Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 5545 ggr
Caifig
0

Infusorier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sorry om jag lagt tråden under fel grupp! Mitt kar har varit väldigt grumligt på sistone, ett gråvitt dis. Såg för några dagar sen små vita maskar som simmade omkring så har nu haft karet mörklagt i 2 dygn, vågar inte längre pga mina växter. Ser inga maskar men fortfarande disigt. Bestämde mig för att göra om lite i karet idag då det hade växt igen till rena djungeln. Tömde lite mer än 2/3 av vattnet med nytt men det är fortfarande disigt? Vet att vattenbyten inte är super när man fått infusorier men var tyvärr tvungen. Blir det bättre av sig självt tillslut eller kan man lägga nått i filtret som tar bort det?

Karin79
0

Om du skaffar uv-c lampa så kommer infusorierna försvinna :)

[Jens]
1

De vita maskarna brukar oftast komma fram vid övermatning. Det man kan göra är att snåla rejält i en vecka eller två så försvinner de eller så kan man köpa medlet 'No Planaria' för att få bort dem.

Caifig
0

Ok tack :) försvinner även diset då Jens?

[Jens]
0

Nej, diset försvinner inte. Har du ett väldigt ljust rum? Där t ex solen lyser in kraftigt och det behöver inte vara direkt på akvariet utan på väggen eller golvet? Det kan vara en orsak till att det blir disigt.

[Jens]
0

De där rötterna som du har i akvariet? Är de nya och du har nyligen satt i dem i akvariet så kan de vara en orsak till disigheten. Använder du någon som helst kemikaliskt medel i akvariet?

Caifig
0

Nä inte speciellt ljust. Har en matta framför karet samt att det döljs av en tjock gardin. Såhär tråkigt har det inte sett ut innan :(

Caifig
0

Den ena roten la jag i idag så diset fanns innan. De andra två har funnits sen jag startade karet och inte haft problem förrän nån vecka sedan. Använder inga kemikalier förutom easycarbo men glömt bort att hälla i det på ett tag :P

[Jens]
0

Tänk tillbaka. Ingenting nytt sedan det hände? Annars kan jag nog bara misstänka ljuset utifrån. Maskarna i sig gör inte att det blir disigt i alla fall för sådana maskar har jag haft i akvariet och det var inte kul men jag fick lära mig en läxa att inte mata hur som helst utan vara mer noggrann.

Caifig
0

Det enda som hänt är att jag har slarvat med mina vattenbyten och matat för mycket. Antar att det är övermatningen som är boven men frågan är väl mest hur jag får bort dimman.

Lillyrod
0

Lite tätare vattenbyten och dra ner ordentligt på matningen. Förr eller senare försvinner det men man får jobba lite på det : )

[Jens]
0

Då är det det som är boven att du har övermatat akvariet. Gör som Lillyrod säger så blir det bra sedan. Var försiktig med matningen 😉

En bra träning med att mata fiskar är att göra så här: Häll i en knippe med mat till fiskarna men ta det lite lugnt och försök att hälla i så sakta som möjligt så att inget hamnar på botten. Sedan när du ser att de har ätit upp all mat som är på ytan så tar du ett knippe igen och ger dem sakta. Låt dem äta färdigt alltid och börjar det hamna på botten så  stannar du vid det och ger dem inte igen.

Känner du ändå att du har gett dem för mycket så ge dem i mindre portioner och ge dem saktare så de hinner äta så mycket som du tror att de kan äta men glöm inte att inget får hamna på botten av akvariet.

Har du bottenfiskar såsom corysar, botior, snäckor eller andra så ger du dem annan mat än flingfoder till du har lärt dig att hantera matning med flingfoder. De dagarna som du ger dina fiskar t ex kokta grönsaker så ska ingen i akvariet få annat än grönsakerna den dagen.

Caifig
0

Tack! Hade problem med att corydoras fick för lite mat innan så nu har man väl gått till överdrift istället ;) tack så jättemycket för råden, får ge det lite tid och se om det försvinner. Ska göra som du skrev Jens!

[Jens]
0

Lycka till !

mimåne
0

De små vita maskarna du pratade om är förmodligen vanliga nematoder. De finns i princip alla akvarium. Fiskar äter dem så i ett akvarium med mycket fisk ser man dem inte ofta medans de i t.ex ett räkakvarium kan bli många fler.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
0

#14 Usch äckliga var dem iallafall. Har inte jättemycket fisk i karet just nu, har inte bestämt vad jag vill ha :P

[Jens]
0

Ja, det där maskarna är inte så roliga men de försvann ganska så fort ifrån mitt kar. Nu har jag några andra små sniglar att buktas med och jag har inhandlat 'No Planaria' i hopp om att de försvinner.

[Jens]
0

Hur har det gått för dig? Har det disiga försvunnit?

Caifig
1

#16 Alltid är det nått ovälkommet i karet! Jag inbillar mig att det har lättat lite. Köpte nyligen ett ytterfilter då juwels egna var kasst. Har inte gjort ett vattenbyte än då jag nyligen gjorde ett stort byte.

[Jens]
0

Men det låter som det är på rätt väg … Ja, man ska inte skynda på med vattenbytet och inte så tätt för man måste tänka på temperaturförändringar och bakteriekulturen i vattnet.

Caifig
0

Ja jag hoppas det! Nä precis, var i djuraffären idag och blev kär i två apistogramma nijsseni så får låta dem bo in sig lite också.

[Jens]
0

De är verkligen fina! Du går inte för fort fram nu? Jag vet inte när du började med akvariet men vill bara kolla?

Caifig
0

Ja, mina nya favoriter! Något speciellt med pandor ;) pandaciklid och pandapansarmal <3 Jag startade i augusti. Har inte haft i nya fiskar på över en månad. Har knappt haft en enda nitritspik sedan start, gått väldigt smidigt faktiskt!

[Jens]
0

Det låter bra och jag log när du sa att dina favoriter är pandapansmal för det är mina också när det gäller corysar. De är så söta!

mimåne
0

Mina första apistogramma var ett par nijsseni. Förstår vad du såg hos dem, de är väldigt vackra. GIllar speciellt honan :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus