Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1329 ggr
Februarias
0

Bukvattensot

(frågar för väns räkning) Hur gör man med akvariet när man haft en fisk (kampis) med bukvattensot? Ska det tomma karet behandlas eller startas om på nytt? Det finns lite physa och nån posthorn kvar i  vattnet/växter/sand. Måste alla växter slängas osv. Någon som vet?  (har läst en massa trådar o infon, vissa säger att det smittar som helsike o andra inte..)

[Jens]
1

Det här har varit uppe tidigare och en bra beskrivning på detta finner du i ciklidbladet: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8401&lopnr=8 Hoppas det löser sig!

[Jens]
0

Var det till någon hjälp Februarias?

Februarias
0

Jag läste hela men mjaa, fatta inte om de menar att man ska behandla när fisken är däri o är sjuk eller om de menar även tomt kar efteråt. Fisken var iaf. redan sjuk när den köptes (avlivad nu) och var den enda utom snäckorna i akvariet.  Hur tolkar du texten? Ska han köpa det där Hexa-x och byta vatten efter tre dagar och lägga i mer medicin igen och sen försvinner "böset" som smittar? Tacksam för alla råd och info som kan ges. :)

[Jens]
0

Jag fick känslan av att din kompis har endast en Kampfisk i akvariet? Isåfall skulle jag börja om från scratch så att säga. Göra rent växterna i kolsyrat vatten och byta bottensubstrat och koka filtermedia och börja på nytt. Det är svårt att få bort 'böset'. Har din kompis kvar fiskar i akvariet så är det medicinering som gäller.

Februarias
0

Aahaa, okej. Japp det var bara kampfisken. Då ska jag säga det. Tackar för svar!

[Jens]
0

Det var så lite såå 😉 En sak till. Stress brukar relatera till att sjukdomar uppstår så är du hos din kompis så titta gärna på om det finns en möjlighet till att fisken har blivit stressad. Står akvariet för nära där det händer mycket? Är det för lite växter i akvariet? För kraftfull pump för kampisar gillar ju inte det? Delvattenbyte i större mängd så att det har blivit för stora temperaturförändringar? Dålig mat?