Malar till Diskus
Hej jag funderar och funderar men jag kan inte komma på någon mal spm hade passat och kunnat vara tillsammans med diskusar vad vet ni
Är du ute efter något enkelt och billigt men effektivt eller något dyrare och snyggare?
Ja kanske uppimot 200-300
Antar att det är någon typ av L-mal du tänkt dig då? Eller corydoras kanske? Finns en hel del L-malar i den prisklassen iaf om man kan tänka sig att köpa Privat odlat, du bör köra på någon omnivore eller carnivore art med tanke på discusarnas föda.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag kommer att ge dom alg tabbletter också och diskusarna komer jag att ge olika mat typ svarta mygglarver räkmix och räkor å andra djur arter som man kan håva upp i havet går det å ge dom abborre yngel eller mört yngel. Finns det någon sida där jag kan kolla på vilken mal som passar mig och akvariet
köper du en carnivore mal tjänar det inte ngt till att ge algtabletter, se till att du är väldigt noga med att läsa på innan du köper både Diskus o L-malar, kolla upp begreppen herbivore-omnivore-cornivore noga o se till att du vet vilken din inköpta mal är så du ger rätt foder.
Min tanke är att en omnivore eller carnivore passar bäst med Diskus då diskusarna oftast skall äta animaliskt foder. Då är det bara dumt att ta en hebivore art som inte mår bra i längden av sådan kost. Men som sagts tidigare, läs på angränsande fiskarnas krav innan du skaffar dem.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Angående ska det stå inte angränsande, mobilen kör lite auto correct.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Då blir det en carnivore mal
Tänk på tempen, inte alla som kan gå i 30 Grader.
Förlåt mig om jag lägger mig i här.. Men betyder inte cornivore rovdjur på svenska? Rätta mig mer än gärna!
Kanske inte så bra att ha ett rovdjur hos fiskar som är rätt "spattiga" av sig.
Carnivore i det här fallet betyder enbart köttätande (då det är just L-malar vi pratar om).
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tack för förklaringen👍.
Jag har ju hört skräckhistorier om en del sugmalar som har satt sig på diskusarnas kroppar, och därför reagerade jag på ordet carnivore.
Ja det har jag också hört om, dock mest vanliga ancistrusar då. När de gör det så är det diskusarna slemskikt som de vill åt.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Exakt. Men slemskiktet skyddar inte alltid kroppen. Våra diskusyngel var ibland väldigt glupska( trots levande artemia mm) så föräldrarna fick små sår på kroppen.
Det är bara hoppas att de malar som har nämnts här inte gör likadant.
//GuUuLd,
-IE Photography-