Akvarieföretag
Tjo! Någon gång i framtiden när skulle jag vilja starta upp min 3x150l akvarieställning och komplettera med ytterligare ställningar och driva en liten hobbyodling på diverse växter, räkor och fiskar. Men jag undrar, hur svårt är det att tjäna en slant på ett sådan hobbyodling? och jag undrar också om man tjänar mer på det om man har företag och ifall man kan kombinera, så att jag från början t.ex har ett företag för serier och illustrationer och sen lägger till min akvaristik odling under samma företag? Kan man göra så? xD
Hur gör ni hobbyodlare när ni ska sälja av fisk från kullar?
Bara för att det är så kul att prata om en dröm så här så tänker jag beskriva vad jag skulle vilja odla 😍 Först och främst, olika kampfiskar från importerade lite mer ovanliga fenformer och färger. Scalarer, och sen ett ständigt flöde renodlade guppystammar (viltformer! :O och några fancy oxå), corydoras och någon algätande mal. Vore så häftigt att ett källarrum eller liknande och ta emot gäster :b Misstänker att det är extremt svårt att tjäna pengar på sin hobbyakvaristik, eller ens att få det att gå runt utan större förluster xD Men jag vet inte, utbilda mig!
Vilka härliga drömmar du har! Jag blir så glad av att läsa ditt inlägg, det är så roligt med drömmar :)
Jag kan inte prata för företagsverksamhet inom akvaristiken för jag har ingen erfarenhet av det, men däremot skulle jag kunna kalla mig själv för hobbyodlare. Jag hanterar mest växter men visst blir det även en och annan fiskkull här och där också. Jag ska vara ärlig och säga att man kan tjäna en slant på sin verksamhet, men det är ingenting som gör en rik. Personligen så har jag inte upplevt det svårt att få sålt det man behövt, men det förutsätter ju också att man lägger ner den tid som krävs på annonser och att bygga upp en kundkrets. Jag har även en fördel när jag håller på med växter. De kan skickas på posten inom hela sverige. Vill du hålla på med fisk så ska du råka på bo en plats där det finns ett intresse för akvaristiken.
När jag ska sälja av fisk så använder jag mig mestadels av nätet. Jag annonserar i olika grupper och forum för akvarister i min kommun med omnejd. På så vis får jag kontakt med köpare och säljer fisken privat. Har man gott rykte i sina lokala djurbutiker kan man även vända sig dit för att göra sig en deal med dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja visst är det :D Vad tar du för fiskkullar? Har varit borta från iFokus (och andra akvarieforum) i några år, men nu är det allt dags för mig att lära känna alla igen, nya som erfarna akvarister :b Jag bor i värmland, tror tyvärr inte att hobbyakvaristiken är så stor här.. Vi hade en underbar akvarieaffär för några år sedan, men nu har dem stängt för privatpersoner. Som tur är har vi ett par djuraffärer här i karlstad med stort akvariesortiment ❤️

Jag skulle säga att det är som med de flesta hobbys, om man har tur så kan man täcka större delen av de kostnader man har i nya inköp, men det är inget man direkt tjänar på. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det är tyvärr svårt att gå plus på akvarie hobbyn, har man tur kan man kanske lyckas gå +-0 :) Med många akvarier och mycket fisk så drar kostnaderna iväg både för EL, mat etc. Vi byter oftast in fisk till djuraffärer och får mat eller ny fisk för det vi lämnar in. Det är få butiker som vill betala för fisken i pengar utan oftast är det inbyte som gäller där. Annars är det akvarie auktioner eller försöka sälja till privatpersoner via nätet. Beroende på var i landet man bor kan det vara svårt att få folk och vilja handla av en, de vill helst inte åka någonstans för att handla utan vill ha fisken levererad hem till dörren.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Vad jag tar för det jag fött upp beror helt på vad det är för typ av fisk. Men kring 30kr ynglet så inga stora pengar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus