Våra värsta akvarie-fail
Hade det inte varit kul ifall vi kunde dela med oss med lite akvarie-fail som vi gjort genom liven, jag slår vad om att nästan alla här har gjort nåt ganska kul lite pinsmamt som handlar om akvarier, som vi kanske kan tänka oss dela med oss. Jag kan börja, det var för typ fyra månadader sedan som jag hjälpte till i djuraffären(mot lite fiskfoder och så) och jag ville verka lite proffsig när det kom kunder, jag skulle precis håva upp en heckel ur ett akvarium som liksom var inbyggd i disken, det var väldigt djupt typ 80 cm och så jag böjde mig ner och så hörde jag plötsligt ett plums, när min mobil som låg på disken ramlade ner i akvariumet och sjönk som en sten. Jag fick ju såklart panik och försökte fånga den med håven men det tog ändå nästan två minuter innan jag kavlade upp armarna och drog upp den från botten, den var stendöd:( Och därm sprack ju den "proffsiga sidan". Som tur för mig så skulle jag ändå få en ny men ändå. Nu är det er tur att skriva nåt/ Urr3702
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
Min son smög in bakom mig och tömde en flaska flatworm exit i sumpen till 280L karet medans jag städade efter ett vattenbyte. Alla plattmaskar dog direkt. Visade sig att jag hade ett gäng, ca 5000-10000st . Plattmaskar släpper ett gift när de dör. Upptäcker detta efter 10 minuter efter det hände och börjar i panik byta vatten och flytta över de dyraste korallerna till mitt lilla 56l nano.
Kollar klockan på väggen och lite 2 timmar tills jag kan sticka till en affär och köpa aktivt kol. Ful blandar allt salt till vatten bytet med vanligt kranvatten som visade sig bara vara 60l . Kollar på klockan på mobben och ser.. va fan? 3 timmar tills det öppnar. .. Vintertiden kom natten innan.
Jag lyckades iallafall rädda ungefär 50% av alla koraller och djur och fick en rejäl algblomning som jag fortfarande bråkar med.
Numera har jag alltid ett paket aktivt kol och extra salt hemma. All medcin har jag i ett litet skåp på väggen med hänglås :)
Hihi, det är egentligen inte att skratta åt, det liknar lite som när min lillkusin(1 år) slängde ner fem(!) påsar med redworms i mitt kampisnano och höll på att tugga på en själv, jag antar att det var mitt fel som lät dom ligga framme men ändå( som tur skadades ingen men en påse redworms gick sönder inne i nanot, jag hann ta ut kampisen innan han snadades men han var rejält fet ska ni vete, jag vill också förtydliga att min kusin inte lyckades bita sönder påsen som hon gnagde på) det var en dyr barnsittning:|
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
Jag har nog inte gjort så många större pinsamma missar. Visst har det varit en del olämpliga kombinationer fisk i akvariet när man inte var påläst men roligare än så har jag nog inte haft det.
Nu kom jag på ett trevligt minne jag har iallafall, som är en liten "miss" från min sida. Jag var 8 år och hade precis startat upp mitt första akvarium med Guppy. En morgon klev jag upp och såg tiotals kryp vid ytan. Panik! _"Mamma mamma hjälp det är insekter i akvariet!"😮
"-Men lilla barn det är ju bara yngel!"_
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tjaa… Har väl två fails jag kan dela med mig av. Det första var när jag fortfarande bara hade ett kar och skulle göra ett vattenbyte. Tömde ut det med slang genom fönstret men när det slutade rinna så ryckte jag på axlarna, drog in slangen och gick ner och åt. Efter ett tag så kommer mammas sambo, som sitter på kontoret under mitt rum, i full panik och skriker att det regnar på skrivaren och datorn och alla hans viktiga papper! Klart som fan att den där dumma slangen på något magiskt vis börjat suga igen… 😕
Det andra hände för inte så länge sedan med mitt nystartade hundraliterskar. Hade gjort en liten bänk med skiva och betongblock där det stod på. Allt var frid och fröjd rätt länge tills en natt.. För er som inte vet så lever jag i en kennel där vi har 6 st permanenta hundar och ibland får en del extra. Alla dessa delar säng med mig. Åter till historien! Mitt i natten så vaknar jag av ett högt plask! Lyckas få tänt lampan och möts av den halvårsgamla tiken som står i akvariet och ser helt chockad ut och inte alls förstod varför jag lyfte bort henne från sina kompisar..
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Min största fail, var väl när jag hade flickorna små och och jag hade lämnat en 3 liters hink med pellets (Tropical carnivore) framme. Flickorna tyckte gemensamt att jag var för snål med maten till fiskarna, så de hällde hela hinken (som var nästan full) ner i akvariumet. Snacka om paniktömning av pellets och vatten, inte så lätt i ett 720 liters akvarium 😓
Jag vände på täckglasen efter den händelsen, så de hamnade på baksidan, dit jag var säker på att de inte nådde, även fast de stog på en stol ;)
mitt värsta fail måste varit mitt stora strömkar som stod högst upp på min ställning, skivan under bågnade o jag planerade att tömma det en helg o byta ut skivan, dock kom ngt i mellan vilket gjorde att jag fick skjuta på det till onsdagen, på tisdagen sprack botten o 50 glödkolstetror, 30+ corydoras plus ett antal L-malar dog =/
Jag har två historier, Den var när vi skulle flytta från Stockholm till Sandviken och vårt 60L skänktes då till en av mina vänner och sista dagen innan vi skulle flytta så var vår familj över hos dem på middag och min syster på ca 5år ville vara snäll och bygga lite fina hus åt fiskarna… Detta gjorde hon genom att ta min kompis modellera som hon gjorde grottor av och släppte ner i akvariet… Det var dom fiskarna det. Vattnet var helt brunt när vi upptäckte det och alla fiskar var döda :/
En annan hände för bara någon vecka sedan när min kompis skulle köpa ett 56L begagnat. Vi kom hem med allt och jag sa åt honom att göra rent det med en NY disktrasa eftersom att det inte får komma diskmedel i akvariet, Ja det lät ju logiskt tyckte han eftersom att fiskar dör av diskmedel, så han hämtade en ny trasa och började putsa så jag satte mig i köket och tog en macka, går in i vardagsrummet och då står han med fönsterputs och putsar insidan… Han fick inte bort alla fläckar så då var fönsterputs lämpligt tyckte han :') Som tur var så hade han inga fiskar och efter detta vågade han inte ha i några heller så det fick bli ett terrarium åt en orm som smet under första natten…
Har väl ingen totalkatastrof men kunde ha blivit i samband med vattenbyte. En slang gick från karet (160 liter) till golvbrunnen i badrummet. Nåt distraherade mig typ telefon eller spis så jag lämnade karet och glömde bort vad jag höll på med. När jag kom tillbaka till vardagsrummet var akvariet i princip tömt på vatten. Alla fiskar klarade sig dock men det blev ett större vb än jag tänkt.
Jag brukar alltid fästa slangen i akvariet i en höjd så att häverteffekten bryts när vattnet sjunker lägre än vad slangen är. På så vis kan jag i lugn och ro sköta annat om jag inte har tid att sitta vid akvariet när jag tömmer det. Det tömmer den mängd jag vill och inget mer.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag hade förra veckan en liknande upplevelse som Lizelda. Jag skulle göra vattenbyte och hade tömt det jag skulle och skulle fylla på. Jag använder slang och häverteffekt när jag fyller på vatten. Detta innebär ju att hinken med vatten måste stå högre upp än akvariet. Jag tänkte inte på det då utan sög i ena änden av slangen men det hände ju ingenting och då kom jag på det. Så jag ställde ner hinken på golvet med båda ändarna av slangen i hinken. Hämtar en pall för att ställa hinken på då jag kliver i något blött. Jag tänker att det bara har skvimpat över när jag ställde ner hinken och sträcker mig efter handduken för att torka upp när jag ser att ena änden av slangen har åkt ur hinken och häverteffekten är i full gång… Vattnet for under en expedithylla och under skrivbordsskåpet. Sån tur var så slutade det bra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det här med vattenbyte kan ställa till problem.
Det var några år sen det hände, Jag suger ut vattnet till golvbrunnen sen fyller jag på med ett uttag på duschslangen till den långa vattenslangen som går till det stora karet blir en 150-200L karet är på 700L .
Det brukar ta en stund så man passar på att göra lite annat under tiden.
En gång under den här proceduren hör jag hur det plaskar i rummet där akvariet står, har totalt glömt bort vad jag höll på med det är som ett litet vattenfall från den ena ändan ner på golvet. 😭
Vad mycket vatten det blir på en kort stund man måste torka upp efter en sådan miss. ☔️
Men golvet blev skurat också, men det blir en massa extra arbete. 😡
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Bjuder väl på en liten men den gick bra ändå. För längesedan när jag jobbade på zooaffär skulle vi bland annat få hem Diskus. Vi hade ett inrett högt akvarium färdigt som bara väntade. Tyckte att det kunde vara lite finare så flyttade bara ett par saker, bland annat skiffer över mittstaget… Tappade ett och mittstaget kapades så akvariet såg ut som en ballong. Buktade rätt bra så tömde ur tills det inte buktade och limmade nytt stag. Blev lite stressigt .Fisken kunde gå där ändå men så osmart. Det var bara några timmar innan fisken skulle komma kanske jag ska nämna oxå.