kan ha fått för lite mat i och med att ni också har ganska många guppys?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tror du påpekade att de var nästan som vuxna i storlek ca 5-6cm när vi köpte dem mimåne, de är ungefär lika stora nu, bifogar några dåliga bilder… Det var Biltemas akvariesand och vi sköljde den. SÅ grumligt är det inte, men inte helt kristallklart heller. Kan inte komma på varför de dör för oss så slungar ur mig alla ideer jag kan komma på :-( Vad tror du om pH:t som orsak, vår akvariebok säger de klarar 8.0, zoopet säger 7,5. Svårt att säga exakt vad vi har baserat på dropptest, men mellan 7,5-8,0.
Guppyn är helt klart glupsk och det är kardinaltetrorna också, men de är snälla och låter pansarmalarna vara med och äta. Ancistrusen Astrid lappar däremot gärna till de andra med rumpan, hon föredrar dessutom pansarmalarnas kött-mat framför sina egna vegetariska pellets.
Jag har också haft problem med mina pansarmalar. De har dött på ungefär samma sätt som dina. De flesta utan synbara tecken på att något är fel mer än att de är slöa sista dagarna.
På några få har jag sett att fenorna, i synnerhet de under buken, bara smält bort. Efter det får de infektioner och dör snabbt. De jag upptäckt har jag avlivat men oftast hinner man inte se att de är dåliga förrän de är borta.
Jag har skyllt på vattnet här. Har samma ph i kranen som du men i min kommun tillsätts målarsoda plus blekmedel i vattnet. Jag tror inte det är nyttigt för varken människor eller djur men det vill kommunen inte höra på. Min teori, som är just en teori, är att ämnena i vattnet skadar de fiskar som är ömtåligast. Som pansarmalar som inte har fjäll och snäckor. Jag har haft massdöd på dem också med ojämna mellanrum.
Jag tillsätter vattenberedningsmedel och det tycks hjälpa en del. Nu har jag i och för sig haft några dödsfall igen men på det stora hela mår de mycket bättre. Kolla i din kommun om de tillsätter något mer i dricksvattnet som kan vara skadligt för ömtåliga varelser.
Det blev långt det här men det är mina tankar om det hela.
Så de var så pass stora alltså. Nu när du säger det så kan det nog stämma att jag kommenterade storleken när du köpte dem. Jag skriver så mycket så det är inte lätt att minnas allt 🙂Att de var så pass stora när du köpte dem ser jag som ett bra tecken och det får mig att släppa lite fokus på att det skulle kunna vara dålig avel. Det utesluter inget, men kanske är det mer troligt att det är något annat.
Vad har vi då kvar för orsaker. Sjukdom, problem med vattnet, eller svält. Hm.
Det är jättesvårt att se på bilden om fisken är mager eller inte. Att det dessutom är en hane gör inte saken lättare då de kan se ganska magra ut även om de inte är det. Jag kan tyvärr inte ge dig något svar på den frågan. Ser du själv det som ett alternativ att de kan ha fått för lite mat?
Att de inte uppvisar några synliga "skador" på kroppen alls får mig att tänka att det kanske är mer troligt att det är något problem med vattnet snarare än sjukdom. Ligger de och flämtar mycket?
Tack för att ni försöker hjälpa till! Det är verkligen ett mysterium för mig det här🤔
Förstår absolut att du inte kommer ihåg just våra pansarmalar mimåne 😃!
Som jag har förstått det ska vi ha väldigt fint vatten i Umeå, bortsett då att det kan vara stökigt med mjukt vatten med högt pH för just akvariefiskar… Men tror inte de tillsätter något skadligt i vattnet.
Jag har inte sett att de flämtar mycket, de är som vanligt till möjligen dygnet innan de dör, då ligger de rätt mycket still på botten, med fokus på att de verkligen ligger, till skillnad från annars då de mer ser ut att sväva en liten bit ovanför botten.
Både guppyyngel och amanoräkor mår bra och de ska väl också vara känsliga tänker jag, så borde inte vara något "stort" fel på vattnet.
Guppy och kardinaltetror är rätt tjocka tycker jag, men jag fattar ärligt talat inte riktigt vilken del av pansarmalen som är magen så jag har ingen uppfattning alls om ifall de är smala🤔. Men det är klart, guppyn kan ju fusk-äta alger om maten kniper och det gör ju inte pansarmalarna… Men kardinaltetrorna borde väl inte vara feta om pansarmalen svälter tycker jag, de äter ju samma mat?!
Det låter som förnuftiga resonemang. Däremot så tänker jag att pansarmalarna inte behöver vara tjocka bara för att kardinaltetrorna är det. Kardinaltetrorna behöver inte lika mycket mat. De behöver mindre mat och får tjocka magar ganska fort. Är de dessutom glupska och äter mat från botten så blir ju logiken av det att pansarmalarna får mindre mat. Fiskar brukar inte ha en tydlig spärr för när de ska sluta äta utan de äter tills maten tar slut, så tetrorna kan mycket väl äta mer än vad de behöver. Hur ofta matar du pansarmalarna?
De får mat en gång om dagen nu, tidigare när jag var föräldraledig fick de två gånger om dagen, jag kan inte se att det gjort någon direkt skillnad på hur de ser ut…
Jag tror minsann att jag får ge upp på dem, känns taskigt att ha fisk som får ett kort liv utan att jag begriper varför. Får bli fler amanoräkor istället och hoppas på att de blir mindre fega om de blir ett större gäng.
Tack för hjälpen!
Vi har förresten alldeles för mycket sandsnäckor, borde inte också vara ett tecken på att jag matar för mycket snarare än för lite?
Det var tråkigt att höra, men kanske kan du senare pröva och ha bättre lycka med dem.
Ja, det vore roligt. Jag kom på att vi ju har problem med växterna också, så något är det väl med vattnet som inte är optimalt. .. Får hoppas amanoräkorna kommer trivas i alla fall!
Jag håller tummarna för dig. Vad irriterande det skulle vara om det var något kommunen gör med vattnet. Utan vatten fungerar ju inte hobbyn.
Gå in på vattenverkets sida i din kommun och läs vad de tillsätter i vattnet. Det var där jag hittade målarsoda och blekmedel.
Efter att jag pratat med kommunen 3 gånger försvann mina symptom på vattnet. Jag fick sveda i munnen och det kändes som om jag hade urinvägsinfektion när jag druckit mycket vatten. Jag talade med en trevlig herre där om både mina och fiskarnas besvär och han förnekade ju givetvis att något var fel. Efter samtalen blev vattnet helt ok att dricka för mej och fiskarna mår ju bra mycket bättre nu. Även om de inte erkänner fel så känner jag att något har de gjort efter att jag pratade med dem.
Ofta står det massa kemiska formler men slå upp dem så ser du vad det är.