Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1162 ggr
Clasan
0

echinodorus bleheri

Jag köpte en kruka av echinodorus bleheri som redan hade fått en blomsterstängel, har förstått att den förökar sig på detta sätt men förstår inte riktigt hur jag ska göra. Ska själva stängeln planteras under sanden eller växer det små växter på stängeln som ska klippas av och planteras? Någon som vet? :)

mimåne
1

Hej Clasan!

Du ska låta blomsterstängeln vara helt just nu. Plantera bara svärdsplantan som den är, i bottenmaterialet. Så småningom kommer den att växa sig längre och gärna upp till ytan eller ibland till och med över den. På stängeln bildas det förgreningar allt eftersom den växer och i dessa kommer så småningom nya små skott att växa ut.

Låt gärna skotten vara kvar på stängeln så länge som möjligt, de växer bäst om de får nyttja moderplantans näringsupptag. När du tycker att de är i lagom storlek så klipper du av hela stängeln och delar upp plantorna en och en 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här börjar det se ut med tiden. Bilden är på min egen svärdsplanta, den gav mig 7st nya små plantor på en blomsterstängel.

Clasan
0

tack mimåne för tydligt svar! :) blomman når redan över vattnet, spelar det någon roll? När jag sen ska dela upp plantorna, ska de då bort från stängeln eller klipper ska plantorna sitta kvar på en liten bit av stängeln? Alltså att jag klipper av stängeln mellan varje planta, om du förstår hur jag menar haha..

mimåne
1

Nej det spelar ingen roll, de vill gärna ha det så. I naturen ska bin kunna komma och pollinera dessa blommor och då behöver de vara ovan ytan.

Jag ritade en snabb bild på hur du kan klippa av plantorna. Klipp så nära plantan du kan. Det viktigaste är att du inte skadar plantan vid roten, lämnar det kvar en stump av blomsterstängeln på vardera sida om plantan så gör det inget. Den kommer dö och brytas ner i bottenmaterialet sen.

[Jens]
1

Mycket bra ritat och bra förklarat. Till och med jag förstår det nu och ska tänka på det nästa gång .

mimåne
2

Oj, förstod till och med du? Då måste det ha varit bra! *skojar*😎

[Jens]
0

Mmm 🙂

Clasan
0

Hah, tack! Nu förstår jag precis :) har förstått att det är svårt att få svärdsplantan att skjuta stänger? Valde en planta som redan hade en stängel i affären ;)

mimåne
0

Att de väljer att börja blomma och skotta av sig händer inte alla dar så nog kan man kalla det som svårt att få till.