Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2600 ggr
Livandivan
2

Kaos i djuraffär

Jag åkte en sväng förbi djuraffären idag och tittade bland fiskarna, fick då syn på en väldigt vacker Kampfiskhane som var metallic lyrstjärt. Då kommer en liten tjej med sin mamma och säger "En sån där tjejfisk vill jag ha i min skål". Hon fick köpa den och de gick och bad om hjälp. Jag sa att de inte bör hållas i skål eftersom de enligt lag är förbjudet och alldeles för litet. De brydde sig inte särskilt mycket och lyssnade istället på personalen som fastställde att de är fiskar som kan leva i mycket små akvariet. Argumentet var "i det vilda bor de i små pölar". Det har inte jag läst om i alla fall. Kändes lite väl hemskt när de bar ut påsen med fisken ur affären, på väg till sitt nya hem som troligen blir dess död.

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

ElinvBorg
1

Mycket tråkigt att höra

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

KickLi
0

Vilken affär var det? Kanske skulle man skicka ett vykort…

Draken
0

Jättetråkigt :(

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
2

Det är sant att kampfiskar lever i små pölar men de lever inte i ett och samma pöl hela tiden som de skulle få göra i en skål. Pölarna i sig är inte så små egentligen utan kan uppskattas vara ca 20-40 L i storlek. De förflyttar sig och kan då träffa på en artfränd av båda sorterna och då kan det gå hur som helst.

Väldigt tråkigt att höra att de förlitar sig mer på personalen.

[SebastianR]
0

Något som tyvärr händer varje dag :(

mimåne
0

Oj.. Inte var det väl här i pite?😐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Glömde säga att ingen fisk ska leva i en skål vilket är mot lagen.

Livandivan
0

Det var på Djurmagazinet i Piteå #7 Jo, det är sant. Men personalen sa att de lever i en pöl, alltså inte att de lever i risfält med förhållandevis lågt vatten.

[dynamitella]
1

Helt ärligt kan en Kampfisk absolut gå i en stor skål (skillnad på 5 och 30 liter..). Men gud, var ska de få plats med doppvärmare? Nej precis.

Dumma människor.

usvead
0

Kampfiskar trivs i små pölar känns som en lika trolig myt som typ att simma inom 1 timma efter maten ökar risken för kramp….

Maleficum
3

Finns väl tyvärr många seglivade myter inom akvariehobbyn.

För många år sedan (när mina kusiner börja med akvarier) så hade de ofta kampfiskar i små 1 liters burkar i djuraffären. Mina kusiner hade bla Kampfisk och vid nåt tillfälle i ett kanske 5 liters burk men sen (minns inte exakta anledningen) så flytta dem till 100liters karet och vad den fisken levde upp! Vart så extremt stor skillnad och man såg direkt hur mycket bättre den trivdes och hur mycket piggare den vart!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Oliviahack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär säljs dom i USA..

Oliviahack
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

.

Oliviahack
0

Inte bara kampfiskarna hade det dåligt. Dom sålde även självlysande fiskar….

ElinvBorg
1

Ja det är hemskt hur många har sina kampfiskar dåligt i USA, har sett alldeles för många videos på youtube där de sätter upp det "perfekta" betta-karet :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Maleficum
0

Det jag minns från USA är att de sålde akvariefisk i vissa mataffärer.

Lilolizeit
2

De e verkligen gräslig djurhållning! Den får dock inte få en att glömma att den ännu kan bättras betydligt här.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
3

Då ska jag tala om något för dem när jag besöker butiken nästa gång. Jag vet att personalen har "förtroende" för mig då de ofta frågar mig om hjälp med "fiskfrågor" när jag är där. Sen kan jag förstå också om personalen gör skillnad på butikens bästa och vad de själva tycker är rätt. För även om de personligen tycker att inget ska leva i en skål, så finns ändå skålar i butikens sortiment som ska säljas.

Var felet ligger och åtgärd borde göras kan man egentligen spekulera länge i.

Livandivan
0

Det är jobbigt att se dessa bilder ovan från djuraffärer i USA. Både hjärtslitande och samtidigt vädjar man om fiskarnas bästa. Om jag såg detta live skulle jag ha svårt att inte ta med mig en av dem hem 😭

#18 Det är nog en bra idé. Man tappar förtroende för personalen ordentligt när de uppger fel svar till kunderna. Som kund vill man ju att djuret ska tas hand om på rätt sätt och jag själv skulle bli besviken om jag blev felupplyst angående någon/något jag vill ta hand om. Dock tror jag att man kan skicka problemet i djuraffärer mot rätt riktning genom att visa framfötterna mer och att man kommer in och berättar att man är en erfaren akvarist.

mimåne
0

Personalen tycker jag annars är supertrevliga och det märks att de verkligen försöker göra sitt bästa utifrån den information de har. Tyvärr är det ju inte riktigt någon av dem som har ett seriöst intresse och jag har flera gånger hört dem påpeka för kunder att de inte är "så bra" på fiskar. Jag tycker det är bra att de erkänner det.

KickLi
0

En vän har just startat ett akvarium till sin dotter. Jag gissar på 40 eller 50 liter och där finns nu två slöjstjärtar och en grön växt. Jag försökte avråda, men jag är ju ingen auktoritet för jag använder Google. Butiken tyckte inte heller att det var något konstigt.

Februarias
0

All butikspersonal är ju olika, är glad att minst en i den butik jag brukar åka till här hemma rakt ut sagt att man inte ska ha Guldfisk o slöjstjärt i små kar. På annat har jag däremot blivit helt felinformerad o hittat riktig info själv sen. Gör ju en lite arg o besviken.

Lizelda
0

På Djurmagazinet i Borås så har de en jätteduktig tjej som kan verka rätt otrevlig men man vänjer sig fort, hon bara är sån. Hon är väldigt rak och talar om precis hur fiskarna vill ha det. Varje gång jag handlat där så har hon frågat hur stort kar och vad jag har sen innan för att allt ska passa :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Oliviahack
0

Haha ja och nu har dom en kille som ska vara kunnig inom fisk. Har bara handlat växter han än så länge. #23

kaninsköld
1

Ja, det är verkligen chockerande hur okunniga personal är nuförtiden i djuraffärer. För två år sen skulle jag köpa ett akvarum, och då hade de trendiga nano "akvarier" på fem liter. Då kom en kvinna in med hennes dotter och frågade om de kunde ha Guldfisk i." Ja det går bra men du måste ha minst tre för de är stimfiskar, kan också rekommendera en ancistrusmal" var personalens svar. FEM LITER…

Mvh Kaninsköld

mimåne
1

Oj! Där kan man verkligen undra vad personen som rådde till det tänkte med. Får fiskarna ens plats rent fysiskt i det lilla utrymmet?! Stackarna.

Maleficum
0

#26 kanske inte tänker på att fiskarna faktiskt växer? har sett det säljas ganska pluttiga slöjstjärtar och Ancistrus i vissa affärer så om man är riktigt okunnig och tror de fortsätter vara samma storlek kanske man tror att det skulle fungera för "de är ju bara fiskar". 😮

[dynamitella]
1

Djuraffärer ger felaktiga råd med vilje för att sälja mer, över lag. Dör fisken inom en månad är det ju en stor chans att du går och köper en ny. 
Om du köper en Guldfisk som du har i 500 liter, som lever i 20 år, så tjänar de ju bara pengar på inköp en gång.  Om du har en skål där fisken dör hela tiden i så tjänar de på nya inköp.

Livandivan
0

Jag tror att djurmagazinet här i Piteå har sagt att om fisken/fiskarna dör inom 2 veckor ersätts man av nya. Det gäller inte ifall man har en sjukdom eller liknande i akvariet.

mimåne
0

Om du köper en akvariefisk som inom några dagar dör så har du rätt till en ny. Detta följer de flesta butiker och även personalen på djurmagazinet i piteå.

KickLi
0

#21 Hittills har 10 neontetror och tre slöjstjärtar dött i det nystartade akvariet jag berättade om. Vita prick.