Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1021 ggr
[Udoon]
0

Tappar intresset?

Börjat tappa sugen för det här med akvarium nu ett tag, inte så jag kommer göra mig av med karen eller så, men håller knappt på alls utan allting bara står. Någon annan som tappar lusten att hålla på emellanåt? Hur kan man ta sig ur det hela och börja tycka det är roligt igen?😕

Lillyrod
0

Det där händer då och då för mej med. Ofta när det är problem som inte vill ge sig eller man har mycket annat att stå i. Man matar när man kommer ihåg och gör vattenbyten men sen är det stopp. Konstigt nog brukar fiskarna klara det galant : )

Sist det hände mej väntade jag typ bara på att min Sorgmanteltetra, som var den enda fisken i karet, skulle kila vidare så jag kunde slänga ut skiten. Så trött var jag på det.

Sen hamnade jag här på akvariefisk.ifokus och började titta på bilder. En hel massa bilder på vackra akvarium och lusten kom tillbaks. Ett försök till med att få bort alla alger och bråte i karet. Det gick bra.

Vissa veckor kanske man inte ägnar karen så jättemycket tid men det verkar inte som om det gör något. Man kan ta det lugnt ibland ; )

WolfFire93
0

Jag brukar byta sort. Exempel jag höll på att föda upp Kampfisk och fick in en sjuk och alla dog, då ville jag bara lägga ner allt. Men efter ett par månader skaffade jag Guldfisk och nu är suget tillbaka :D Så att byta sort eller svårighet kan hjälpa. Ex. Att ha köttätare eller Guppy, att rikta in sig på något speciellt eller starta ett växtkar tills man blir sugen på fiskar. Jag har också vid ett tillfälle lånat ut akvariet- fiskar och allt till en vän, tills jag fick upp suget igen (de fick behålla fiskarna som tack men fick köpa eget kar) Det var en skön omväxling. :) så det finns mycket olika. Du kan också testa att gå i djuraffären och kanske köpa en ny fin växt eller fisk.

[Jens]
1

Ja, svackor har vi allihopa och för min del brukar vara att jag ändrar på något precis som WolfFire93 är inne på. Byta inriktning, växter eller rent av göra något bättre som att byta innerfilter till ytterfilter, andra lysrör, bakgrund, byta fiskar, miljö… 

Håll ihop, ge inte upp men är det 'jobbigt' med arbete så skaffa saker som underlättar det för dig.

Oliviahack
0

Ja ohja, Har det jämt känns det som. Men jag brukar kolla på andras akvarier o så är suget tillbaka.

mimåne
0

Jag håller med de övriga. Jag tror aldrig jag känt att jag velat kasta ut ett akvarium, men visst hamnar man i svackor ibland där man inte har någon inspiration eller bubblande känsla. När det känns trist. Men så länge man sköter om djuren, ger dem mat och gör vattenbyte när man ska så tycker jag det är helt okej att känna så.

När jag vill väcka lusten till liv igen så loggar jag in på t.ex akvariefisk iFokus. När jag ser folks bilder och projekt så får jag alltid lusten tillbaka. Fungerar även bra att googla och titta på bilder där👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0

Absolut! Mitt intresse finns alltid där men ibland så försvinner lusten och hoppet. Just nu har jag bara ett kar kvar då det varit massdöd och vi även bygger hela tiden. Det ser för sorgligt ut alltså och det är nästan så jag hoppas att alla plötsligt ska dö (utom Gordon!) men tyvärr så lever de ju glatt på ändå.. Men saker kommer ju emellan, man har inte tid med allt man vill göra och får då dåligt samvetet över det man inte gör vilket ofta resulterar i att man tappar lusten. Men den kommer tillbaka, tids nog ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
0

Sedan kan jag berätta också att när man tycker man inte hinner med saker och ting så kan man också tappa lusten. Jag hade t ex två extra nano-akvarium som tog väldigt mycket av min tid och jag blev väldigt trött och då bestämde jag för att lägga ner projektet med dessa vilket har gett mig nya krafter och jag är väldigt nöjd med det jag har idag. Det skulle väl vara så att jag önskar mig större akvarium än 375 L men det får jag vänta med ett tag till 🙂 (ps. jag har också ett 63 L akv. ds.)

[Udoon]
0

Får hålla tummarna och hoppas det ordnar sig, för det härt är inget roligt😕 Har nyss gjort mig av med alla Guppy so alla akvarium känns nästan helt tomma nu. Förhoppningsvis blir det bättre när det flyttat in lite nytt, när jag väl kommit på vad för nåt jag vill ha.

[Jens]
0

Ja slut på ideer har man ju haft men det är bara att fortsätta att inspireras här på sajten och plötsligt så får man den dära kicken och man vill göra något som man brinner för. 🙂

Draken
2

Jag brukar också tappa lusten imellanåt. Sist det var såpass illa att jag ville lägga ner alltihopa var när rampen på 720 kortslöt, jag förlorade fisk för ett antal tusen, några få överlevare hade jag då. De fick flytta till tillfälligt boende medans jag fixade rampen, men eftersom det var ganska stora fiskar så mådde de inte bra , de gick för trångt. Jag sålde av alla fiskar, och började om när jag hade fixat rampen. Det gick bra ett tag, men sen fick jag massa alger som jag inte fick bukt med, jag började jobba heltid och hann inte med. jag sålde akvariumet plus att jag sålde flera andra akvarium också, kvar hade jag 2 akvarium. kuben och 112'an, som var ordentligt eftersatta, så jag sålde av fisken och tömde karen, för rengöring. nu skulle jag sälja dem också. Där satte min familj (framförallt maken och äldsta dottern) stopp.

Familjen övertalade mig att jag skulle börja om, i varje fall i  kuben, som är ett möbelakvarium ( såld nu, köpte hörnan istället)  och har samma stil och  färg som övrig inredning. I samma veva snubblade jag in på akvariefisk iFokus.

Bra länge läste jag bara, men kommenterade ingenting. Ville "känna mig för" hur forumet fungerade. Och ni ser ju hur det blev med det 😉 Detta är nu snart 3 år sedan  😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ja jag tror vi alla tappar suget ibland, jag brukar bara låta det bero, gör mina vb o matar men tänker inte så mkt mer på saker än så tills jag blir sugen igen =)

Maleficum
0

Jag har turen att ofta ha väldigt lättskötta akvarium (sällan jag fått större problem) så de klarar sig riktigt bra utan intensiv skötsel de tillfällen jag har en svacka (och måste lägga mer energi på mina andra djur som kräver mer daglig skötsel).

Märkte dock nu när jag en period hade en extra burk så jag fick sex akvarium att det blev för mycket (och för många små mer krävande kar) så fick bli lite omflyttning av fisk så jag kom tillbaka ner i fem (även om det skapa lite fisksoppa i ett) och det känns betydligt bättre nu igen.

Har ju aldrig haft extremt krävande fiskar då jag vet att jag inte skulle orka så avancerad skötsel + att de måste klara längre tider själv under somrarna med minimal skötsel när jag är bortrest.

Gör inte så mycket i mina två stora kar men när jag har en svacka så rumsterar jag ofta om i något av de mindre för att få nåt nytt att göra och liva upp intresset lite och även testa lite olika tekniker och olika sätt för rengöring av akvarierna (nyligen har jag helt bytt bottenmaterial i de minsta karen och testar nytt reningssystem).

Sen ett enkelt effektivt sätt att göra vattenbyten underlättar också när man inte har så stort sug eller ork. Har man som jag svårt att komma ihåg att mata eller om man matat så är matmaskin en ganska bra ide (brukar ha mina på för stödmatning och sen ge annat skoj till dem lite då och då utöver det, en stor skillnad är att jag helt plötsligt fick betydligt mer trinidadyngel som överlever).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu