Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2913 ggr
DjurälskarenEmelie
1

Tips på dvärgciklider!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Idag ska jag iväg och köpa fiskar:D Jag har nu bestämt efter att innan bara haft Platy, Guppy osv att testa nåt nytt. Jag har kollat runt nu på internet om olika dvärgciklider som skulle kunna passa i ett 54l och såg då kakaduaciklid. Funkar den bra i ett 54l? Jag tar gärna emot tips på andra ciklider som skulle funka och som är tåliga och gärna lite färgglada också:) Jag bifogar en bild på mitt akvarium också. Tack på förhand

DjurälskarenEmelie
0

Bilden är nån månad gammal och har inte davärgguramina längre då det var nöt fel på dem så alla dog:(

Lillyrod
0

Här kan du läsa om kakaduan. Som du ser är 54 liter något för trångt för den.

https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

Om du söker på zoopet så hittar du många apistogramma som kan bo bra i 54 liter. Glöm däremot fisken på bilderna där. De är oftast mycket vackrare i verkligheten : )

DjurälskarenEmelie
0

#2 tack för snabbt svar. Jag har kollat runt på zoopet nu mycket men där står inget om hur stort kar fisken behöver:(

Lillyrod
0

Jo visst gör det de. Under bilden på fisken visas ett kar och under står minsta längd och minsta literantal.

DjurälskarenEmelie
0

Ahaa! Nu såg jag det tack! Men jag ska mäta mitt, har för mig att det kanske va 60l annars får jag vill kolla på nån annan. Tycker att Fjärilsciklid är ätt fin men har hört att den är ganska känslig och utavlad(?)

Lillyrod
0

Jag har inte haft fjärilar själv men det sägs att livslängden är kort. Apistogramma Baenschi har jag och de kan bo i ett 54 liters kar. Väldigt vackra fiskar. 

Boliviansk fjäril är snarlik och ska vara bättre skick på än den vanliga.

DjurälskarenEmelie
0

Okej tack, ska kolla upp dem nu. Är dem vanliga så att dem finns i affären? (Eller hornbach då haha) Jag har också nu mätt mitt Skanstull och det va lite mer än 60 cm på längden och 30 cm på höjden. Är det fortfarande för litet för kakaduor?

Lillyrod
0

Det är ett 54 liters du har och då är det inte lämpligt för kakadua. Apistogramma kan vara lite elaka mot varandra med och måste ha en chans att komma undan. Ju större desto bättre kan man säga. Att gå lite neråt i literantal är inte bra.

Baenschi är nog inte bland de vanligaste men jag är säker på att din affär kan beställa åt dig. 

Det är bättre att få något man verkligen vill ha än att bara ta något som finns.

DjurälskarenEmelie
0

Aha okej. Kan fråga dem på hornabach. Skulle denna fungera annars? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142&SOK=1

Lillyrod
0

Ja den fungerar. De är väldigt fina och ser inte ut som på bilden där : ) Ganska vanliga i butikerna med.

DjurälskarenEmelie
0

Ja men vad bra! Apiatogramma baenschi var också vääldigt fin, hopps den finns på hornbach, annars får det väl bli Gul dvärgciklid eller i värsta fall fjäril.

mimåne
0

Jag tror att båda alternativen Gul dvärgciklid eller baenschi skulle passa bra i ditt akvarium då de är fredliga mot andra fiskar. Miljön i akvariet ser också ut att passa dem bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus