Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 799 ggr
Apsn-
0

Saltbad apistogramma

Har lite problem med en apistogramma pandurini vars ryggfena ser skadad/infekterad ut. På slöjstjärtar som är lite tåligare brukade ett saltbad hjälpa mot många åkommor och jag tänkte att man kanske kunde göra detsamma med pandurinihanen. Frågan är bara: Tål dvärgciklider saltbad?

[Jens]
0

Ärligt talat så vet jag inte. Det får någon annan svara på.

Lillyrod
0

Nej jag vet inte heller. Jag har inte använt mej av saltbad på någon fisk sen jag hade molly och det är väldigt länge sen.

mimåne
1

Jag har inte hört något om att apistogramma skulle vara extra känsliga för salt. Corydoras, räkor och snäckor är kända för stämpeln att de inte tål salt men hur det är med apisto kan jag inte säga med säkerhet. Jag tror däremot inte att det hade varit mer problem än med andra sydamerikanska ciklider rent generellt.

Om jag vore du så hade jag avvaktat för att se vart åkomman barkar. I många fall går sånt här över av sig själv. Man får inte glömma att det är en stress i sig för fisken att bli uppfiskad och placerad i ett saltbad, den stressen kan också försämra tillståndet. Blir åkomman bara värre och värre däremot så hade jag övervägt att prova.

Medarbetare på akvariefisk ifokus