Sjuk papegojciklid?
Hej ! Jag har en Papegojciklid på ca 10-12 år som här svart under buken och vid gälarna. Dessutom tycker jag att han bleknar i färgen. Någon som vet anledningen till detta? Tacksam för svar.
papegojciklider kan få svarta fläckar av dålig vattenkvalitet, samma gäller när de bleknar, hur sköter du ditt kar generellt? vb? vattenvärden etc
Håller med Tinitusan. Av bilden att döma ser akvariet lite smutsigt ut på botten också, kanske det blivit lite slarvigt med skötseln?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Dessa bilder togs under rengöring och bottenmaterialet rördes runt en del. Det är inte så skitigt som det ser ut (: Jag har dålig koll på vattenvärden och liknande. Kan kolla senare idag. Jag försölkr i alla fall göra delvattenbyten en dag i veckan.
Delvattenbyten en gång i veckan är bra. Mer behövs inte :) Kanske är det något annat i akvariet som kan förbättras? Hur ser det ut? :)
försöker eller gör? hur stora byten? ta det inte som kritik utan behov av mer information för att hjälpa dig på rätt väg o finna svaret, papegojor är överlag ganska känsliga vill jag påstå.
Det är ganska tomt, då han inte gillar växter. Jag gör. Men det missas någon gång då och då. Kanske varannan månad.
brist på växter påverkar också vattenkvaliteten då nitrat ökar, ngt som faktiskt ger upphov till just svarta fläckar hos papegojor, hade jag varit dig hade jag nog gjort en rejäl rengöring av karet med 50% VB o sen 30% var 3-4e dag i kanske två veckor, sen hade jag införskaffat lite tåligare växter som fungerar, så som anubis, jättevalle , crypto o dylikt.
går hen ensam?
sen ser man även att bottensubstratet ä'r väldigt skitigt oberoende av det som ligger på ytan på bilden, kanten är helt svart, jag är nästan övertygad om att det är där problemet ligger =)
Okej tack för tipsen! Det är svart sand, det är därför kanten är svart !
Ja han går ensam. Han hade en partner som dog för x antal år sedan och när vi försökte sätta ihop honom med en annan hona, attackerade han henne så vi fick flytta henne.
Nu ljög jag. Han är den enda papegojan men inte den enda individen. Jag har Malawiciklider, en eldsjärt och massa skäggmunsmalar.
Kan det vara så att din Papegojciklid inte trivs i sitt akvarium just nu? Jag skulle tippa på att det är vad den vill säga åt dig med sina färger. Papegojcikliden är som du säkert vet social och i behov av kompisar av samma art. De vill inte vara ensamma. Hur stort är akvariet?
Papegojcikliden vill inte vara ensam, och kombon med Malawi är absolut ingen bra ide. Malawin är en ganska livlig fisk, och den kan lätt stressa papegojcikliden som är mycket lugn och fridfull. Både "sotningen" och avsaknaden av färg, är tydliga tecken på stress. Dessutom är det en ganska gammal individ.
Vet hur svårt det kan vara att sätta ihop vuxna ciklider! <3 Några tips jag har lärt mig: -även om fisken äter växter, när du ska intrudusera en ny partner, köp robusta växter och kanske lite fluffiga växter som den kan gömma sig i. Bygg gärna upp med stena och fler grottor så de inte ser varandra hela tiden. - Om det finns andra fiskar i karet(inte algätare) så flytta dem till ett annat kar så länge. Han kan bli stressad av de andra fiskarna och ta död på henne annars( har hänt mig vid 2 olika tillfällen) - Så länge det inte känns som på liv eller död, så får han jaga henne, lite första och kanske andra dagen. Men inte runt runt i karet non stop, utan mer, de ser varandra han jagar lite och sen slutar. Det är en process som med alla andra djur :) -köp en könsmogen hona så är det lättare att han får intresse av henne ^^ Det var nog det jag kunde dela med mig av <3 det e också viktigt att veta att jag Aldrig har haft just denna sortens ciklid.
Det är också bra att veta att de har personligheter precis som människor och man blir inte kär i vem som hällst ;) man får pröva sig fram
Tack för all hjälp !
nja svart sand är det ju inte, det är dax för en rejäl städning helt enkelt,, men det är ju lätt fixat så inget mer med det =)