Algätare till 54L
Jag ska ev. Starta upp ett yngelkar på 54l. Finns det någon slätande fisk man kan ha där i? De ska klara av ett pH på ca 7,4-7,6. Någon art som skulle kunna funka?
Det är nog bara otocinclus du kan ha som algätare i ett 54-liters. De är duktiga på att äta alger och en rolig, söt fisk.
slätande fisk?
De käkar inte Malawi yngel då? Jag tänker att de inte kan få för sig det trots att de äter grönsaker?
Nej ottosar äter inte yngel.
Auto Correct ändrade det, det ska vara algätare såklart!!
Hur många blir lagom att ha då?
Det är stimfisk så de vill vara iallafall 6 stycken. Det finns många sorter så välj gärna en som inte blir så stor : )
Typ vilken?
Sök gärna och titta på de olika som finns. Jag har otocinclus flexinis i mitt 54 liters kar. De är inte så stora.
Skulle man inte kunna ha en Ancistrus på typ 2-3 cm? Ska ändå skaffa en till och vet inte heller om jag alltid kommer ha yngelkaret igång. Ottosarna går väll inte att ha med fullvuxna Malawi? Hur länge skulle man kunn aha ancistrusen där då?
Oliver.
Jag måste få veta vad det är för alger du vill råda bukt på? Är det vanliga grönalger så är bästa botemedlet bra lysrör, vattenbyte varje vecka, bra akvariepump anpassat för akvariet och mycket växter? Att välja en fisk är inte botemedlet utan det är flera faktorer. Förstår du vad jag pratar om?
Då undrar jag om någon algätare passar där alls.
Jag vet att en youtuber hade Ancistrus på någon centimeter i sina yngelkar men det kanske inte är nödvändigt. Då får den hoppa i stora karet direkt!
Vem som helst kan ju lägga upp en film på youtube. Personen i fråga kan ju ha noll koll vad den håller på med eller hur?
Nu känns det som du oliver försöker allt för att alla andra ska bli nöjda. Det är fel att tänka så utan det är så att du och jag eller vi andra ska komma på tillsammans vad som är bäst för dig. Det behöver inte vara jag utan jag vet innerst inne att det finns kunniga personer som kan hjälpa dig. Ge inte upp!
Är det bara ett yngelakvarium där de ska växa upp så kanske det är bäst att inte skaffa några andra fiskar till det akvariet? Jag tänker att när malawiynglen vuxit upp och du är klar med akvariet så ska ju malarna flyttas någon annanstans.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Bra att du tog beslutet att inte ha någon mal i akvariet. Det är dock ett yngelakvarium så då behöver du inte tänka på det.
Ja den Ancistrus super red med de andra fiskarna som ska införskaffas får då flytta in i 220L direkt!