Lilo's tråd ☆
Nu är det dags för mig att starta en ny tråd, då min tid för akvarium är tillbaka. 🥳
Akvarium har jag haft hela tiden, men väntade och oväntade händelser gjorde att jag fick göra mig av med 2 akvarium, - ett nano på 18,5-liter och ett 222-liters.
Kvar blev ett 54 liters akvarium med gula körbärsräkor och pygme gobys, ett 350-liters m 2 Axolotl samt ett 390-liters m 3 Axolotl.
Bestämde mig ganska tidigt att alla mina Axolotl skulle få bo tillsammans och har bara väntat på att rätt akvarium skulle dyka upp, och nu har det gjort det. :)
Det blev ett 540-liters med standardmåtten; 150x60x60, med en bottenyta på 0,9 kvm.
Så nu är det äntligen dags att sätta igång, men det kommer att få ta sin tid, då jag nu har en 4 månaders bebis som gärna sitter fast på min arm. :)
I kväll ska jag börja tvätta sand - jippie! 🤪
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
En bild på 540-liters karet.
Snyggt
Snyggt kar och spännande och se hur det utvecklas. Flera bilder på dina axolotler eller hur man säger det i plural tack ;)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag har faktiskt släppt ihop dom redan å sålt de ena karet, var tvungen å göra de för att få in 540 liters karet. Det har funkat över förväntan. Loco som varit lite utanför i syskonskaran har blivit bästis med sin pappa, å bildar härliga axis högar. :) dom verkar trivas väldigt bra ihop!
Väldigt fint akvarium men underbar bakgrund!!! *avis*
Då var 20kg tvättat å 20kg kvar..
Kommer att ha i lite sand från karet dom är i nu också.. Ska rota fram lite "rötter" nu å se vilka som ska blötläggas..
Mycket jobb men samtidigt kul och jag tror du löngtar efter att ge dina axon ett nytt trevligt hem :)
Verkligen! :) har ju letat å letat efter ett nytt akvarium så är verkligen pepp!
Vad bra att det gick så lätt att släppa ihop dem.
Hade inte då mycket kul rötter.. Men tänker att de får bli något så här.. Sen har jag en mellanstor rot och två mindre som ligger i 350-liters karet som flyttas över sen.. Alla rötter är nog olika sort, men tror de kan funka ändå..
Syns ju inte, men de e 3 olika rötter på bilden
Otroligt snyggt :D
haha jag trodde också det var en rot o tänkte direkt oj ska hon få i två till i den storleken! blir jättefint, jag tycker moduler är väldigt snyggt o riktigt sugen på att skaffa det själv!
#15 jag kommer slipa dom lite, för att ta bort det vassa :) Hmm svår fråga. Det är ju ett djur som alltid ser glad å nöjd ut. Men samtidigt så märker jag stor skillnad i beteende när dom är själva eller i sällskap osv. En glad Axolotl är ju en lugn Axolotl, men inte slö.. Haha. För tidigt för förklaringar.. Tack rovfisk! Tinitusan jag måste säga att jag Varit så anti bakgrunder så jag helt missar modulerna..
Sonen somnade ett tag så jag passade på att flytta över de små rötterna till nya karet. Å hade en del javaormbunkar att fästa. Bara gjort det provisoriskt, blir säkert lite ändringar.. Å fyllt på med lite vatten.. Sambon är ledig i morgon så planen är att bli klar då, eller rättare sagt fått allt flyttat då..
#3 försökte ta lite nya bilder på dom, blev sådär.. Men dom får duga tills flytten är klar :) Här är iaf Surreño
Dom är så fina, söta och coola! 🙂
Åh vad kul, följer! Kommer ju bli det coolaste akvariet 🙂
Supersnyggt! Vad är det för bakgrund? Var kommer modulerna från och är de "massiva" eller kan du utnytta baksida för filter odyl?
Dina små drakar kommer säkert stormtrivas där :-)
Tack alla! :) Efter en inspektion så är det bara moduler å akvariesilikon. I silikonet är det typ sand för struktur. Alltså ingen bakgrund emellan modulerna eller hur man ska förklara. Var dom kommer ifrån kan jag inte svara på då dom satt i akvariet när jag köpte det. I den större sten-klumpen uppe i hörnet finns det möjlighet att ha filter eller så, Jag vet dock inte ut jag ska göra med det.. Undrar på hur flödet i karet blir då.. Hoppas det :)
Ska dom få flytta över idag ?
Jag hade hoppas det. Men käppen i hjulet är väldigt stor.. Mitt ytterfilter passar inte till akvariet, alltså böjarna är för små för att komma över kanterna.. Ytterfiltret som kom med karet är alldeles för litet så de kan man utesluta direkt.. Faan
Du kan inte värma rören och böja ut dom?
Ajdå! Det var inte bra men det är alltid något som kommer i vägen när man vill göra något.
#27 jag vet inte.. Hmm.. Det kanske är för mycket som saknas.. Hur skulle man värma upp dom? #28 ja jag blir så trött
Jag har tidigare böjt pvc rör för akvariebruk genom att hålla dem över eld, men man måste vara försiktig så det inte smälter. Har också värmt mha kokande vatten. Om du har en sån här ångtvättmaskin kan du spruta het ånga över området som ska formas.
Är det fina (dyra) Eheim rör så hade jag dock inte gjort det - vet inte vad det är för plast men den verkar hårdare och skörare.
Annars kanske du kan kapa röret mitt i böjen och förlänga med slang. Verkar nästan enklast
Ja de e eheim rör.. Funderar också på något kapa å förlänga. Är påväg till en större zooaffär nu å ska se om dom har några delar man kan bygga på..
Fanns inte på någon av affärerna (3st) å verkade inte finnas att beställa hem heller. Jätte konstigt när de e ett filter för ett stort akvarium.. Dock köpte ja lite slangar så vi kan kapa å förlänga som KatarinaSt föreslog! Tack! :) Så handlade för 5kr idag, länge sen man betalade ett helt köp med enkronor, haha
Det brukar kosta lite mer i akvarieaffärerna ja ; ) Hoppas verkligen du får ihop det med nu.
Nu verkar det sitta ihop som det ska. Men de visar sig väl först när karet är fyllt.. :)
Nu är det färdig planterat! För idag iaf :) Grottor är byggda till förbannelse. Har utnyttjat bakgrundens stenar å "naturliga" skuggplatser. Även bland rötterna finns det en gömma.. Nu ska karet fyllas upp helt, djuren ska i å pumpen ska igång.. :)
Det blev verkligen ett heldagsjobb ; )
Ja verkligen. Blev ju avbrottet m filtret som tog lite tid.. Är ändå nöjd att ja fått så mycket gjort, trots en nästan konstant hungrig bäbis.. :) Har nog aldrig haft så få sorters växter i karet som ja har nu..
hahaha. det där med växter känner jag igen. man får köpa en del så blir det bra till slut. köpte ett par i veckan och nu börjar det likna nåt igen i akvariet.
#39 ja, vi får se hur mycket som behövs. Det är mest att de e få sorter.. Brukar ju ha ALLT ja gillar, men nu är det mer vad jg tycker passar bra ihop.. Äsch, ni får se snart.. :)
Om du inte redan tänkt på det… använd slangklämma där du skarvat med slang! Du vill verkligen inte pumpa ut 540 liter i rummet!
Tänkte på det. Men dom får komma på i efterskott, haha. Jag är så otålig så ja tar den risken. :)
Än så länge funkar de fint med filtret.. Känner mig hyfsat lugn med att de håller.. Haha. Nu är det iaf klart. Känner mig rätt nöjd faktiskt :)
Något mer i högra hörnet behövs nog å sen väntar jag mossa till delar av roten.. Skulle nog villa ha en låg växt dit, gärna i ljusare grönt. Några tips på en icke så näringskrävande växt som skulle passa där? De som flyter runt på ytan är hornsärv å vattenspikblad. Kommer bara ha vattenspikbladen sen men har båda tills det växt till sig..
Sureño skyddar Gringo mot den superläskiga vattenstrålen. ?
Det ser sååå bra ut. Jag bara älskar de här djuren. De ser overkliga ut ; )
Tack lillyrod! :)
Varför inte jättevallesneria? och det blev ju inte så lite växter ändå tycker jag. Bara de får växa till sig lite så har du en fin djungel åt dina små…. Bakgrunden är skitsnygg!
Nej de kanske inte är så lite, mer att de e få sorter tror jag.. Vallisneria har jag alltid haft i alla kar å nu valde jag faktiskt att ta bort jätte vallen å bara ha lite av den vanliga..
Ahh, jag läste fel. Tyckte du skrev något om en växt till vänster fast hög men det var ju tvärtom du skrev. Hur mycket av det 'gamla' vattnet kunde du föra över till det stora ?
I det vänstra vill jag ha cryptocoryne aponogetifolia, har lite där nu men behöver mer.. Kanska blev ca 200liter jag fick över..
Det blev ju jättesnyggt Lilo! Modulerna är ju bara för snygga :)
Tack ElinvBorg! Är rätt nöjd faktiskt :)
En bild när diset försvunnit..
blev ju jättefint!
Tack Tinitusan! :)
Otroligt snyggt :D
Tack rovfisk! :)
Grymt snyggt. Hoppas små-drakarna uppskattar ditt arbete!
Sureño och Loco inspekterar varenda liten vrå :)
Det är väl klart att de måste gå igenom sitt nya territorium så det vet vad som finns där ; )
Men så söta!
Dom verkar uppskatta bakgrunden iaf :)
Det var det jag tänkte på när jag såg det att de kan klättra på dem ! Jättekul att de har upptäckt det så snabbt !
Åh.. först nu ser jag att det är tre axelotlar (?) på bilden. Brukar de hänga ihop?
#65 ja de e jätte kul att dom upptäckt de så fort, blir liksom maximalt utnyttjande av akvariet då :) #66 det är 5st sammanlagt. Dom hänger gärna ihop, sällan dom är själva,
Vad coolt med bakgrunden! Blir ju mer att utforska för de små sötnosarna 😍
Vad bra det blev, härligt att de trivs och att alla fem kan bo tillsammans! Tillochmed min sambo som är mäkta trött på akvarier och fiskar tyckte de var hemskt fina. "Sån kan vi ha!" sa han haha.
Jättefint! 🙂
Vad roligt att det finns utrymme för ditt intresse att blomstra igen. Så roligt att se :) Och akvariet blev verkligen hemskt vackert inrett!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Var i väg hela helgen å kom hem sent på söndagen. Vid matningen upptäcker jag att en av dem små fått sitt vänstra framben bort bitet. :( Hen äter och är som vanligt. Det är inte mycket att göra åt, bara att se till att vattnet håller bra kvalitet å att det inte börjar bildas någon svamp i såret för då kan det gå illa. Självklart är det tråkigt att det hänt, men de känns Extra tråkigt nu när dom flyttat ihop då det förmodligen inte har med det att göra. Att ett ben blir skadat eller att de biter varandra beror nästan alltid på att de misstagit det för mat pga deras dåliga syn. Så typiskt att de händer när dom har större yta än någonsin bara… :(
Var snälla och tyck inte jag är pervers eller nåt, men jag har läst att axelotl har en unik förmåga att återskapa förlorade lemmar ungefär som en ödlas svans växer ut, fast en axelotl kan t o m reparera förlorade armar/ben.
Kan inte du ta en bild på hur det ser ut nu och sen följa upp med bilder när den växer ut? Skulle vara så spännande att se hur det blir i verkligheten.
KatarinaSt. Det skulle jag också vilja se men det kanske inte är så farligt för jag tänker mig blod och sånt elände men det kanske inte är så?
Jag har fotat det när jag såg det och tänkte själv fortsätta dokumentera. La inte upp här för de är lite äckligt att man ser benet liksom. Vet ju aldrig hur känsliga folk är, men visst kan jag lägga upp..
VARNING - HALVÄCKLIG BILD PÅ VÄG! (haha)
Bilden är från måndagen den 26/10
Stackarn :( Men de ska ju vara proffs på att kunna växa ut nya delar på nytt så hoppas allt går bra med det :)
Ja det bör växa ut igen. Dock blir det inte alltid rätt antal tår osv. Får hoppas på det bästa :)
Nej förstår att det kan bli lite missbildat men bara det inte drabbar han/hennes hälsa så :)
Idag fredagen den 30/10 ser det ut såhär. Ingen jätte skillnad, men ser ännu väldigt "rent och fint" ut
Jag vill inte ens tänka på hur många stackars axelotlar som fått kroppsdelar avslitna i laboratorier för att forskarna ska studera vad som sker.
Håller med dig Katarinast . Jag vill inte veta det heller.
Nej visst är det hemskt! De e hemskt överhuvudtaget vad djuren får stå ut med för människan, köttindustri, forskning, djurtester å ren underhållning. Vidrigt!
Ja, man hoppas verkligen att det går åt rätt håll. Vi är faktiskt i år 2015 nu men om man ser på saker och ting så är Sverige långt fram men det finns alltför många länder som inte är långt fram och det är där man måste påverka. Vad gör EU åt det? Säg bara så enkelt som tjurfäktning? Det var något som inte skulle få ske om man gick med i EU men vad hände?
måste säga att jag är lite avis på sonens plats i vardagsrummet!
Ignorera Walter White i fåtöljen ;) #momoftheyear
Jag dör sötdöden.. Så gulligt! Men jag tänker inte ignorera walter white dockan! Jag måste faktiskt få erkänna att jag kanske till och med är lite smått avundsjuk på den..
#85 åhå gulligt, framtidens akvarist!
Han verkar uppskatta karet. Ligger ofta å "pratar" med det. :) Haha ja mimåne, jag tycker om den, men kanske inte helt rätt att ge ett barn egentligen.. :)
Vad är det där mörkgröna växten till höger på bilden? Under/bredvid växten ser jag svarta rundade stenar.
Menar du kanske glasormbunken Jens?
Ja den verkar det vara ! Så fin den är !!
Tack Jens! De e faktiskt en av mina favoriter :)
Tycker inte det såg så äckligt ut med benet :) Men hoppas det växer ut riktigt och det blir bra igen :)
😍Sötaste framför akvariumet då 😍
Jag tycker inte heller de e så äckligt, men man vet ju aldrig vad andra tycker.. :)
Att lägga ut bilder på skadan är ändå bra även om det skär en i hjärtat att se den lilla krabaten. Oavsett det så får man ju i alla fall vetskap om vad som kan hända, hur det ser ut och hur man håller kollen o.s.v. speciellt för eventuella framtida axolotl-ägare.
#96 det har du helt rätt i! :) ska fortsätta dokumentationen
Kanske inte så lämplig fråga här men kan man ha dom tillsammans med fiskar? Måste säga dom är verkligen vackra och fassinerande djur
#98 det är visst lämpligt med frågor här :) nej det ska man inte ha. Fiskar ser ofta axolotlarnas gälar som något gott å biter på dom. Har även sett ancistrusarna som suttit "fast sugna" på kroppen på axolotlar i affären.. Axolotl ska gå i art akvarium.
Ja verkligen. När jag såg det var det flera små som satt på min Sureno, personalen fick sig en ordentlig utskällning av mig och de påstod att det var första gången de hänt trots att dom bott ihop i "flera månader". Skitsnack.
😢
I torsdags såg armen ut såhär. Såret ser väldigt fint ut. Kommer men en ny bild från idag lite senare. :)
Ser ju bra ut. Trodde inte att det växte ut så fort..
Vad skönt att allt går bra.
Ja de går fort :) ska bli intressant å se hur lång tid de tar innan hela har växt klart..
Hur många 'fingrar' har de?
4 fram å 5 bak :) per fot alltså ;)
Oj vad fort det går!
Jag tänkte säga fyra men vågade inte.. Hahaha..
Kanske jag som ser taskigt, men har det verkligen växt ut nåt? Jag kan se att huden täcker såret men har armen verkligen vuxit ut nåt?
Oavsett - att läka ett sånt sår utan infektioner på två veckor är fantastiskt.
Jag tror att det växt på lite, men de beror på hur man ser det. Det var ju en benpipa som stack ut en bit längre än vad "köttet" gjorde. Så "kött å hud" har ju växt över de hela.. Svårt att förklara.. Så här ser de ut idag iaf, bättre sent än aldrig..
Är axelotl fisk eller reptil? Har de brosk eller skelett? Skelett måste väl rimligtvis ta längre tid att reparera eller?
Det väl fullt logiskt att prioritera läkning av huden så att såret försluts. Nu kan han(?) fokusera läkning av vävnad och skelett/brosk utan risk för infektion.
Tycker det här är jättespännande att få se - tack för att du delar med dig av bilderna och berättar hur det går.
Axolotl är amfibie ;)
Mina tre viltfärgade hade mys tillsammans i dag
Verkligen fina! Trivs de i det nya akvariet och är du nöjd?
Tack Jens! De verkar trivas. Jag är nöjd men ska nog trycka i lite mer växter.. Tycker jag behöver lite mer snabbväxande. :)
En sista för nu :) Burrito poserar så fint :)
De är underbara : )
Tack lillyrod! Flyttade om lite bland mina cryptocoryne-växter, tycker inte riktigt jag får till det med dom. Flyttade in lite rotala rountifolia också.. :)
Ursäkta röran under karet. Tänkte få upp något tyg att ha runt ställningen så man kan ha alla grejer under utan att behöva se röran.
Jag tycker att man alltid håller på att flytta någonting. Det ingår i akvaristiken.
Ja de gör väl det :)
Gringo (Ska försöka få lite bättre bilder på dom snart)
Men alltså hallå, de är ju helt bedårande. Och Burrito med lilla benet… 😍
Tack :) ja, tack å lov så verkar han inte påverkad alls.
😍😍😍
Sureño, Burrito och Gringo
Om ni tar en titt på sista bilden på Burritos arm, Armen i sig är så lång som en arm blir ungefär å nu ska foten komma med dom 4 tårna.. Ser ni på stumpen att det redan är som små tår? Kan inte låta bli att tycka de va lite sött. :)
Ja, man ser det tydligt att det sticker ut små tår. =)
Om jag inte hade brist på utrymme, om jag inte hade tropisk hetta när det är sommar då hade jag inte tvekat 😍
Makalöst! Naturen är för häftigt. Tog inte alls lång tid ju!
Nej visst har de gått fort! :) trodde de skulle ta betydligt längre tid!
Så här ser de ut just nu i 54an
Vildvuxet på rötterna.. :)
Ojdå, har du smygbörjat med ett litet akvarium! ;) skulle du inte ha bara ett akvarium?? ;)) hoppas det går bra och snyggt är det!
Staurogyne repens.. Trivs inte hos mig 😭
ehm, jo vi sa bara ett. ett i vardagsrummet och ett i sovrummet ;)
har gula räkor där nu och tänkte nog köpa ett gäng kolglödstetror :)
hade pygme gobys men dessvärre verkar dom dött allihop.. :(
Tack föresten Jens!
Mimåne den har bara trivts i mitt kar med soil..
Jag hade dem i soil också men nä.. Inte dög det😭 *blänger på Lillyrod med sina majestätiskt vackra staurogyne repens plantor i julas blästersand* 🤓
va tråkigt! får se hur mina kommer reagera med nytt lysrör sen..
Jag håller tummarna. Det är en sån vacker art. Vad tråkigt att dina gobys inte trivdes. Mycket synd. Kolglödstetrorna däremot lär tycka det är lyxhotell.
jag hoppas verkligen de kommer trivas, hoppas kunna köpa dom nästa vecka..
Det tvivlar jag inte på Lilo 🙂
Aj då. Kände hur jag krympte lite nyss. Tittar du noga mimåne så ser du att det finns riktigt fula exemplar också. Nu har jag börjat lite smått med easycarbo igen och det verkar som om de gillar det. De är på gång och rättar till sig : )
#141 Vad det växer! Så vill jag också ha, vad använder du för preparat till växterna?
#153 Jag får väl erkänna att jag aldrig använt något alls vad kommer till medel. I något kar..
Vilka lysrör har du? Jag har ju nya växter som jag vill ska må bättre än de gamla…
Just nu har jag ingen aning. kan ta en titt på rören lite senare, ska ändå ha i reflektorer i stora karet å fått med mig ett nytt rör till lilla. Jag skäms över att säga att de flesta lysrör jag köpt så har jag bara tagit något som "känns" bra just då i affären :) brukar bara gå efter färgen på ljuset..
Lyckades köpa växter idag igen :)
Det var en hel del ! Ska det få plats i stora akvariet?
Ja det blir till stora. :) iaf ormbunkarna..
rekommnderar att ni lägger er på sidan å kollar på bilden ;)
Härligt! Mycket mer ombonat och trevligt för dina små liv och det var väldigt fina ormbunkar :)
#163 Tack! :) Känner mig rätt nöjd :)
#162 Hahaha man kan klicka på den med så blir den åt rätt håll. Snyggt blev det iallafall 😃
#165 Ah, de kanske e lite lättare 😉
Lilo har inte du en mac? öppna bilden i förhandsvisningsprogrammet och vänd bilden ett varv och sedan spara den så blir det rätt =) Tänka sig att medarbetarna har blivit lata också 😎
Haha, men ja har inte datorn här.. Ska fixa sen när jag har lite dator tid. :)
Jag säger dock inte emot på att jag är lat 😃
Hahahaha *retas* 😛
Gringo testar nya växterna
Burrito säger hej :)
Han visar glatt upp sina ny tår :)
De verkar ha så roligt i akvariet =)) Jag önskar att jag kunde ha några själv men tyvärr så är mitt hus för tok för varmt för att kunna ha dem. Även med fläkt o sånt så skulle jag nog inte fixa att sänka temperaturen så pass mycket som de vill ha.
Ja dom verkar gilla när de kommer nya växter, alla ska inspektera å klättra lite. :) Va tråkigt Jens! Det här är första gången jag haft en sval lägenhet i Sthlm, är jätte glad att de e så, i tidigare lägenheter hade de inte funkat..
Nu har jag planterat lite till å ändrat lite.. Tagit bort hornsärven också. Är de någon som vill ha hornsärv? Här kommer lite nya bilder :)
Pablo såg galet smal ut på bilden på hela karet, så smal är hon absolut inte! Här kommer en bild på henne :)
Åååh va fint du har det! 😍 Jag älskar bakgrunden också !!
Tack Jens. :) känner mig väldigt nöjd med akvariet i sig. :) Blir nog bra med lite mer växter nu också.
Du Jens, jag satt mig vid datorn nu å skulle vända bilderna så fint, men när jag sparar dom på datorn så är dom år rätt håll redan.. ?
Bilden du öppnar är åt rätt håll i programmet men om du roterar det i programmet 360 grader, alltså ett varv och sedan klickar på cmd + s ( eller arkiv > spara) så kommer den visas rätt här i forumet. jag försöker så gott jag kan vända bilder som ligger fel i forumet och nu är vi två som kan det ;))
Jag har ju faktiskt Pablo med i en av mina tatueringar.. :) hon är inte klar dock, fick pausa tatuerandet när jag blev gravid..
Tar du en bild med t ex din iPhone (om du har det= så ska kameran/blixten vara uppe till vänster i liggläge och då visas bilden rätt i forumet direkt.
#183 Nu har jag inga ursäkter längre :)
Ojoj, en tatuering också! Så fin den är också!! Du är helt galen i axon förstår jag på ett positivt sätt menar jag.
Haha, ja. Ja jag är nog lite galen över lag :) Det är en större tatuering med massa olika djur, så då passade jag på att lägga in pablo :)
Akvariet är verkligen snyggt.
Tack lillyrod!
Så här blev de med nya lyset i 54an.
Har varit lite orolig senaste dagarna å trott ja haft någon massdöd av räkor i karet. Hade lagt i mat å försökt hålla koll om dom dök upp men icke.. Hittade dom dock, klumpvis, uppe i de nya flytväxtern.
Vad är det för lysrör du har i 54an? Det ser väldigt ljust och fint ut.
har du kollat värdena i vattnet? är det kraftigt drag i pumpen? har de ngt boende ?
#194 värdena va bra innan jag gjorde vattenbyte här om dagen. Blev ett lite väl stort VB, så undrade om de kanske påverkat dom. kraftigt drag skulle jag inte säga, men de e helt okej. Hmm hur menar du med något boende Jens? Finns två rötter å ett "räkrör" #193 ska fota lysrörs förpackningen :)
Seras lysrör har jag inte sett i någon butik här. Det var fint ljus på det iallafall.
De va de enda dom hade här. Haha
Nu kommer en tå-update :)
Burrito är så oförskämt söt! :)
Men lilla fossingen då. Den är ju snart där igen. Visst är det fantastiskt 🙂
Underbart! 😍
Ja nu är de ju faktiskt en fot, bara väldigt liten. :)
Det var räkrör som jag tänkte på men de verkar ju trivas på ett helt annat ställe. Har aldrig sett så många på ett och samma ställe.. härlig syn!
Kul att se burrito i farten igen men alla ben i behåll ;))
#206 det var något helt nytt för mig med. De måste ha varit något väldigt gott på den flytväxten tänker jag.. :) idag är dom mer utspridda igen. :)
Hur fick du räkorna? Fanns det någon växt i påsen där de var?
Nej räkorna har jag haft i hundra år :) de va flytväxterna som va nya. Men helt plötsligt en dag kunde jag inte se dom i karet men hittade dom sen där bilden visar :)
Aha då förstår jag . Tänkte bara på att du hade precis fått hem dem för det är inte alla i butiken som vet att räkor blir lätt åksjuka om de inte får hålla sig i något när de fraktas.
Kvällshälsning från Pablo och Sureño
Idag har jag köpt fisk!! :)
Kul! Vad blev det?
Det blev ett gäng kolglödstetror som ska få bo ihop med mina gula körsbär :)
Vad mycket som hänt här sen sist jag kikade in. Så många fina bilder :)
Åh det låter som det skulle matcha fint. Du har inga gula körsbär till övers att sälja?
Tack mimåne :) Inte just nu Katarina, men tyckte jag såg lite smått i karet igår så har nog framöver. :)
Såg att flertalet räkor ömsat idag, så blir nog mer smått snart. :) Tog några bilder på fiskarna
Sista för nu.. Blev 9stycken, tog alla dom hade i affären.. Fick till ett bra pris också.
Vad runda och fina de ser ut allihop.
Ja visst gjorde dom :) köpte med ett flingfoder som dom sa att dom matade med i affären och lite frysfoder..
En annan liten räka :)
Söta de är. Jag funderar med på gula. Eller orange. Priset på dem var något att fundera på med 🤪
:) Jag måste dock hitta min kamera så de blir lite bättre bilder än med mobilen..
De oranga jag sett har också varit väldigt fina!
Jaså? Haha. Vad har det varit för priser på dom?
91 kr styck i senaste listan….
Waow! Snacka om att ta i! Haha
Jag brukar sälja mina gula för 20kr styck.
Jag hade visst fått en lista till och där var inte de orange med. Gula kostade 74 men det var inte samma grossist som i förra listan. Jag har för mej att gula låg på 52 kr styck.
De va verkligen dyrt! Här kommer en sista bild på fiskarna för ikväll. Inser dock att jag "måste" fixa en mörk bakgrund till karet, så dom blir lite synligare.
Så fina de såg ut. Och vilka tjockismagar! Där i låg det nog en och annan flinga för mycket hehe :)
Haha jo dom såg mer än väl gödda ut
En av dom har tyvärr dött idag. Misstänkte att de skulle hända då en såg ganska hängig ut redan i påsen. Hon som fiskade upp dom var ganska tuff i hanteringen..
Loco, Pablo och Gringo
De är så söta så =) Jag tänkte på en sak. Du har inte några bekymmer med alger nu när akvariet är nystartad?
:)
Nej, peppar peppar, än så länge e de lugnt..
Eller en antydan till lite tofsalger på vattenspikbladen, men tror de va så redan innan. Har ju lite räkor i karet också som hjälper till en del.
Fick äntligen tummen ur -- å gjorde något åt det här, har stört mig på att de här är vad jag ser när jag står i hallen eller kommer in i vardagsrummet..
Hade lite svart "bakgrund" kvar från ett gammalt projekt.
#237 De är ju så makalöst charmiga! Skit och dynamit att man inte bor så till att man kan ha axolotl 😕
Det går ju även om man bor varmare, men de ska va väldigt dyrt med kylare och jag har i Sverige inte hört om någon speciellt effektiv till så här stora kar, men borde gå å beställa från typ USA eller så.. Ja jag vill aldrig flytta till en annan lägenhet..
Blev ju jättebra med bakgrunden! Skulle också ha stört mig på det och fixat det med tiden så du gjorde helt rätt ;))
Tack Jens! Jag försökte ignorera det, men gick inte låta bli längre. låg i badet igår kväll med öppen dörr å insåg att jag såg det fula tillåmed därifrån! Då fick de va nog! Haha
Det blev jättebra med bakgrunden :)
Åh, nu gör du min längtan värre här. Läst på i några månader samt letat akvarie. We'll see 😃
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
#251va roligt att du ska skaffa Axolotl :) hur många ska du ha?
Jag är inte helt hundra än men 2 är minimum i mina ögon helt klart. Vill finna ett okej kar tills de är vuxna med, vill inte sitta där utan ett bra kar helt plötsligt. 😃
#253 låter väldigt bra, de glädjer mig :) jag tycker också att man ska skaffa ett akvarium för vuxna direkt!
Det är precis min plan, det är lix stor yta så det är inte så enkelt att finna begagnat bara sådär.
Hur känner du? Du började med två (antar jag, om du inte haft fler innan dess) & nu har du fem? Märker du stor skillnad på dom när de var två, när de var tre (ungarna) & nu när dom är fem? Tänkte om det är stor skillnad på endast två, tre, fem utöver yta, mat osv. 🙂
Nej, de gäller att ha lite tur. Jag hade ju turen Att hitta ett begagnat kar med botten måtten 70x100cm. Tyvärr har jag alldeles nyligen sålt det.. Ja jag började med två, å hade nog nöjd mig med två eller tre om de inte var för att de kom ungar :) Tycker att dom verkar para ihop sig två å två rätt ofta, så visst trivs dom i sällskap, men de e lite bökigare med fler under matningen osv..
Tack! Älskar dina trådar, har gått igenom alla jag funnit nu. Mycket hjälpsamma 🙂
#257 Vad roligt att du gillar dom :)
#255 var i landet bor du föresten?
#259 I Skåne 🙂!
Ah, tänkte om du bodde i sthlm å ville komma på "studiebesök" hos dom innan du skaffar dina :)
Typiskt! Alla bor vid Sthlm/Gbg. Hade ju varit så kul!
Om jag ska till Sthlm så hojtar jag helt klart till.
Tusen tack! 😃
Var på en fiskbutik här för någon dag sedan och där hade de axolotls och de är ju så fina och söta!