AEMAGASINET ÄR HÄR!
Diskutera och debattera gärna artiklarna på vår Facebooksida (eller här)! Hoppas du hittar något som inspirerar!
Välkommen! Smiley heart
#AEmagasinet
Klicka här för att komma till magasinet
Klicka här för att komma till vår FB-Sida
// Sofia
Åh va roligt! Morgon läsning :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Hoppas att ni gillar den! :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Top notch! ☆☆☆☆☆ Har bara hunnit skumma igenom den, kommer få en heldags njutning av den här. :)
Jag kommer läsa den efter frukost! Ska bli kul att ta del av den.
Ser helt fantastiskt ut. Även jag har bara hunnit skumma igenom, men jag hittade väldigt mycket intressanta artiklar :D
Jag har också bläddrat igenom den. Vissa sidor hade jag svårt att läsa men det är väl mina ögon kanske. Väldigt vackra bilder : )
Tack för fin feedback! :) Läser ni från mobil så lyckades vi inte få till det som vi tänkt. Till nästa nummer så ska vi försöka få till en mobilversion.
// Sofia
Jag delade i Akvarister i Västernorrland, hoppas det är ok :)
Helt okej! :)
// Sofia
jag kunde tyvärr inte läsa texten, men rubrikerna såg bra ut och bilderna var jättefina!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
På vilket sätt kunde du inte läsa?
// Sofia

Väldigt snyggt, lite jobbigt att läsa, men jag tror det är jag som inte hittade rätt inställning för min skärmstorlek i läsaren eller något! Inte så många artiklar jag var intresserad av, men jag förstår att det var läsvärt för de som är mer ingrottade i hobbyn! =) Jag kommer absolut hålla utkik efter tidningen i framtiden med. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ändrade man storleken på texten kom inte hela sidan med på min dator. Jag tror det är bakgrunden till texterna som gör det svårt på vissa ställen.
Det var en bra tidning. Hade inga problem att läsa den . Kunde hända att zoomen spelade spratt ibland men det var nog för att jag inte är van vid den inbyggda stödet i webbläsaren som ni vill att man ska använda sig av. Kommer självklart att läsa de kommande tidningarna också. En stor nackdel är att man inte kan ladda ner den så man kan läsa den själv med egna program som stöd.
Mycket bra jobbat utav er och akvariefisk ifokus fanns med i tidningen och det tackar jag för! 🙂
Vad roligt att ni gillar den! Vi tar till oss av all feedback och kommer jobba vidare för att lösa eventuella problem. Vi har i dagsläget inte möjlighet att erbjuda en bra lösning för mobiltelefoner och inte heller möjligheten till nedladdningsbar pdf. Men vi jobbar på detta inför kommande nummer :)
Tanken är att magasinet ska tilltala så många som möjligt, därav bredden på innehållet! :)
// Sofia
Jag provade att läsa magasinet via iPad och det funkade förvånansvärt bättre än på macdatorn.
Vad bra, Jens! :)
// Sofia
Det är som du säger att det är den första tidningen och med tiden blir det bättre .. :)
Det är vårt mål att hela tiden jobba efter att bli bättre :)
// Sofia
Jag kanske ha missat det på något sätt men om man tittar på sidan 6-7 så visas det bilder på innevånare. Var hittar man info om vad det år för något?
Du menar sidan med helbilden? Det finns nog ingen beskrivning om vad det är för invånare, men kan säkert ta reda på det om det är av intresse.
// Sofia
På sidan (bilden) 28-29 så ser jag nere i göra hörnet i akvariet grön/brun-randiga fiskar. Verkar vara någon stimfisk? Vad är det för sort :)
Hittar inte riktigt vilken sida du menar? Sidnumret på tidningen du menar?
// Sofia
Ja sidorna i tidningen.
jaha! jag förstod nog bara inte funktionen med zoom. 👍
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
28-29 är väl cikliderna?
Ah, hittade vilken fisk du menade, men sidan du angav stämde inte med den i tidningen.
Det är Garra flavatra :)
// Sofia
Nope det gör det inte. Bilderna på helsidorna är där för "dekoration" :)
// Sofia
Nu så. Ändrade lite på min dator och använde zoomen på sidan så funkade det bra att läsa. Jag som skulle städa….
Haha, härligt! :)
// Sofia
Nu har jag läst och det blir 👍
Bra artiklar och tips. Intressant att läsa om olika arter och utrustning som man själv inte har. Det går bra att titta på filmerna och zoomen fungerar så jag har inga tekniska problem. Det finns också en annan positiv aspekt, det kostar gratis 😃
Vad roligt! Tack för positiv feedback! :)
// Sofia
Här kommer lite negg 😐
Saltvattens delen kändes lite som den var halvfärdig. Lowtech i alla ära men osmos filter är grymt viktigt. Det går ju att köra kranvatten om man har bra vatten men i längden så kommer det behövas.
En snabb genomgång på vad som händer i karet under cykeltiden vore en ide att nämna.
Likadant att glömma nämna en basic sak som att vatten dunstar men inte saltet så kommer det gå åt pipsvängen rätt fort.
Tycker heller inte det är bra att tipsa att starta på ett 35-60 liters som första akvarium för salt. Små akvarium är svår skötta i sötvatten och är mycket värre i saltvärlden.
Annars tycker jag att artikeln funkade 👍
Folk får vell tycka att jag är lite negativ men det kan gå snabbt åt h*vette i salt och tråkigt om djur dör i onödan och även intresset kan svalna fort om det går dåligt.
Tanken är ju att man ska kunna lära sig och utveckla sin hobby samt självklart så är det alltid något som alltid kommer finnas eller saknas beroende på vem och nivå den personen har på sin hobby/yrke. det är trevligt med alla positiva kommentarer samt det som tex #34 sleggyman här över skriver är det ju självklart alltid något som kan variera oberoende på salt / sött och det tar vi självklart åt oss att tänka på tycker det är bra att det framkommer så diskutera det gärna på våran facebook sida.
https://www.facebook.com/AEmagasinet-508295996017269/
och nej jag gör tyvärr inte lika fina länkar som sofia =)
//Anders
Har inte hunnit läsa så mycket utan mest bläddrat igenom och över lag verkar den väldigt bra =D Dock sakna jag att under vissa bilder inte stod vad för art det var som visades på bilden (gjorde det på några men inte alla) och det sakna jag lite om man vill kika närmare på någon man fastnar för.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#36 Menar du bilderna så som Jens visar i inlägg #28?
//GuUuLd,
-IE Photography-
Via datorn gick det väldigt bra att läsa, det gäller bara att komma på hur det funkar, zooma och dra med musen för att flytta sig på sidan. Via telefonen kunde jag inte zomma när jag gick in via länken, men när jag gick in på Facebook-appen och in på magasinet där så gick det fast det var mer svårstyrt. Väldigt fin layout annars :)
mkt bra, den enda konstruktiva kritik jag känner spontant är att sidorna på själva formatet inte stämmer överens med sidorna i tidningen, vilket ju egentligen inte är så farligt bara aningen omständigt, o sen storleken på texten, hade varit smidigare att slippa zooma, har inte hunnit läsa igenom allt ännu men överlag mkt bra =)
#37 Alla bilder med fiskar. Tex Ledarsidan och sidan om Asien (de andra världsdelarna hade flera artnamn under bilderna). Diskussidorna är ju uppenbart att det är diskusar men där kanske färgnamnen hade varit en ide att ha under bilden? (även då i framtiden om det blir liknande artikel om en specifik art som kommer i flera odlingsformer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för all feedback! Vi tar till oss och jobbar vidare för att förbättra framtida nummer :)
// Sofia
på telefonen kunde jag inte äsa alls (beror nog kanske mest på ögonen som inte riktigt funkar :p) Men jag har läst på datorn, och det var inga problem. Mycket bra artiklar och underbara bilder :D
Däremot så håller jag med Sleggyman om saltvatten, att det är lättare att starta/börja med ett större. Mitt 130 liters gav jag upp, men 450 litern går hur bra som helst :D (jag är nybörjare på salt)
Osmosvatten är viktigare än man tror, vi har väldigt bra vatten i sundsvall, så jag gjorde misstaget att använda kranvatten i lilla akvariumet, och det blev bara tok. I det stora använde jag osmos när jag startade och även vid alla vattenbyten. Fungerar klockrent :D
Men som sagt, stora 👍 för tidningen rent allmänt, mycket bra skrivet och illustrerad :D
Läste första halvan på mobil (funkade för mig, även om det var mycket enklare nu när jag fortsätter via datorn :)). Hjälp vilka vackra foton ni har! Tycker designen är riktigt lyckad också! Det är enkelt att ta till sig informationen när man läser i artikelformat, så nu har jag läst på mig om områden inom akvaristiken som jag inte tagit mig an förut. Ser fram emot nästa nummer! Hoppas verkligen ni lyckas hålla liv (och kvalitén! =)) på denna tidning.
Men oo så roligt! Nu vet jag vad jag ska göra vid läggdags..😊
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tycker det är rätt trevligt med alla dessa komentarer och tankar om tidningen, ganska intressant ang salt diskutionerna =)
Ni får väldigt gärna vidare ställa frågor samt diskutera på våran FB sida om ni känner att det kan vara något ni vill bör tas upp eller som ni undrar om.
Ang att läsa tidningen på telefoner /tablets samt liknande så är tidningen i första nummret optimerad för att läsas på dator det är något vi arbetar med att lösa.
// Anders
Kan bara hålla med #46 och just saltartiklarna diskuterades en del på vår FB sida igår :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ni som skriver tidningen får också väldigt gärna fortsätta diskutera och svara på frågor här av våra medlemmar, det är många som inte har facebook. 🙂
självklart kommer vi att göra det också =) anledningen till att vi rekommenderade våran FB sida också var att flera personer redan diskuterade där bland annat ang just salt som vart den större diskussionen här men självklart kommer vi att försöka svara på dom frågor vi får så snabbt vi kan
// Anders
#44 Jo tack, det vet jag ;) Det var inte dagligt pillande med 130 liter, men flera gånger i veckan 😉
Får jag fråga när/om nästa avsnitt kommer?
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
Urr3702 tog orden ur mun på mig, senast igår kväll tänkte jag på ae magasinet och funderade över om det kommer några fler.
Vi ska snart börja skriva på nummer 2, men det tar nog ett par månader innan nästa nummer kommer :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tack för infon GuUuLd :)