Fiskhållning förr
Ibland snubblar man in på annat än vad man letat efter på nätet. Snubbla in på en sida men en hel del gamla böcker (fick främst upp gamla böcker om burfågel hållning). Tycker alltid det är lite intressant att se hur instruktioner för djurhållning varit förr och hur den har förändrats genom tiderna. Ibland kan man få lite nygamla tips och ibland blir man bara förfärad över vad som ansågs vara bra skötsel och hållande av fisk.
En av de lite mer udda jag fick upp var en "bok" från 1887 vid namn House plants and their care; also, hints for the care of goldfish and canary birds. Fanns tre sidor om hur man på bästa sätt skulle hålla guldfiskar https://archive.org/stream/houseplantstheir00mule#page/74/mode/2up bla så rekommenderas det att ett par av 2,5-3 inch (ca 6-8 cm) långa guldfiskar ska hållas i 1 gallon (ca 4,5 liter) vatten! Och detta ska med rätt skötsel endast behöva vattenbyte vart annan/ vart tredje månad (däremellan fylls det bara på med vatten). Dessutom ska man tillsammans med guldfiskarna ha några snäckor och 1-2 grodyngel (som städpatrull) samt en del vattenväxter.
Tyvärr verkar väl detta synsätt på speciellt guldfiskar fortfarande finnas kvar (med tanke på alla "guldfisk skålar" som fortfarande säljs.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Intressant och jag skulle kunna berätta vilka misstag en själv gjorde bara för 20 år sedan. Med tiden blir allting bättre och bättre och vi får mer kunskap.
Ja usch ja, som man fick lov att ha djuren förr! Läser/ser man gamla böcker/filmer så brukar ju fåglar sitta i burar där de knappt kan röra vingarna, för att då inte tala om den lilla guldfiskskålen med full insyn från alla håll och dålig vattenkvalité… Just marsvin har jag reagerat mycket över när man ser (film) att de sitter i en väldigt liten bur och dessutom ensam (idag är det lag på att de ska vara minst två) - och tyvärr har jag sett detta även i dagens barnprogram fast att det finns regler i nuläget.. (Bra att lära barnen hur man "ska hålla" sina djur..)
Men allt i djurhållningen är inte till det sämre förr. Jag gjorde ett större arbete i svenskan för några år sedan om djurhållning då och nu och inriktade mig på lantbruksdjur i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet. Då var ju ens djur ens rikedom och en ko mjölkade hälften så mycket som den gör idag, tex. Men ja, det fanns ju inga djurhållningsregler på den tiden, så tack ändå för att man lever idag! Och att fler börjar inse att det faktiskt finns regler som hindrar en från att ha fisk i skål :)
Tyvärr så är det fortfarande så illa för fåglar runt om i världen, var hemskt att se hur djuren hölls när vi var i Spanien för några år sedan och vet att en ganska nyligen skriven bok om skrattduvor från USA där de rekommendera en burstorlek så fåglarna kunde sträcka ut vingarna (men inte mycket mer) så de kunde sitta på en pinne och flaxa. Fast trots lagar är det ju en hel del djur som lever så illa även här i Sverige. Är så knasigt att beroende på djurart så är det "acceptabelt" att ha vissa på mindre bra sätt än andra tex skulle ju få personer få för sig att hålla sina hundar och katter i burar medan många inte har problem att hålla kaniner på det sättet som är minst lika intelligenta och krävande av sällskap och stimulans. Sen är det ju en del skillnader i lag hur man får hålla kaniner beroende på om de är sällskap eller för produktion vilket känns helt knasigt för de är ju inte mindre värda och kräver mindre bara för att de hålls för produktion, en kanin är ju en kanin oavsett vad.
Men har väl blivit mer blödig på äldre dar ;) efter att jag börja ha kaniner lösgående inne och märkt att de vid tillfällen är smartare än hunden jag har just nu så skulle jag ha extremt svårt att ha kanin i bur igen.
Låter som ett spännande arbete :) Själv har jag väl sysslat lite mer med betydligt äldre djurhållning än så (stenålder till medeltid) när jag läste till osteolog.
Och nu blev det helt annat än fisk =P
Just det, måste inflika att jag såg på jordbruksverket att man får hålla nio små höns eller sju större höns på en kvadratmeter. Oftast brukar de ju lägga till att det är "sju stora höns på en kvadratmeter, men ytan måste vara minst tio kvadratmeter" (okej, lite överdrivet kanske, men passar bra i exemplet) - vilket ju är mer logiskt, för då kan man ha sjuttio höns på tio kvadratmeter, vilket gör att det finns mer plats att gå på även om de är långt fler höns. Men att sju eller nio höns lagligt skulle få dela på en kvadratmeter tyckte jag var jättekonstigt. Fick inget svar från sjv varför det var så heller..
Det är väl främst för storskalig hönshållning så man kan ha ägghöns i bur och liknande :( kolla du på produktionsreglerna eller sällskapsreglerna? Har för mig att för hobby höns är det andra regler (precis som kaniner).
Sällskaps måste det ha varit, för det är det jag var intresserad av.. Men en kvadratmeter för sju-nio höns är ändå alldeles för liten för att det borde vara lagligt, för då kan man ju ha flera burar i den storleken och knö in alla dessa djur i vardera bur. Oftast står det ju att det är en kvadratmeter för sju höns, men ytan måste vara minst *en siffra*, men här var det inte så, så det var det jag funderade lite över..