Hemfuskad akvariemöbel
Ikväll har vi börjat bygga ihop någon slags möbel som de båda akvarier ska stå på. När tösen fick 54-litersburken köpte vi ett Bestå på Ikea som passade bra i mått, det var 60 cm brett och 40 djupt. Nu ska vi starta ett akvarium som är 80 cm brett och ska stå bredvid det mindre. Eftersom vi inte vill göra av med det skåp vi har kom vi upp med en plan att bygga ihop det med ett likadant. Tösen, som är nio år, skruvade själv ihop det. Därefter satte vi ihop det med lite skivor. Toppskivan klädde vi med marmorplast från färghandeln. Imorgon ska vi lyfta undan det lilla akvariet och montera in det gamla skåpet i konstruktionen. Sedan ska vi passa in det och skruva fast det i väggen.
Precis så ser det ut när jag byter vatten i lilla karet 😃
På med toppskivan som givetvis var några millimeter mindre än de andra två. Fult, men det kan vi lösa efteråt.
Nu ska det bara kopplas lite el. Alla sladdar går ut genom dörren…
Där står de ju jättebra. Det där med sladdar ja. Man har aldrig tillräckligt med kontakter….
Gissa om det känns stort! Vi fyllde med kallvatten, men mannen hann byta pumpar när jag vände ryggen till, så nu är jag orolig att alla fina bakterier i den stora pumpen kommer att dö i kylan och brist på fiskbajs? Hade planerat det till imorgon eller övermorgon då vattnet värmts upp.
Jag tror inte det är någon fara så länge den är i vatten. Däremot om den står stilla länge eller man tar ur den från karet och lägger den så förstörs bakterierna ganska fort.
Tack Lillyrod! 😀
Det där blev ju jättefint! Vilken duktig dotter du har som fixar själv.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne! Nu väntar vi bara på en försändelse med växter från dig. Innan dess måste jag koka rötterna och få tag i lite stenar. Har inget tillräckligt stort för rötterna, kan man koka en bit i taget?
Vad är det för rötter? De jag köpt i affär har jag aldrig kokat. Bara spolat en stund i hett vatten.
Man kan koka en bit i taget.
Jag har också skickat dig ett meddelande nu KickLi.
#9 Vad snyggt! 😃
Lillyrod, då struntar jag i det, de är köpta och heter Mopani. Mimåne, jag ska genast kolla! =)
Tack Aida! Tösen är nöjd, så det känns bra. Påminner om en gammal stereomöbel från åttiotalet tycker jag.
kanonbra!
Väldigt trevligt att höra att hela familjen är med i projektet! Verkligen trevligt att få se och höra! Lycka till!!
Tack Jens, vad kul att man kan bidra som rookie! Tänkte slänga i rötterna men de färgar så. Har iofs inget emot brunt vatten och vi har pH 8 i kranvattnet. Ska jag lägga i dem eller vänta?
Tack Tinitusan! 😀
Jag hade lagt i dem. Jag gillar färgat vatten ; )
Jag hade också lagt i dem. När jag köpt nya rötter och lagt dem i akvariet direkt så har jag aldrig märkt någon större färgning av vattnet.
Jäpp, då gör jag det. Kanske rentav tar en bild…
Jäpp, då gör jag det. Kanske rentav tar en bild…
Jag tkr inte att du behöver skruva ihop dem, då blir det besvärligt om du vill möblera om dem senare. Annars så tycker jag att de står bra där de står. Det ser fint ut och jag får inspiration för hur akvariet ska kunna utvecklas med växter.
Jag tyckte också att det blev fint, men det är nog risk för ras när de bara står lutade så. Se du platser för växterna?
Tryck ner dem lite i sanden så står de. Så har jag satt fast mina.
Ja absolut. Kan se dem göra sig fint där bland rötterna! Jag trycker också ner rötterna i sanden som Lillyrod säger, då står de fint.
De står kvar än. Det har blivit en oljig hinna på vattnet, förmodligen från gruset. Ska lura på något sätt att lyfta den. Tösen har en sten som jag tänkte att hon skulle få binda fast någon växt på, sedan har jag ingen aning om hur växterna ska sitta. Tar gärna emot förslag som ni säkert kan gissa!
Var du/ni ska placera dem avgör fantasin :) Tänk på att inte plantera dem för tätt bara för att de ska få bästa möjliga ljus.
Det som ser ut som en oljig hinna beror nog på att ingen pump är igång. I stillastående vatten ser det ut så ganska snabbt. Det försvinner när ytrörelsen kommer igång sen : )
Jag ser framför mig en massa växter på sidorna och en låg bottentäckare fram till roten, och i roten, en sorts "portal" med en/flera special fina växter.