Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 850 ggr
Karin79
0

Färgskillnad platy

Jag fick för några månader sedan platyyngel. Hälften av dessa flyttade jag till ett yngelakvarium och hälften fick gå kvar med de vuxna. Igår släppte jag ned fiskarna som gått i yngelkar i det "vanliga" akvariumet. Då visade det sig att de som gått i yngelkaret har färgat ut mycket mer än de andra och blivit gyllengula jämfört med de andra som i det närmaste är beiga. Någon som varit med om samma och vet vad det beror på? De har fått samma mat allihopa.

[dynamitella]
0

Temperatur och vattenkvalité kan påverka, men även stress och mer/mindre utrymme :) Mät gärna och jämför.

Karin79
1

Tack för svar! Det som är så konstigt är att de ynglen som har färgat ut bäst har gått i minst yta och inte lika stabil vattenkvalitet. De har iofs kanske haft mindre stress eftersom det inte funnits några vuxna i samma kar. Det kommer att bli intresserant att se om färgskillnaden består!

KatarinaSt
0

Intressant iakttagelse. Nån skillnad på  storlek också?

Lojs
1

För mig är det samma med mina guppyyngel. Jag brukar fånga upp några som får gå som städare i mina snäckburkar (13l styck), de växer bättre och färgar ut tidigare än sina kullsyskon som går kvar i det stora karet. Jag har främst skyllt det på att de har mycket större tillgång på mat i småburkarna (jag matar snäckorna ganska friskt).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Karin79
0

#4 Vad intressant att Du upplevt samma sak! Jag tror att mina yngel fått samma mängd mat så det borde inte vara det som gör skillnaden hos mig. Men kanske stressen då. #3 nej inte direkt, de största är lika stora i båda karen och de minsta lika små.