Min Scalare håller på att dö
Jag tog över 2 krökvingade Scalarer för flera år sedan då dom var unga. Har ett 160 liters kärl och allt har fungerat bra med det.
Nu har min ena Scalare varit dålig sen ett par dagar och vet inte vad jag ska ta mig till. Hon verkar drunkna. Har med jämna mellanrum försökt hjälpa henne till ytan för att få luft. Hon snappar luft allt vad hon orkar och när jag släpper henne sjunker hon sakta ner igen och fastnar i en växt. Simblåsan paj?
Den andra Scalaren följer med vid mina försök att hjälpa och står vid sidan om och ser förtvivlad ut.
Vad ska jag göra? Ska jag slå ihjäl henne? Orkar inte se denna kampen hur hon sakta dör! Jag står inte ut. Hon är ca 7 år. Vad ska jag göra med den andra om denna hona då blir ensam med endast malar som sällskap?
Jag är alldeles för blödig för att ha så stora fiskar som jag ska behöva slå ihjäl. Är amatör men allt har fungerat innan.
Vill inte vakna i morgon av att hon har dött av sitt lidande. Vad ska jag göra tycker ni som är kunniga? Är så hemskt ledsen nu & vet ej vad jag ska ta mig till. Mina Scalarer är så personliga att jag inte trodde det var sant att dom kunde vara sådana.😢
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Det låter ju onekligen som om något är fel med simblåsan men scalarer andas inte luft så drunknar gör den inte. Däremot undrar jag om det hänt något med vattnet så det är därför den söker sig till ytan.
Är det någon av de andra fiskarna som också går upp och snappar syre?
Varför försöker de gå upp till ytan? Jag är inne lite på Lillyrods spår. Sedan är de ju väldigt gamla och det är så tråkigt för det kan ju vara så enkelt som åldern och då ska man låta det vara och låta allt gå sin gilla gång så att säga…
Vad tacksam och glad jag blev av er snabba respons!
Ingen av de andra fiskarna gör så här den andra Scalaren gör inte så här heller. Rensade nyss pumpen så syretillförseln borde det ju inte heller vara fel på.
Däremot så har hyresvärden ingen kontroll på värmetillförseln till våra lägenheter. Nu bjuder dom ut 26 graders värme i lägenheterna utan att det går att sänka får öppna fönstren och fick sänka tempen i akvariet då den steg till nästan 29 grader. Nu håller det 26-27 sen igår eftermiddag.
Men kan denna värmökning vara orsaken? Veckan innan hade hyresvärden ingen värme till oss då ett fel uppstått, så då fick jag lita till akvarievärmarna. Den 1a natten var tempen nere på 21 och jag hade 16 grader i lägenheten då jag vaknade, men reglerade då med värmarna.
Inte kan väl det vara orsaken? Temperaturchock?
Men är det åldern som du säger Jens. Eller vad det än är, ska jag låta naturen ha sin gång, släcka akvariet som vanligt sedan och fiska upp hennes döda kropp när jag tänder i morgon förmiddag? Hur mår egentligen en ensam Scalare? Dennes livskamrat sen dom var små blir ensam.
Jag tänker avveckla efter det här för mitt psyke pallar inte dessa intelligenta personliga fiskar som jag känner att dom är. Paj simblåsa inget att göra åt vet jag…åldern kan vi inget göra åt…ska jag låta henne självdö utan att ha ett hemskt dåligt samvete med en känsla av att hon lider?
Ja, jag tycker precis som du trodde jag pratade om. Det där med temperaturförändringar kan naturligtvis påverka om det pågår flera dagar. Det brukar resultera i stress och kan då eventuellt ge även vita prick.
Tråkigt att du tänker lägga ner för du har ju haft det jättebra med dina fiskar. 7 år med scalarer det är ju fantastisk. Man blir fäst vid sina fiskar och jag har scalarer också och mitt akvarium är 50 cm hög och jag skulle gärna vilja ha högre till dem för de är verkligen ståtliga. Under 50 cm ska inte scalarer vara i.
Ser du inga fel på kroppen så ska du inte oroa dig på sjukdomar men när du säger att de går upp till ytan så hoppas jag att du har koll på flödet att det verkligen porlar vattenytan. Att fiskar går upp och söker luft är tecken på dålig kondition i vattnet.
Antingen dåligt med syre eller så är det nitrithöjning i vattnet.
Hur många liter/h går pumpen?
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Jag tror att vi lägger större betydelse vid döden än vad djur gör. Är det åldersrelaterat så är det naturligt för fisken även om vi tycker det ser hemskt ut. Gör vad du själv känner är bäst.
Fisken som blir kvar kan antingen leva vidare eller kommer den också att dö. De första scalarerna jag hade blev det så med. När honan dog lade sig hanen i ett hörn och dog där på bara några dagar. Den nya honan jag köpte brydde han sig inte om alls.
I mina öron så låter det tyvärr inte alls bra det beteende skalaren uppvisar. Jag ska ärligt säga att jag nog inte varit med om någon fisk som "slutat simma" och sedan tillfrisknat. Så för mig känns det som ett starkt tecken på att hennes tid tyvärr är kommen.
Jag beklagar. Hoppas att jag inte gjorde dig mer ledsen men jag känner att jag behöver vara ärlig i min åsikt också 😕
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja just det ja. Jag glömde säga men som tur är så fanns Lillyrod med i tråden .. tänkte på det där med att skaffa ny Scalare. Gör inte det för jag tror inte den som är kvar så skulle uppskatta en ung sprattig Scalare igen. När ett scalarepar hittar varandra så lever de livet ut tillsammans. Om det är en som går bort i tidig ålder så kan de fatta tycke för varandra men efter 7 år? Nåväl, det finns alltid undantag i djurlivet för det gör det ju även i våra människoliv.
Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel men när jag fick liknande problem i mina mindre kar med andra fiskar så gjorde jag alltid samma procedur. Jag tillsatte Ektozon och lite (inte mycket) salt. Innan detta gjorde jag också ca 30-40% vattenbyte där jag självklart slängde i Happy-Life och sen lät jag karet vara släckt i 1-3 dagar för att försöka hålla fisken/fiskarna i fråga så lugna som möjligt. I flera fall funkade detta men självklart fanns det ju fall då inget hjälpte… Kanske kan vara värt ett försök i alla fall?
Hmm Ektozon och salt? Det är ju samma sak.
Jo Jens det porlar på bra vid ytan och temperatur förändringarna har jag hållit koll på så gott det går. Det är på morgonen jag vaknar då jag märker att hyresvärden ej fixar vår värmetillförsel. Då kollar jag akvariet direkt. Dessa tempskillnader har varit få gånger & ej under lång tid. Men hon fick lite prickar förra veckan efter detta. Fast de försvann på 2 dagar. Kanske är det så att åldern med den lilla stress tempändringarna gjorde så det blev så här sen i går morses då jag såg att hon var sjuk.
Gör delvattenbyte minst 1 gång i månaden, oftare när jag tänker efter. Nitriten ej kollad då de övriga arterna mår bra, men är nog läge att kolla det med när du säger det.
Ja eller hur Jens, Scalarer är fantastiska & jag har ett så stort hjärta för dom att jag gråter då dom lämnar in.
Ja jag skulle också vilja ha ett riktigt Scalareakvarie. Tycker också dom är värda mer än 50 cm höjd som även jag har.
Tack för tipsen & er kunskap så hemskt mycket!🌺Fast jag tänker nog lägga ner för några år då jag aldrig kunde tro att jag skulle få en sådan känsla för mina fina tjejer. Det är så sabla jobbigt känslomässigt.
Det låter som att du behöver en kram, *kram*
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
#10 haha det hade jag ingen aning om, jag visste ju att ektozon var salt men jag trodde att det var något extra i det eftersom att det står att det ska hjälpa mot parasiter och vissa sjukdomar och sedan säljs salt precis bredvid liksom :) Då har man lärt sig något nytt I guess ^^,
Du kanske skulle behöva byta vatten oftare. Inte så mycket för skalaren som är sjuk, men allmänt sett. Jag byter var 7-8 dag.
Skalarer ÄR personliga, jag har själv 2 st guld. Dom är mina favoriter och jag skulle sakna dom mycket om det hände dom ngt.
Hoppas det löser sej med din fina fiskar. Lycka till.
Oj vad mycket fina svar jag fått hinner inte se dom för jag springer till akvariet hela tiden så svarar jag sen Jens igen.
Blir så glad av era svar ska ni veta och jag skaffar ingen lite sprätt 😃till min gamle. Min gamle är ledsen nu, det ser jag och det blir nog en tidsfråga innan denne också går bort. Jag låter naturen ha sin gång. Släcker ner nu för natten strax och låter det vara.
Men ja, jag är jätteledsen och tar gärna denna kramen Surkatflickan! Tack!
Tack alla ni goa som hjälpt mig i min förvirring & sorg! Tack för era svar & visst är det så att man som människa lägger större vikt vid döden än vad djur gör. Det är alldeles sant Lillyrod, har förlorat 2 oerhört betydande människor för mig nu på kort tid och är säkerligen ordentligt överkänslig nu.
Vill bara att alla som finns runt mig som är beroende av mig ska må bra. Kram & Tack alla för erat deltagande i mina sorgsamma undringar. Det har hjälpt mig ska ni veta.🌺
🌺🏆
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är glad att kunna hjälpa till även i det svåra. 🌺