Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1436 ggr
MariaK1977
0

Växter som inte växer

Hej,

Våra växter växer extremt långsamt och blir små klena miniatyrer av sig själva, bladen får gulbruna kanter efter ett tag.

Har vattenspikblad, hydrocotyle tripartita, flytormbunke och nymphoides sp. taiwan som alla ska vara snabbväxande men tyvärr inte är det i vårt kar. Har även hornsärv och hygrophila corymbosa siamensis som ser tråkigt ut. Speciellt vattenspikblad och hydrocotyle tripartita ser för hemska ut, det går knappt känna igen arterna och de var jättefina när jag köpte dem av mimåne.

Det enda som verkar trivas är någon typ av mossa och javaormbunke. Musselblommorna tycker det är acceptabelt och anubias likaså.

Vi har väldigt mjukt vatten och pH 7.5-8. 

JBL AQUABASIS PLUS VÄXTNÄRING under sanden, sådanda där "växtnärings kulor" nedpillade lite överallt och gödslar 1 ggr per vecka med någon typ av flytande akvarie gödsel utan kväve och fosfor men som ska innehålla "alla" spårämnen.

Lysrör: Hagen powerglow fram och life glo bak drygt 1/2 år gamla.

Vi har överfullt med fisk pga en Guppy explosion så kväve och fosfor borde det finnas tillräckligt med. Jag vill inte använda pmdd för vi har amanos som enligt räkforumet här inte gillar tillsatt kväve och fosfor.

Vad i herrans namn är det som gör att växterna hatar vårt akvarium?

På akvariebutiken gissade de på det höga pH:t och prånglade på mig nåt som jag knappt vet vad det är (brunt, kornigt) det skulle läggas i filtret men där fick påsen absolut inte plats så nu ligger den på botten. Har sänkt pH från kanske 7.8 till kanske 7.5 på en vecka (är inte helt lätt att se exakt pH på dropptesternas färgnyanser). Kan det vara pH:t som stör?

Tacksam för ideer!

[Udoon]
0

Visste inte att det skulle vara problem med amano och pmdd, jag ger dubbeldos 2 gånger i veckan och mina trivs, än har ingen dött och dom går alltid med rom.🤔

MariaK1977
0

Hm, det svar jag fick på räkforumet var att man skulle vara försiktig med kväve och fosfor till alla räkor. Oavsett tror jag växterna har näring så det räcker med både bottensubstratet, kulorna och flytande. Måste vara något annat fel! Men vad??

MariaK1977
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här illa är det…

Luis_felipe
0

Hur stort akvarium är det och var är det för watt på lysrören?

ElinvBorg
0

Jadu det var en svår fråga, jag har faktiskt ingen aning :/ En enkel fråga, hur ofta byter du vatten och hur mycket? Vet inte ifall det kan påverka

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
1

Det kan ju vara så att ljuset är fel eller inte tillräckligt. Då hjälper ingen näring i världen : )

MariaK1977
0

Karet är på 100liter, 2 lysrör på 20w styck. Life GLO 6700 K, power GLO kommer jag inte ihåg kelvin. Borde vara helt ok tycker jag?!

Lillyrod
0

Ja de lysrören borde absolut vara tillräckligt. Då förstår jag inte varför de inte vill växa.

usvead
2

Jag har också problem med vissa växter, trots gödning, bra ljus etc. De gillar nog  inte vattnet helt enkelt och det får jag leva med. Jag har istället satsat på de sorter som  jag märker trivs hos mig. Man får prova sig fram och så småningom vet man vad som fungerar med de förutsättningar som man kan erbjuda, och utan att mixtra alltför mycket med vattenvärden.

MariaK1977
0

Ja kanske är det så jag får göra usvead. Tycker dock jag provat massa olika växter och inget utom javaormbunken och mossa ser riktigt nöjd ut, jag kan ju inte gärna ha bara javaormbunke och mossa, då får jag massa alger istället, suck! Är det någon som har mjukt vatten med högt pH som kan tipsa om snabbväxande växter som trivs med det?

Lillyrod
0

Gälört växer som tusan hos mej. Har väldigt mjukt vatten och ett pH på 8.2 i kranen som jag försöker sänka med diverse löv och sånt. Även polysperma, Lindernia rotundifolia och sötvattenstång växer bra här.

mejamylove
0

Lysrören kanske är gamla?

MariaK1977
0

Tack för förslagen Lillyrod! polysperma har jag två varianter av, de växer fast inte värst snabbt och får en gulbrun kant på vissa blad, relativt ok dock. Sötvattenstång har jag en liten klutt av, ser fin ut men växer extremt långsamt. Gälört och Lindernia rotundifolia har jag inte provat så de kanske kan vara värt ett försök med! Lysrören är bara drygt 1/2år mejamylove och dessutom har växterna mått lika dåligt ändå sedan de var nya… Trodde också det kunde vara ljuset ursprungligen men blev ingen förbättring alls av nya rör tyvärr.

MariaK1977
0

Lindernia rotundifolia var ju riktigt snygg :-)

Lillyrod
0

Ja den är fin. Jag har både gälört och den om du är intresserad ; )

MariaK1977
0

Det kan absolut bli intressant, men efter julhelgen :-) God jul!