Nybörjar-diskusar
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
Jag vet väldigt lite om Diskus eftersom jag aldrig haft några. De är svåra. Eller kanske inte svåra men de kräver en hel del av sin ägare.
Det enda jag kan säga är att Läs på riktigt ordentligt. Sök på nätet efter så mycket information du kan. Det är en hel del jobb med Diskus och man brukar inte nämna dem som nybörjarfiskar.
De flesta diskusar kräver minst 250 liter i storlek för att må bra.
Amazonas är annars min favorit att hämta fiskar ifrån och det finns många andra fiskar än Diskus som man kan ha i 150 liter : )
Ok, det var bra att veta så att det inte går som när min kompis pappa köpte fem pirayor till sitt 54 liters akvarium eftersom personalen på djuraffären sade det. Vet ni några andra fiskar som är fina och kommer från Amazonas?
Det finns massor med fina fiskar som kommer från amazonas. T ex mina favoriter. Apistogramma. De allra flesta trivs bra i 150 liter. Jag har Apistogramma MacMasteri i mitt 152 liters.
En hona och en hane tillsammans med otocinclus, smycketetra och corydoras elegans.
Apistogramma, t ex Kakaduaciklid.
Kolla in på www.zoopet.com där du kan söka på olika fiskar, och där har du rekommenderad vattenmängd och hur svåra/lätta fiskarna är.
Man ska inte lyssna på zoobutikernas säljare. Bäst är det att ställa frågor som du har just gjort, och läsa på om fiskarna man vill skaffa innan man köper dem🙂.
Ok, tror ni att det hade gått med följande fiskar i mitt 150 liters kar: 6 metallpansarmalar 12 kardinaltetror 1 par med Fjärilsciklider 1 par med kakaduaciklider
Hoppa över fjärilar och satsa på ett enda dvärgciklidpar.
Jag håller med sauk1. Ett par dvärgciklider är bäst i ditt akvarium. Det blir väldigt mycket bråk annars : )
Jag håller med föregående talare. Och även för att fjärilsciklider är rätt sköra av sig, och dör rätt fort (egen erfarenhet).
Diskus är ingen nybörjarfisk, och det finns ingen dvärgvariant av dem. De lämpar sig absolut inte i ett akvarium på under 350 liter