Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 4804 ggr
-Aida-
0

Akvarie lukt

Jag läste nånstans här förut om att lukten på akvariet kan avslöja hälsan, hur ska ett akvarie lukta som? Eller ska de lukta nåt alls?
Jag tänkte en stund innan jag somnade på karet jag förlorade alla mina fiskar i, att vattnet stank kloak om jag inte bytte vatten flera gånger per vecka och gorde rent pumpen flera gånger, hela karet stank kloak och gruset, fick koka gruset två gånger för att få bort lukten och fick fönsterputsa karet två gånger per dag i ett par dagar för att stanken skulle försvinna.
Vad har ni för synpunkter om ett kar luktar kloak och man är tvungen att byta vattnet flera gånger per vecka?
Detta va ett 30 liters kar.

[Jens]
0

Om vattnet luktar kloak så får det mig att tänka på ammoniak så det kan vara det som du råkade ut för. Hur det ska lukta ? När jag luktar så luktar det inget förut lite av växterna om man har flytväxter och att det luktar vatten förstås.

[Udoon]
0

Låter inte alls trevligt det där. Ett kar i balans ska lukta lite som en sjö tycker jag, inget unket eller så. Tycker det luktar ganska gott faktiskt🤐

-Aida-
0

Är de ur balans och stinker kloak så hjälpte de säkert inte heller att byta vatten så mycket som jag gorde, jag trodde vattnet va smutsigt och ohygieniskt bara, så jag trodde jag kunde fixa de med en massa nytt vatten istället och suga upp smuts i gruset men så va ju tydligen inte fallet, lukten påminde mig väldigt mycket om en äcklig sjö vi va till när jag va liten, den lukta likadant och va väldigt smutsig med mörka alger.
Räkornas kar stinker inte kloak iallafall, de luktar bara vatten.
Tack för era svar, ska läsa vidare om akvarium men jag tycker att 30 liters är sjukt svåra att ta hand om, det blir ju inte bra, det är de ena efter det andra problemet, i slut endan kommer jag på att de är nåt misstag som jag gort som lett till problemet i längden, man lever och lär brukar man väl säga men jag tycker de känns löjligt nu när jag förlorade alla mina fiskar.

KatarinaSt
1

Gillar akvarie-lukten… som om man sticker in näsan i ett varmt, fuktigt växthus eller djungel rum. Ska absolut inte lukta illa, då är nåt fel

Taggeman
2

Cyano som bildas av bakterier kan lukta illa. Det är som ett grönt slem som kan ligga lite överallt.   Här en bra tråd att rota i.  http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/534405aa8e0e74691300109b-basta-metoden-for-cyano

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
1

Akvariumen jag har i gång. De luktar gott tycker jag, ungefär som en idyllisk sjö i en tät skog, om ni förstår vad jag menar 😊

Saltvattensakvariumet luktar som det luktade på sommarstället när jag var liten, en ganska stor ö, helt omgiven av norra atlanten 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
1

Jag misstänker också cyano. Det luktar som ett ruttnande träsk. En frän stark lukt som inte går bort från händerna heller hur mycket man än tvättar.

Ibland kan cyano ligga under gruskanten gärna vid framrutan. I täta buskage med växter sätter den sig också. Den gillar inte strömt vatten. Man ser den inte alltid till att börja med men känner lukten.

-Aida-
0

Jaha så cyano luktar illa, skulle inte förvåna mig om de kom tillbaka, men jag tyckte jag skötte mig väldigt bra med att undvika att ge växtnäring och räknade till och med ut rätt dosering på dom andra flaskorna.
Något annat jag märkte av i karet var att de va mycket svart runt gruskanten, de va svårt att putsa bort och ibland blev de långa hårstrån typ som svajade med strömmen, de satt alltid jätte små tussar i hörnen som man inte kom åt med svampen, dom satt som berget och gick inte att peta bort, har för mig att såna alger är ohälsosamma, men de fanns inte så mycket utav de så jag tyckte de inte skulle göra nå problem så länge jag putsa bort de.

[Jens]
0

Det låter som cyano faktiskt.

Lilolizeit
0

Får hålla med dom andra om att de borde vara cyano om lukten var så stark..

Det svarta i gruskanten var nog däremot inte cyano om det var svårt att få bort. Cyano är som ett slem eller en gele..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Aida-
0

Tack för eran hjälp! 😃 Skulle inte förvåna mig om de va cyano, har haft det en gång förut i just de karet.