min Kampfisk bor ensam (förutom 2 äppelsnäckor) i ett 35liters akvarium, hade honom ihop med 4 mollys i ett 63liters akvarium men jag tror att det var lite för stort för honom
vissa säger att man ska ha 2 honor ihop med honom medan att andra säger att man ska ha dem ensamma
men ska man ha kampfiskar med andra arter så gäller det att ha runt 80 liter plus att de fiskarna man har tillsammans med kampfisken inte är fenätare eller färgglade eller har stora fenor då kampfisken gärna äter upp fenorna eller ser dem som en rival
jag har min med några neontetror och det har nu fungerat bra i de två mån som vi haft akvariummet igång.
det är på 54L.
köpte igår en groda. mest för att se hur det kommer att gå. jag hoppas det funkar.
är inte kunnig än på Kampfisk. har fått höra att ska man ha en hona bör vatten nivån vara låg och man ska ha många flytväxter.
Det bästa är att ha en kamphane ensam, äppelsnäckor som städar går bra, men annars trivs dom bäst ensamma.
Tillsammans med andra fiskar, även honor av samma art så kan kampfisken bli stressad. Det är väldigt revirhävdande fiskar.
Man kan ha en ensam hane i ett akvarium frå 20 liter och uppåt.
Om man väljer att ha andra fiskar tillsammans med kampfisken är det mycket man måste tänka på.
1. Kampfisken ska inte ha strömt vatten, det trivs de flesta andra fiskar i.
2. Kampfisken vill ha varmt vatten, 27-29 grader, inte många andra fiskar trivs i så varmt vatten
3. Kampfiskar är fenbitare och ska därför aldrig hållas med fiskar som har långa fenor.
4. Aldrig sätta ihop kampfisken med en annan fenbitare, kamfiskar är pga sina långa fenor väldigt långsamma och tillsammans med en annan fenbitare så är det ofta kampfisken som inte klarar sig.
Även om man har ett stort akvarium kan kampfisken bli stressad av att dela sin tank med andra fiskar, då den kan bli jagad/ spenderar dagarna med att jaga bort andra fiskar ifrån dennes revir.
Vissa säger att om man ska ha en kamphane med honor så ska man ha flera honor för då jagar han allihop istället för bara en som kan böli stressad av att bli jagad hela tiden av hanen, men jag tycker inte att det är nån bra idé att fördela honornas stress på det sättet. Hanen blir också stressad av allt jagande.
minavitas.wix.com/kennel
ok jag har akvarie som är runt 70-75 liter (om jag inte räknat ut helt fel..) har även mindre (typ 30 liter tror jag) vilket är bäst att välja för en ensam hane? är det vanligt att de blir stressade om de bor för stort eller det spelar ingen roll? antar att det kanske beror på hur man inreder med..
det mindre akvariumet skulle jag välja till en ensam hane
Åhh vad bra att du frågar allt det här, Magda! Då behöver inte jag göra det. :)
Min plan är att sätta upp ett eget kar till en kampis längre fram i vår, men planerna snurrar såklart redan i skallen.
Som läget är nu har jag tre äldre akvarier att välja på. Ett är ca 30l, det stod så dumt till att jag inte kunde mäta det. Ett är på ca 65l och ett på ca 105l, de båda sista är ramakvarier och det lilla är helglas. Min plan var ändå att ha en hane o några honor o helst även ett litet stim med svarta neontetror. Frågan är vad som är bäst då? Det lilla helglasade o bara en hane, eller det större ramakvariet med en hane o några honor?
Kanske blir det som jag helst vill, o jag kan köpa ett nytt, snyggt, mindre akvarie till en ensam hane, men ekonomin brukar inte vara på min sida…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#5 ok har du tips på vad man bäst har för värmare, filtrering och vad man nu behöver i ett sånt litet akvarie?
antar att jag skulle kunna googla men tycker att det är bättre att fråga er som redan har denna typen av fisk hur ni gör och vad som funkat bäst!
Låg vatten nivå och flyväxter ska man ha om man odlar, flytväxter, som man visserligen ska ha iaf, är för att hanen bygger sitt skumbo vid flytväxterna och den låga vattennivån är för att hanen lättare ska kunna samla upp romen till boet. Honan och hanen ska inte vara där tillsammans med ynglen då blir dom mat, sen höjer man vattennivån succesivt vid varje vattenbyte.
Honor ska ha samma vattennivå som hanar annars.
#6 som jag skrev tidigare i tråden så ska man helst ha en hane ensam, så jag skulle välja det lilla till en ensam hane om jag var du, sen ha honor i ett annat akvarium
minavitas.wix.com/kennel
filtrering har jag inga bra svar på än men kanske ett som inte blåser runt för mycket typ ett hörnfilter som man driver med en luftpump eller något
värmare borde gå med enliten som är avsedd till sådana små akvarium (jag använder en alldeles för stark värmare i mitt 35liters akvarium just nu men det blir ändå inte för varmt)
Nu har jag inte riktigt haft tid att läsa igenom alla kommentarer så jag utgår från första frågan och första inlägget från TS.
Honor och hanar ska inte gå tsm. Kampfiskar är extremt revirhävdande fiskar som slåss till döds om sina revir. Honor och hanar möts därför endast när honan är lekvillig, är hon inte det så blir hon i värsta fall dödad. Eftersom man nu har dom i akvarium så har honan aldrig chansen att fly och hanen kommer tracka henne hela tiden. Ibland kan honan vända sig mot hanen om han är en svag individ och döda honom istället. Jag har alla mina hanar i egna kar, helt ensamma, kanske nån snäcka men inget mer. Ingen uppfödare skulle rekomendera hona och hane tsm om det nu inte är i syfte för lek, för alla vet vad som kan hända. Att ha dom tsm är bara någon som djuraffärerna har hittat på för att kunna sälja mer fiskar.
Det innebär också att du gärna inte kan ha en hane med andra fiskar. Kanske nån liten fredlig mal eller snäcka, men inget annat. Honor kan du däremot ha med andra fiskar.
Tror du har blandat ihop det där med att man ska ha lågt vatten om man har honom med en hona med hur man förbereder för lek. Sänka vattennivån och inte ha filter är endast förberedelser för att odla. Du ska inte ha så i deras "hemakvarium".
Det bästa för en hane är ett kar på ungefär 25-35 L, visst kan du ha större men då kan de ofta bli lite paranoida och du kommer få fylla hela akvariet med växter som går upp till ytan. Ha minsta möjliga filter du kan hitta som du också kan reglera utblåset på, ha den på absolut minsta. Är det fortfarande så att det rör om mycket i vattnet så sätt för tyg från en nylonstruma över utblåset. Inred med mycket växter, flytväxter och andra gömställen. Dämpad belysning uppskattas oftast. Ha temp på mellan 27-30 grader. Mata med fryst artemia, vita mygg, räkmix eller oxhjärta. Försök variera med dessa alternativ så mycket det går.
tack för alla svar hittills kom gärna med mer tips om ni kommer på ngt!
är det ngt speciellt man ska tänka på när det gäller utformningen på akvariet? tänkte att det lilla jag kommer att få är ju rätt lågt, men det kanske inte spelar så stor roll? vad rekomenderar ni för mått på akvarie (runt 30liters då..)
Det får inte vara runt, annars så spelar det ingen roll om det är sexkantigt eller om framrutan är välvd. Bara det inte är en skål.
Faktist så gillar kampfiskar låg vattennivå så det är ingen fara :) De är fiskar som gillar att vara nära ytan, därför är det en fördel att ha flytväxter åt en hane så han bla kan bygga skumbo när han känner för det.
#12 ok, så skulle det vara ok med akvarie som endast är runt 25cm högt? (har inte koll på exakt mått nu) om det blir fisk härhemma så vill jag ju att han ska trivas lika bra som övriga djur i sitt boende :) jättesnällt att du vill ta dig tid att svara på mina frågor :) tack!
Jadå, så länge volymen ligger på 30 L så är det lugnt.
min Kampfisk kan inte bo med någon annan förutom sniglar.. så det kan vara olika för varje indevid, vissa kna bo med andra arter och vissa dödar dem…
Först bodde min Kampfisk i 10 L och verkade faktiskt trivas men nu bor han i 54 L med två äppelsnäckor och trivs bra tror jag!! han äter flingfoder och köttfärs!! :) :)
#15 denna tråd är 10 månader gammal
ojjj!
kan man ha en Kampfisk i ett 10-15L akvarium?
#18 Den här tråden är nästan tre år gammal.
#19 det gör det inte försent för frågor ;) #18 jag hade min Kampfisk i ett 10 L akvaruim ett tag. Det verkade funka bra faktiskt men skulle väl rekommendera 15-20 L Detta är en väldigt känslig fråga här på iFokus fick jag lära mig när jag hade köpt ett 10 L Så om du gör det tipsar jag dig om att inte skriva det haha ;) 😂
#20 finns dock en anledning till att det är känsligt, och det är för att de flesta fiskar vill kunna simma runt lite mer än att bara vända på sig. (jag är mycket väl medveten om att tråden är gammal, men det är inte sökfunktionen på iFokus. Därför skriver jag att ska man ha djur i akvarium är det humanast för djuret att ha minst 30l, även om det finns undantag. )
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 håller med dig! Visste inte så mycket på den tiden XD…