Växter trivs inte i Walstad?
Startade ett Walstad i augusti och mina växter antingen ruttnar (Heteranthera zosterifolia) eller växer dåligt, blir tunna och tappar blad eller blir väldigt ljust gröna och ser inte friska ut. Vad kan ha gått fel? De växter jag har: Heteranthera zosterifolia Nymphoides sp Taiwan Bacopa compact Cryptocoryne wendtii brown Egeria najas Hygrophila polysperma Limnophila sessiflora Sagittaria subulata Anubias nån liten sort Microsorium pteropus Vallisneria spiralis tiger Vattnet är även extremt gult, är det jorden som gör det? Använt den billiga sorten på Willys. Har ett powerglo och ett grolux i. Har för mig att det var dem, då jag även provat floraglo och aquaclassic.
Mitt vatten var också gult i början, trodde dock de berodde på rötterna, men kan ju också varit från jorden. Mina växter hade som en väldigt lång invänjningsperiod på nån månad innan dom trivdes. Var glest å fult tills de plötsligt växte på som bara den. Ang belysningen så låter de som att du har bättre koll än jag. Jag hade tre spots från Claes Olsson med ganska dåligt ljus..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Hmm ok får vänta ett tag till och se om det tar sig. Ser bara så otroligt fult ut :(
Här hemma har jag också upplevt växter med otroligt långa invänjningsperioder. Ibland när det rört sig om närmare ett halvår för en del arter har jag hunnit fundera om de gått i dvala. Det är många gånger jag har känt att hoppet varit ute för någon art som sett helt för jävlig ut och varit på gränsen till utdöd. Sen plötsligt en dag vaknar den till liv igen och växer som ogräs, i precis samma förhållanden som innan. Märkligt är det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus