Nystartat akvarium
Verkligen snyggt. Hur stort är det?
Du har verkligen lagt ner arbete på akvariet. Jättefint.
väldigt fint!
Vad fint, oj! Har själv försökt få till två rötter från var sida men det blir inte alls så bra….
Mycket mycket snyggt! Vilka blir de lyckliga som får flytta in?
Tusen tack!
Jo, det är 80 liter, jag har fått ett lite gammat akvarium, för det användas som aquaspaceliknande. (inte 100% Yamano äktatvättat akvarium) ;)
Rötterna köptes på Hornbach. Det var inte enkelt att skaffa ett par vackra rötter överallt. Man måste bara få en helhetsbild i huvudet när jag testade fram olika rötter, "byggde" upp i golvet utanför rötters hylla och plockade fram de bästa och om igen… tills det blir 2 st.
Sand 5 liter och soil 10 liter ca 400 kr (jag behöver småkornig grussand, som liknar soilbrun, för att trycka ner soil. Jag gillar inte soil, men jättebra för räkor och växter.
Tetra Vattenberedningsmedel 5 liter dunk. 280 kr, Tyskland.
Led-Belysningar är trooooligt bra. Det går sunrise, moonlight, program passar för sötvatten, och saltvatten (det ingår 12 000 kevin)… kostar 800 kr från Hong Kong. Gratis frakt!!!
Växter från Tyskland. 150 kr
Har precis beställt vattentester stick, 4 burkar med 50 st i, totalt 120 kr från Tyskland.
DIY C02 kit från Hong Kong 40 kr
C02 glas 3 st 50 kr och C02 test (långverkande tid) 4 st 60 kr
Aquaspace verktyg (sax o sånt) ca 35 cm lång, 120 kr,
Airpump slang 4/6 silikon 15 kr för 5 meter.
Filter Hang on, Silm, ca 20x10x4 cm. ca 200 kr.
Och mer… Allt är gratis frakt från Hongkong, men inte från Tyskland. ca 200 kr för sand, växter och dunk
Jag ska skaffa stygga Yamano räkor för de är riktiga städare - 10 st. (säkert att några av dem dör ganska fort efter ett par veckor och månader)
Fiskar…. har inte bestämt mig ännu. Men jag låter uppstartat akvarium i 1 månad först. Jag måste bara att så och titta på olika fiskar i akvarieaffären ett bra tag.
Ja, då har du massa roliga saker framför dig! Någon liten stimfisk skulle vara fint tror jag, typ rasboror :)
Å vad fint 👍
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
#6 Haha.. Imponerande koll på vad du skaffat och för vilket pris! Rena rama inköpslistan.
Själv försöker jag glömma bort alla utlägg och intala mig själv att akvaristik är en billig hobby :-)
Fint!
SUPERFINT!!
Riktigt vackert akvarium!
Snyggt! Avundas de som lyckas få till olika höjd på botten utan att det flyter ut. Är kanske lite för fixerad vid det här med bakgrund, men jag tycker att det vore pricken över i:et 😉
Vart ifrån beställer du grejerna?
Vilken överraskande! Jag fått fina inlägg av er som skrivit hit. Tack Tack.
Nu kommer det spännande…. Att jag ville bara visa upp en bild på akvariet som togs igår.
Tråkigt är att främre lågväxter har dött en stor del. Det ruttnade bort själv. Jag trodde först att jag skärade rötter för kort, men det måste ha varit någon växtnäringsbrist från början, för testerna visade sig rätt kritiska nivåer, en del vattenberedande tillsatt extra några ggr, två ggr att byta vatten 1/4 under en vecka. Jag gjort det enligt anvisningar. Jag tycker att jag lyckades så väldigt bra och gjorde den rätta vägen.
Det är fortfarande väldigt fint. En del växter kan vara svåra att få till att trivas.
Jag tycker faktiskt att rötterna var finare utan mossa men det blir nog ett helt annat när den spridit ut sig om den nu ska det. ; )
Ser jättefint ut :)
#15 Vad är det för mått på akvariet för jag tycker den ser högra ut än 'standard-måttet' men bilden kanske luras? Jättefint inrett ! Bra jobbat =)
Fint:)
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Oj! Vad fint, vilket jobb!
Yeah tack :)
Så därför jag är riktig akvarist. Det är 120 x 60 x 40. jag tycker att det var rätt lätt att inreda, om man planerat ordentligt innan, och vad man vill ha mål. Att slösa med pengar så lyckas det så bra.
Mossa - jag låter dem växter rejält, så blir det småningom att linda där längs och klippa kort. Det utvecklar till ett liknande träd. Det ska komma mer "träpinnar" (eg. rötter) i blandat med den stora roten.
Kostnaden på hela… kanske 3500 kr. (beställt enbart från Tyskland och HongKong)
Yamano räkor överlever så bra, 5 st.
Snyggt!