Sjuk kampis?
Hej!
Min kampis har ända sen han flyttade in i akvariet haft perioder då han bara ligger på botten helt stilla. Knackar man lätt på glasen rusar han dock iväg. Men han ser helt död ut när han ligger där.
Jag såg just att kampisen ser ut att ha sår runt munöppningen, vitt/rött, någon som vet vad detta kan vara och hur man behandlar det?
Hur varmt har du? Är det strömt? Hur stort har han och har han några kompisar? Kan du lägga upp en bild?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Doppvärmare är ett måste då jag skulle rekommendera 27 grader till kampfiskar i alla fall. Därför han kan vara slö som du säger, de är varmvattenfiskar. En termometer bör du också ha då doppvärmaren inte alltid håller det den ska
Ok, då ska det införskaffas omgående.
Några teorier om "munsåret"?
Hade du någon bild?
Dina Otocinclus vill dock inte ha det för varmt
Kampisar trivs också i väldigt tätbevuxet akvarium och jag har fått känslan av att när de inte trivs så ger de upp.
det ser ut som en mekanisk skada tycker jag.
Måste hålla med Tinitusan
Jag kikade närmare på det och såg som ett "vitt skum" runt munnen. Efter lite googlade kom jag fram till att detta måste vara "columnaris" eller munröta.
Ska förbi min djurhandlare idag och handla doppvärmare och samtidigt rådfråga angående behandling.
Wow vad fin fisk
det kan mkt väl bli svamp efter en skada, behandlar gör du genom att höja värmen o salta, 1dl per 100l, prova detta innan du behandlar med ngn form av medicin som allt som oftast slår ut hela karet.
Jag har skaffat en doppvärmare nu och enligt termometern håller akvariumet 27 grader nu.
Jag har även skaffat någon slags brustablett hos min djurhandlare som jag löser upp i 3 liter vatten, lägger i kampfisken i vattnet i 30 minuter för att sen ta tillbaka honom till akvariumet. Detta ska jag göra 3 gånger. Håller tummarna för att det fungerar.
Du rekommenderar annars salt, Tinitusan? Vad är det för typ av salt, vanligt salt jag använder till matlagning?
Och tack Gurgil :) Jag håller med dig!
vad är det för brustablett? skulle tippa på att den kanske innehåller salt o då blir det dubbel behandling, annars kan man behandla hela akvariet med 1dl salt per 100L vatten o detta är en bra första grej vid mkt, det stärker fiskarnas slämhinnor so dels hjälper till vid läkning av svamp men även hindrar första stadiets parasiter att tränga in genom fjällen på fiskarna vilket då gör att de dör eftersom de behöver en host.
Om det fortfarande är någon som följer tråden, min behandling kom nog för sent. För igår kväll låg han död på botten.. :(
Lita aldrig på djuraffärer utan att veta vad du köper. Det kan lika gärna varit en syretablett, bäst vi vet.
Beklagar dödsfallet :(