Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1657 ggr
[dynamitella]
6

Då var det dax igen

Efter några års paus är det dax för ett 20-literskar i fönsterkarmen.
Tänkte använda tråden här för att bolla idéer och visa bilder på aquascapet när det väl börjas. 

Har någon en mängd javamossa eller liknande billig mossa/tång så hojta till :)

Taggeman
2

Hej!  Kul att se dig igen här! 👋

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
2

Verkligen kul att se dig här igen dynamitella!! 👋 och jag följer ditt projekt förstås.

Grönabrödrosten
1

Hängde mycket här för några år sedan, och blev medlem nu igen.
Skitkul att se dig här :D Du är den enda jag lagt på minnet och dina akvarium är alltid så fina och roligt när du drar igång saker :) 
Ska bli jättekul att följa!

[dynamitella]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem ett växtpaket stort nog för 250 liter. Använde de bästa bitarna och gav resten till farsan :) 
Såhär såg det ut när allt bara var nedtryckt.
Därefter har det växt så mycket att jag varit tvungen att rensa bort en halvliter växter i veckan.

[dynamitella]
4

Då karet står i fönstret i köket kommer det in en hel del ljus. Därav alger som löper amok.
Köpte 3 små amanoräkor och fick låna hem 4 ancistrusbebisar (ca 1,5 cm) tills vidare. Algerna försvinner allteftersom. :)

stickanw
0

Tjusig grönsaksoppa det där. finns det några simmande saker i den, jag kan inte se några i varje fall.

[dynamitella]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Inga fiskar utöver ancistrusarna än så länge :)
Planen är galaxydanios och några neocaridinaräkor när allt är stabilt nog.

MariaK1977
0

Ska bli kul att följa! Vilka typer av alger får du och hjälper amano och ancitrus mot alla?

[dynamitella]
0

Har nog fått alla alger i boken. Det följde med en hel del alger och snäckor (som nu förökat sig) med växterna. 
Det störigaste var hår/trådalger, som amanoräkorna tar. Lite kisel och cyano på botten och växterna har ancistrusarna varit duktiga och betat bort.
Hittade en liten skivsnäcka med en skäggalg-tofs på skalet. Ser ut som en liten frisyr.

Lillyrod
0

Ha ha ja alger kan sätta sig precis var som helst. När min white wizard hade sovit några dagar så var skalet brunt av alger. Det hjälpte ett posthorn till med att fixa : )

Jättefint kar. Älskar när det är sådär mycket växter.

stickanw
0

De e inte alltid algebra.

[dynamitella]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Karet har varit misskött länge nu men ser ändå ok ut. Köpte guppys på malmö akvarieauktion. Lite för många blev det, så några ska säljas :)

Säg till om ni är intresserade. Det är en mix av panda guppys och en rödrosa stam med vildguppy. Ursäkta bildernas kvalité. Systemkameran har gett upp.

Lillyrod
0

För att vara misskött så ser det väldigt bra ut tycker jag.

[Jens]
0

Det blev ju riktigt bra ju Dynamitella !

KatarinaSt
0

Uhm.. om din definition av misskött ser ut sådär så undrar jag hur ditt perfekta akvarium ser ut ;-)

-Cissi-
0

Ser välldigt fint ut! Kul att du är tillbaka! Om du har lust och din far har kvar sitt ål akvarium skulle jag gärna se en liten uppdatering på det 😊😇

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Aw, vad fina ni är.
Karet kraschade lite då jag varit deppig och inte rört det. Lät det stå i en månad innan jag förbarmade mig över det och gjorde vattenbyte och rensade bort aler.
Tanken var att jag skulle ha triops i det, men har än en gång misslyckats att kläcka några.

Här är några bilder på pappas akvarium. Jag hade inte inrett det så, men jag bor inte heller hemma längre och kan inte påverka honom :D Tänkte ta med honom till akvarieplantor.se (på plats i staffanstorp) och köpa lite Echinodorus.

Karet innehåller ca 100 khuliiålar, 30 metallpansarmalar, 30 venezuela black, några pandor och några jullii. Sen ett gäng praktbotior, platys, kardinaltetror, koppartetror och vår feta gibbiceps, som nu är 40 cm lång ungefär.

Några metallpansarmalar ska säljas också. Så läser någon intresserad så skicka ett pm!

[Jens]
0

Jag var till en butik och såg Venezuela black men är det verkligen så att de kostar 128 kr/st ? Det var det priset de hade i butiken.

[dynamitella]
0

Det är vansinnigt pris, som bara butiker kommer undan med. Farsan köpte dem för 2 år sen, och då var de bara ungar. Köpte 12 stycken (6st x 2 påsar på auktion), för ca 600;-.  Så en femtiolapp styck kostade dem då, och jag tror att priset ligger ungefär där nu också.
De är inte lika lättodlade som de vanligfärgade aeneus, men går absolut att få fler av hemma. Så 128;- styck är lite mycket :)

[Jens]
1

Bra att veta för jag är himla sugen på att ha en sådant gäng =)

[dynamitella]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Fick igång kameran i 3 minuter och hann fota några av fiskarna :)