min kar och projekt del 5
då blev det lite fullt igen i min tråd så tänkte passa på att skapa ny när jag har lite tid.här är den gamla om ni vill spana in den:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54aaddb48e0e74296e000183-mina-kar-och-projekt-del-4
så lite hjälp o förslag hade jag gärna tagit emot, jag ska ju stänga ner ena karet i stora rummet då jag måste få rum med ett skrivbord, kommer bara ha kvar mitt 720 o antingen flyttar jag över alla fiskar jag har, alltså ett scalarpar, några regnbågsfiskar, 3 regnbågshajar, en kinesisk algätare, ett stim svarta neontetror, ett stim pakistanbotior o ett stim siamesiska algätare plus min L-malar.
ELLER så säljer jag av o sadlar om, men jag vill inte sälja mina L-malar så det måste vara ngt som passar med dem, har ni några förslag? vad hade ni hittat på?
Ryms det inte i din fina källare?
Lägg en skiva uppepå akvariet och ha som skrivbord ;). Nej förlåt, du har så klart redan bestämt dig. Är du fäst vid fiskarna så behåller du dem, annars tycker jag du gör något helt nytt och spännande, det är ju alltid roligt! En riktigt häftig scape/miljö hade jag nog klurat på… Kanske mycket sten, stora stenar…
usved, nja, 720 ryms i källaren om jag sparar 560 här, men då måste jag avveckla 250 o flytta hela ställningen till en annan vägg etc så ganska stort projekt, o inte tala om att försöka få ner karet i källaren!
560 blir samma sak, eftersom det är 70 djupt kan det bara stå där ställningen står idag, alltså måste den i så fall flyttas. men jag kommer inte sälja karet billigt, antingen får jag bra betalt för det eller så sparar jag det för framtida bruk =)
grodhopp, haha det är faktiskt inte en helt dum ide hehe, fast svårt att få till snyggt..
jag saknar mina malawi ska jag erkänna, men om jag ska sadla om 720 till malawi så måste jag ju i så fall flytta ner 560 i källaren om jag vill spara mina l-malar.
tanken är ju att bygga klart dammen nere i källaren under sommaren o jag måste tyvärr begränsa antalet kar lite annars har jag verken råd eller tid, så jag tror det får bli så att bara 720 får vara kvar här uppe o källaren får vara som den är.
dax att uppdatera lite kanske, idag har 560l fått flytta ner i källaren o 250l är avvecklat o guppysarna i 200lsålda o platyna o corydoras flyttade till 200l, bilder kommer senare =)
tyvärr har jag haft lite otur i källaren, jag hade massdöd av white pearl i ett kar där jag har albinoancistrus o haft strö bortfall även av dem, ökat på vattenbytena o buffrat med lite bikarbonat då jag misstänker pH svängningar.
när samma sak började hända i 180l kollade jag vattnet o kH mätte inte ens över 1 så nu är jag helt övertygad om att det rör sig om svängande värden, tyvärr har jag förlorat nästan alla super rot o albino yngel som var i karet.
innan testerna tog slut kom jag fram till att minst 5 av
så nu har jag googlat o läst på om vattenvärden o kH o gH o pH o relationen de har tillsammans, beställt nya kH o pH tester o samtidigt köpt gH/tH plus som innehåller 80% kalcium o 20% magnesium o pH/kH plus som innehåller karbonatsalter, ska nu inom kort starta om 180l o försöka få till bra o stabila värden där innan jag flytta över fisk.
förmodligen gör jag nog bäst i att starta om alla karen med svajande värden o tillsätta medel direkt o sen vid varje vattenbyten, jag gör idag ca 40% vattenbyten var 5 dag ungefär o även om tätare byten hade varit att föredra så är det inte optimalt verken tidmässigt eller ekonomiskt.
Hoppas du får ordning på allt Tinitusan :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja det får jag säkerligen, beställde nya pH o kH tester men pH testet visade bara över 8, o 8,5 i kranen, vilket känns lustigt med under 3 i kH o enligt kommunen har de inte ändrat ngt så jag tror faktiskt testet visar fel, ska skicka tillbaka o bestämt mig för att ge mig själv en digital pHmätare i födelsedagspresent =)
så uppdatering, trots kommunens nekande till att ha höjt pHt så mäter det numera 8.5 från kranen, även enligt pHmätare, detta ger mig helt andra förutsättningar.
kan mkt väl vara anledningen till att karet kraschat då jag gjort ganska stora vattenbyten. har därför numera minskat tiden mellan vattenbyten till var tredje dag istället för femte o försöker göra mindre mängd, max 30% nu så får vi se hur det går.
däremot så ger det helt andra förutsättningar för mitt 720 o nu funderar jag på om jag ska sätta mig in i Tangaiyka världen lite för att höja upp gH tillräckligt för dem bör nu inte vara lika svårt längre =)
Sånt vatten har jag med. Högt Ph och mjukt vatten. Jättesvårt att få ordning på. Eklöven som jag haft i nu ett tag sänker bra så det var under 7 i stora karet sist jag mätte. Dessutom gillar apistona verkligen löven.
Ja problemet är ju att kHt sjunker till under 1 o ger instabila värden här, så ngt som dessutom sänker kHt är osäkert,får helt enkelt köra med täta vattenbyten o se om det funkar bättre. Nu har jag sålt mina siameser, regnbågsfiskarna är sålda men ska huseras i källaren ett tag, alltså bara botiorna o kinesen kvar o eftersom de ska få bo kvar i det omgjorda 720 så är det alltså äntligen dax att tömma o börja pular med omstarten =D
=)
Varför ska det kludda med bilder alltid =/
Ja det blir jobbigt när vattenvärdena ändrar sig hela tiden. Jag kan inte förstå varför de ska höja Ph så mycket. Här gör de de med soda vilket inte är optimalt för varken fisk eller människor.
Ser ut som du har lite att pyssla med där : )
Haha ja som vanligt! Passar på att flytta ner överbliven fisk o startar om 180 som kraschade, det ska stå som rumsdelare sen så räkkaret bakom ska upp på mitt skrivbord sen som ska stå där 720 står nu, jag kommer måla delar av 180 svart för fiskarnas skull men innan jag helt bestämt hur det ska stå får det vara omålat.. Byter dessutom ut julasanden mot grus då jag inte gillar sanden, jättebökigt att hantera i odlingskaren, provar grus nu o om det inte heller är praktiskt kommer jag övergå till BB o testa det.
Hmm BB? Det står stilla här.
bare bottom, alltså inget substrate =)
Aha 😃
Här händer det grejer :)
mimåne haha ja måste få allt gjort innan sommaren är slut för sen finnas inte mkt tid över
Jag hoppas att du hinner njuta av någon ledighet också och inte bara tuffar på som ett ånglok.. ? :)
hrmm, du menar att det kanske är för mkt att flytta 2 stora kar, ett litet, försöka göra klart inne-dammen samtidigt som man byter alla fönster o målar om huset o är ensamstående?
nnnnääää då, vila kan man göra när man är gammal ;)
Följer 🙂
idag har jag varit med xanna o hennes man nere hos anita o alf på killiträff, mkt intressant o roligt, kan kanske bli ngn killi så småningom, men framförallt ska jag nere o köpa hongi av dem när jag fått igång mitt 720 igen, lite random kanske att åka till en av kanske världens bästa killiodlare o där handla malawi istället men så kan det bli ibland ;)
oh jag har dessutom fått lek på mina nya super rot haha efter bara ngn vecka, skoj =)
Så du har skaffat dig en 720 L igen… jösses! 🙂
igen? nä har haft det sen i höstas?
Men var det inte det karet som gick i kras?
nej nej, det var ett hmm 325 om jag inte minns fel 200x40x40 tror jag det var.
Aha,, okej =)
det stod ju överst i ställningen i källaren, 720 står här uppe, det jag hade papegojorna i o alla problem
Jaha, det var i 720 L du aldrig fick bukt på värdena?
precis, men när jag väl sålde av papegojorna blev det faKTISKT bättre
Åå vad roligt med så många akvaristvänner, och att du ska skaffa malawi igen!
Intressant att det händer saker med kh för andra också. Upptäckte precis att jag fått kh 3 i karet och i kranen jämfört med förr på 4-5. Ska tydligen kunna ha att göra med om vattenverket tar ytvatten eller ej. Jag var lite oförberedd så nu fick jag justera ph kontrollern.
mimåne, ja det ska bli roligt att starta om 720 som malawi igen, så om jag kan hitta ro att bara sitta o titta på karen igen! o det är toppen att ha en krets, jag har faktiskt ganska många akvarister i min närhet som jag sammarbetar med o gör affärer etc!
sauk1 jaså? ja jag har ju lite problem som jag inte helt vet ännu hur jag ska lösa, hur gör du?
Inga problem för mig ännu. Pumpar in mer co2 och sänker ph mer.
ah men inga svajande värden alltså? jag har ju problem med det i karen i källaren, när karet har mognat o blivit ingånget sjunker kH ner till under 1…
idag har jag varit på akvarieloppis, hittade massa grejer, bla ett eheim 2224 ytterfilter, ett innerfilter 1200 l/h, olika delar till ytterfilter insug o utblås, doppvärmare, ställning för 4 kar 30cm djupt, slamsug etc etc o allt för bara några hundralappar =)
Jag har aldrig hört om något så intressant, akvarieloppis! Vilken underbar ide!
ja kanongrej!
ställningen tänkte jag såga till hyllor o ställa mina 54l i men nu kommer jag nog få flytta tillbaka 180l mot väggen igen annars får jag inte rum haha, fördelen är att jag får utrymme högst upp på min gamla ställning, där tänker jag ha ett tomt kar stående tillgängligt på ena sidan o som avlastningsyta på andra, plus att nu har jag ytterfilter till alla mina kar vilket känns väldigt bra!
ytterfiltret tänker jag sätta uppe i 720 liksom bakom min hemmagjorda planteringsbakgrund så det blir cirkulation även bakom o mer rörelse för malawisarna =)
Jösses, nu är Tinitusan i farten igen! Haha!
haha ja alltid är det ngt hehe, o jag menade givetvis innerfiltret
Idag hämtade jag akut ett 54l med 2st slöjstjärtar, 6st sorgmantelstetror, en corydoras o 8 Ancistrus varav ett lekpar. De bor nu tillfälligt i mitt Ena 130l tills jag listat ut vad jag ska göra med dem!
idag ska jag äntligen ta tag i mitt 720, det har stått halvtomt nu i typ 2 veckor då jag inte velat fylla upp det helt igen efter jag fick tömma ut hälften för att få upp siameserna, jag ska husera vatten o filter o botiorna o kinesen i mitt 250l i källaren så länge, sen får vi se när jag kan få igång karet igen!
Har det gått bra? :)
jodå, 720 är just nu nästan helt tomt, bara santen kvar o lite vatten, passade dessutom på att göra rent två ytterfilter i källaren, jag har varit riktigt produktiv, mason har varit lite dålig o velat ligga på soffan hela dagen, så jag passade på!
Stackars lille mason, hoppas han kryar på sig. Det är så jobbigt att vara sjuk när man är liten. 🌺
ja tack, fast han är redan bättre, tur det för han fyller år på måndag =)
Åå vad kul. Fylla år måste ju vara det absolut största när man är liten, det och julafton :) Glad för masons skull!
hehe ja detta är första året som han faktiskt förstår att om ngn dag är det hans dag
¨så idag har jag äntligen börjat, silikonat första halvan o även fixat några av tegelrören, kommer silikona insidan också så allt blir svart.
kolla min hygrolon-tråd för mer bilder =)
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/556cba69ce12c417a60089ce-hygrolon
ok det vill inte då får jag väl inkl länken här istället då!
Väldigt vackert. Vad ska du ha i för något som simmar?
tack jag är väldigt nöjd ska jag erkänna, nu går mina 6 praktbotior o min kinesiska algätare i, har inte flyttat över fx6an ännu, det kommer imorgon sen lutar det åt malawi o/eller tanganyika får se när jag hunnit sätta mig ner o researcha lite =)
Ja man ska inte ha för bråttom. Bättre att tänka till lite först så man får det man verkligen vill ha : )
ja jag vill ju ha den typen av fisk igen, kinesen klarar ju att gå i högt pH utan problem, botiorna är kanske inte riktigt lika tåliga, dock är de ju tuffa fiskar temperamentmässigt o mitt kar kommer hålla pH 7.5-7,8 ungefär vilket funkar för dem, malawi är ju numera allt som oftast odlade i vanligt kranvatten vilket gör att de funkar bra, tanganyika är ju värre, finns mest VF o eftersom jag har lite mjukare vatten än deras normala biotop vill jag inte utsätta dem för det men letar svenskodlat, får se hur det går =)
Så jäkla snyggt, du får komma hem till mig och inreda ett stort kar ;) Vart har du hittat Buddha huvudet? Och hur har du gjort med rören som du täkt med sand?
Jätteläckert, vilken härlig inredning! 😍
Och vilken energi du måste ha, så många projekt och pyssel med alla kar, jag blir matt bara av att läsa om det. 😃
Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️
buddhahuvudet är vanligt keramik köpt på loppis tror jag o rören har jag kletat in i svart silikon o sen rullat i sanden haha, fick ideen från ng här på forumet, kan det varit sauk1?
tack så mkt, nja så mkt energi vet i sjutton om jag har haha!
Så fint och läckert inrett Tinitusan !! Ohhh i like it!
tack jens, jag är mkt nöjd!
Otroligt snyggt 👍
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
tackar =)
Albino
Åhh jag drunknar …. #71…
Det här var jätteroligt att få se. Inspirerande bilder :)
haha jens ja du får allt komma på kaffe ngn gång, tråkigt att det inte blev av sist ju!
mimåne, ja det går framåt om än sakta, nu börjar det likna min vision =)
Kul. De tar inte hand om rommen själva då?
nä, eller alltså jo det gör de väl säkert i naturen men som jag förstått det så är det väldigt vanligt att de tuggar upp den om man inte plockar bort den, o eftersom de inte är så svårlekta men ändå aldrig släppt yngel så tror jag nog inte det skulle bli några yngel alls om man inte tog vara på romen.
Kul, hoppas det blir nå yngel :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ja tugga i sig den ska de inte göra. Då är det bättre att ta hand om den själv. Håller tummarna för att det blir bäbisar där.
Vackert. Hur lyckas du så otroligt bra med inredning i karen, jag är inte avundsjuk, inte alls 😎
Hade du bott närmare så hade jag bjudit in dig att scapa mina kar 😍
yngel lär det bli, sen är ju frågan hur många jag lyckas driva upp till 3-4cm men jag ska göra mitt bästa i alla fall =)
hehe tackar rovfisk!