Hålla ned antalet yngel?
Nu var det jag igen. :) Jag, som absolut hade för mig att jag inte ville ha de allra vanligaste nybörjarfiskarna, insåg idag i affären att de fiskar jag tyckte var allra charmigast var just Guppy och Platy. Men det som skrämmer mig med dem är att jag fattat det som att de ynglar av sig så himla mycket. Hur kan man undvika att fiskbeståndet ständigt ökar ?
Det är att skaffa sig en rovfisk i akvariet. Det kan låta grymt men naturen är ju sådan också att de starkaste överlever. Nu vet jag inte hur stort akvarium du har men har du t ex 54 L så finns det 'rovfiskar' att köpa beroende på de övriga fiskståndet, miljö m.m?
Tack för svar! Det låter logiskt. Jag har inget akvarium ännu utan är i planeringsstadiet. Men jag siktar på ett i storlek ca 150 liter. Tips på rovfisk då?
Tänk på att det är olagligt att mata rovfiskar med andra levande fiskar..
Det du kan göra är att du kollar med butiken innan om de tar emot fiskar ifall att du får för många. Om det är okej att du kommer dit med 20st yngel någon gång ibland. Det kan vara uppskattat på många håll med gratis fisk som dessutom är privatodlad.
Idag är annars både Platy och Guppy väldigt sköra och ömtåliga fiskar, de man köper i butik lever oftast inte länge. Detta för att de är sönderavlade. Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket för att de ska bli för många. De äter dessutom sina egna nyfödda yngel.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag köpte några Guppy i augusti och visst har några dött, då honorna blir ihjäljagade av hanarna. Men jag kan inte räkna hur många vi har nu. De har inte ätit sina yngel hos oss. Det är lite stressande att det kommer fler hela tiden. De ska ju också växa till sig några månader innan man kan lämna iväg dem…
Hm… det här låter ju lite klurigt… Ynglar både Guppy och Platy av sig i samma utsträckning? Eller är Guppy värst? Hur är det förresten med molly?
Jag får kolla med butiken vad de säger! Annars kanske jag ska välja en annan sort i alla fall. För att få akvariet fyllt av yngel kan ju inte vara någon hit.
Jag har förresten funderat över t ex neontetror också. Hur är de i "yngla av sig-väg"? Och funkar de tillsammans med guppy/platy/molly?
Tack för att ni finns! 🙂🙂
#6 Det låter ju lite mer betryggande. Fast jag har ju tänkt ha en del växter. Jag får väl testa! 😃
När jag skriver rovfisk så kan det även vara scalare eller apistogramma eller något liknande. Man gör möjlighet för ynglen att kunna gömma sig i t ex hornsärv eller javamossa men antalet minskas.
Det mimåne tar upp är något helt annat när det gäller rovfisk för annars så skulle jag ha varit tvungen att ta hand om alla mina sajica-yngel när de föds för efter några dagar så är alla ( ca 50st) borde men det är för jag har någon rackare i akvariet som nafsar åt dem och min misstanke har då varit siameser som jag har i akvariet och de anses inte vara rovfisk i den bemärkelse som mimåne pratar om.
Apistogramma ser ju trevlig ut - finns i flera varianter såg jag. Spelar vilken man väljer någon roll i så fall?
Apistogramma-släktet är så vackra och den du finner vackrast så välj dem!!
Tack Jens! 😃😃
Mina Guppy (och platy) gick tidigare i samma kar som mina dvärgklogrodor (2st) och om jag ville behålla yngel så fick det bli i yngelkar, grodorna är lite svåra att mata då de inte hinner äta förens fiskarna ätit upp allt så att de får jaga själva är jättebra. Självklart får de annan mat också men man kan tydligt se när någon ynglat… Då är de runda små grodor
#12 Tack för tipset! Ska läsa på om dvärgklogrodor. 😃
Jo det spelar roll vilken du väljer om du vill ha en apistogramma 🙂 Är det ett sällskapsakvarium så är det till fördel med en fredligare art.
#14 Ok, då får jag läsa på lite mer om dem också. Har du själv tips på vilken apistogramma som kan passa i ett akvarium på ca 150 liter?
Vilka andra fiskar går där i?
#16 Inga ännu, då jag ännu inte ens skaffat något akvarium utan är i planeringsstadiet och försöker lära mig så mycket som möjligt. Men jag funderar på platy/molly/guppy, en riktig yngelröra mao om jag fattat det rätt. 😬 Samt kanske Neontetra, någon algätarsort och kanske någon corydoras. Inte allt från början, naturligtvis. 😃
Rekommenderar verkligen Apistogramma (A. viejita 2), har inte haft ett enda platyyngel som överlevt på egen hand i mina akvarium sen de flyttat in, trots flytväxter… 🦸♂️
#18 Tack för infon! 👍🏼👍🏼
#20-21 Asså, de är ju oerhört söta. 😍😍 Men, som sagt, jag tänker mig inte ett akvarium fullt med yngel. Så någon sorts "gallring" kommer nog att behövas hos mig.
# 17 ska du ha Corydoras är det bra om du har 6 - 8 stycken dom trivs i grupp.
… och ska du ha corysar så använd sand som bottensubstrat.
#23 Absolut! 😃 Vilket får mig att fundera över hur många fiskar jag kommer att få plats med i mitt tänkta akvarium. Men det funderandet tar jag i en ny tråd. 😊 #24 Sand it is! Jag har förstått att många använder Julas blästersand. Den ser fin ut!
Baenschi och borellii är fredliga och lämpar sig bättre i sällskapsakvarium.
#26 Tack mimåne! 👍🏼