usvead´s akvarium 1

152 L
Kuhliål, dvärgklogroda, Neontetra, otocinclus, sandsnäcka, och numera även fru Dvärggurami som blev lite mobbad av sorgmanteltetrorna i nästa kar. Blir till att skaffa lite fler lummiga växter om hon ska bo kvar.
Karet är inte så gammalt, alltså det i sig är gammalt men det är nytt hos mig. Växterna är än så länge rätt små men det kommer väl. Fick det för övrigt gratis inkl. bänken det står på. 🙂

96 L
Sorgmanteltetra, glödbandstetra, silvertiptetra, amanoräka och rosa äppelsnäcka. Nu är det rätt så grumligt eftersom jag rensat bland växterna och möblerat om en smula.

54 L
Guppy med yngel, amanoräka och gul äppelsnäcka. Förhoppningsvis blir det små snäcklingar för jag har äntligen hittat en klase som sitter bra till 🙂De har gjort försök tidigare men sedan har den ramlat ner och så har inte blivit något 😕 Och förra året dog en av de, då blev det plötsligt stendött fram tills nu…

54 L
Guppy med yngel, amanoräka och rosa äppelsnäcka.

Fina akvarium. Blev nästan full i skratt när storlekarna stämde precis med de som står här. Du har ett 54 mer än mej bara 😃
Tjusigt 😂
/Ladygrenners
Oj vilket arbete med så stora och så många akvarium 🙂 Vad är det för växt längst till vänster i 152 L akvariet och hur hög är akvariet?
#7 Det ska vara en aponogeton longiplumulosus. Det har inte hänt så mycket med den sedan jag köpte den men de tar tydligen små vilopauser.
Karet är 40 cm högt.
#5 Jag började så smått med ett litet kar på 44 L och se vad som hänt….🤪
#8 Jag skrev till vänster och inte till höger 😉
#10 Det där med höger och vänster…. Det hjälpte föga att jag hade ett grönt respektive rött handtag på cykelstyret när jag var liten 😃
Växterna till vänster i 152 L och 96 L är echinodorus parviflorus.
Jag tycker du har gjort ett bra jobb med dina växter. Akvarierna ser gröna och fina ut :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
vad är det för växt i mitten i ditt 96 liters. jag gillar de störa bladen 🌺
LÄNGE LEVE DJUREN!!
( Psst.. Det är echinodorus parviflorus Sara97! 🤫)
Visst är det härligt med mycket växter ! 🙂 Bra jobbat usvead och tack för namnet på växten.
jag gillar grodan han ser härlig och friiiiii ut haha😃
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Haha ja fri var rätt ord! Lite "titanic-stil" på det hela😃

#13 #14 Enligt etiketten ska det vara echinodorus rubra. Växter som tillhör familjen echinodorus verkar trivas i mina kar och med vattnet. Jag har provat en hel del andra växter men de liksom "smälter" bort.
Dvärgklogrodor har alltid varit mina favoriter, och kuhliålar. Redan i början av 90-talet var jag på gång att skaffa akvarium men olika omständigheter gjorde att det aldrig blev av, men nu så… 😃
Om det var den där växten Sarah97 menade så är det inte en echinodorus parviflorus som jag sa för då tänkte jag på en annan :)

Även den här, echinodorus hadi red pearl verkar fungera bra hos mig.
#21 Det är en echinodorus rubra. Det är den du ser i #18
I de två karen på 54 L har jag guppys. Det här med uppfödning är lite av okänd mark. Visst hade jag hört att gyppys förökar sig väldigt lätt men inte trodde jag att det var såå lätt 🤪
Jag har ju en hel del yngel i båda karen så igår bestämde jag mig för att dela på honorna och hanarna. Några av de lite större ynglen har jag faktiskt kunnat avgöra kön på, men det är inte helt lätt att se skillnad när de är pytte pytte. Även fast de nu går separat lär det väl bli fler bebisar gissar jag. De kan ju föda långt efter att de separerats, men någon gång tar det väl slut på förrådet.
Jag hade väl ingen egentlig tanke på att få så många yngel och trodde att de flesta skulle stryka med när de går fritt bland de vuxna men så har det inte blivit. Min förhoppning är att jag hittar någon Guppy ägare som vill byta, eller att jag kan byta in de i zoo affären. Det är ju det här med inavel…

Bland honorna är "Big Mama" den enda som finns kvar av de jag köpte allra först. Jag var ju fullt medveten om att det är problem med guppys men jag ville ände ge de här fina fiskarna en chans. Nu är hon rätt så böjd och har inte fått småttingar på länge, och jag hoppas det förblir så. Hon har nog fött en hel del redan innan hon kom hem hit, men nu vill jag att hon får lugn och ro. Att hon får simma runt och bara vara 😃
Ja, ibland känner jag också så för vissa honor. Skulle behöva ett extra kar för och dela upp dem och ha ett tredje där de får leka men men… var ska man få plats med det ;)
Jag har faktiskt funderingar på att ha mitt f.n. tomma 44 L kar som lekplats men samtidigt vill jag inte flytta runt de hur mycket som helst. Tanken hade annars varit att låta en eller två honor bo i det tillsammans med en hane, och sedan lyfta tillbaka de till respektive kar efter en tid.
Alternativet kan ju också vara att låta en eller två hanar komma på tillfälligt besök i honornas kar, lyckliggöra någon av de 😉och sedan iväg "hem" med de igen, Men då är det det här med Big Mama…
Gårdagens rester uppskattas av sandsnäckorna.

Åsså har det blivit små gula snäcklingar…. Äntligen!! Förutom lillen ovanför en av föräldrarna? så är den vita fläcken nästan längst upp på bilden också en liten bebis 😍
Försökte mig på bildspel i förra inlägget men jag har inte riktigt kommit underfund med hur passa stora/små bilderna bör vara för att det ska bli bra så… tills dess blir det bara en bild/inlägg. Publiceras med risk för att avslöja hur skitigt glaset är, skäms på mig 😊
Har lite funderingar på att byta bottenmaterial i 96 L karet. Jag har f.n. kattsand blandat med soil men det är kanske dags att byta ut. Sunda förnuftet säger att soilen borde ha gjort sitt näringsmässigt. Men hur är det egentligen, bör man byta ut bottenmaterialet (om man har soil) typ 1 ggn./år eller har jag bara inbillat mig?
Jag är i alla fall väldigt nöjd med Julas blästersand i 152 L karet så då tänkte jag att 96 L karet skulle få samma lika. Förutom att man inte behöver skölja deras sand så är det ju en dröm att plantera i jämfört med soil/kattsand. Åsså har jag numera ganska många fina svarta sandsnäckor som kan flyttas, de bökar ju runt och sköter sanden underifrån.
Måste bara säga att det är fiffigt med en egen liten tråd. Man kan skriva ner alla sina heltokiga eller mindre tokiga funderingar kring akvariets fantastiska värld… liksom bara sådär 😃
Det sägs ju att soil bör bytas ut en gång i året men jag tror de kan hålla betydligt längre än så. T.ex oliver knotts soil ska enligt bruksanvisning hålla i upp till två år. Förmodligen anges de här med en hel del marginal också för att "skydda" säljaren ifrån missnöjda kunder.
"Det står att den ska hålla tre år men min höll bara i två jag vill ha pengarna tillbaka!!"
Så då skriver de att den håller i två år för säkerhets skull. Som med de flesta produkter som innefattar ett förbruksdatum, viktbegränsning o.s.v.
Angående det där med sand vs soil, en system med sand borde bara bli bättre med tiden (från att från början haft nära noll näringsämnen till att börja fungera som bärare av diverse gödning från fisk-livet ovan) medan man säger att en soil har en livslängd. Varför tänker man så? Borde inte soilen så småningom börja fungera som en minst lika bra närings-lagrare?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#30 Det kanske är så även med soil, att det blir bättre vad det lider fast det är inget som tillverkaren går ut med.
Nackdelen med bottenmaterialet jag har är att det blir ruggigt med "bös" i karet om/när man är nere och rumsterar. Nu när jag testat sand känns det som att det är snäppet bättre, och enklare att jobba med.
I soil får dessutom bakterier ett mycket bra fäste av den porösa ytan och det blir dessutom mer plats för bakterier i och med att soil är så luftig. Det här i sig gör ju nedbrytningsprocessen effektivare och det drar ju även växterna nytta av.
#31 Jo, det är klart. Det finns ju en del pengar i hela soil/aquascaping/planted tank-grejen. Glöm inte att du absolut måste ha en s-formad, 30-centimeters, 200kr ansnings-sax också för att överhuvudtaget ha en chans att lyckas 😉
#32 Absolut! Jag tror du har prickat det berömda huvudet på spiken där. Har en stark känsla av att soil i många akvarium står för en ansenlig del av den biologiska filtreringen. Det är säkert samma med sand/grus-system, men eftersom soilen är så "luftig" som du säger, så är det nog mycket enklare att få igång den än kompakt(-are) sand.
Hmm nu blev det en del att fundera på, ska kanske avvakta med bytet 🤔
#33 Vad är en s-formad ansnings-sax?
Egentligen behöver jag ju inte hålla på och rumstera om så mycket, bara trimma/plantera växter när det behövs. Det där "böset" som virvlar upp är kanske det som ändå gör att värdena är stabila.
Det ska sägas att det har alltid varit bra värden i de kar jag har soil/kattsand. PH på 6,5-7 i princip från start, har aldrig - ta i trä - haft problem med nitrit. Nu har jag ju för första gången testat sand i det relativt nystartade 152 L karet, men än så länge är värdena bra.
Blir inget byte till sand, bestämde mig för att ha kvar soil/kattsand i 96 L karet tills vidare. Däremot blev det flytt av rötter (vill ha lite lika "rot tema") och fiskar.
Ljusa roten till höger i 152 L karet flyttades till 96 L.
Rötterna till höger och vänster i 96 L karet till 152 L.
Neontetrorna och fru Dvärggurami till 96 L.
Grodorna hade inte en chans när det var matdags. Ska sägas att jag tycker fru Dvärggurami - av någon underlig anledning - verkar trivas bättre i tetra karet nu när även neontetrorna flyttat tillbaka. Det jag saknar är lite liv och rörelse längre upp i 152 L karet men det är svårt att ha fiskar med grodorna som ju är lite långsamma. Någon som har tips på låååångsamma fiskar som kan passa med grodor.
Så här blev det i alla fall, men vem vet hur det ser ut om en vecka 😉

Ett par av t ex Mosaikgurami kanske skulle passa med grodorna? De är väldigt sävliga till sättet.
#36 Är Mosaikgurami lugnare till sättet än Dvärggurami? Honan jag har vet då hur man ska hålla sig framme när det vankas mat 😃 Såg också att Mosaikgurami blir rätt så stora, ca 12 cm.
#37 OK då förstår jag. Någon sax behöver jag inte men däremot vore det bra med en smal tång när man ska plantera. Nu använder jag en i plast, en som man köper i matvaruaffären men den är aningens för trubbig.
Ibland vet jag inte riktigt vad jag tänker med 🤪Jag har ju funderingar på att köpa några lugna lite mindre fiskar till 152 L karet samtidigt som jag har rätt så många guppys.
Kan det fungera med guppys tillsammans med dvärgklogrodor? De är visserligen kvicka men de rör sig inte så mycket nere vid botten. Jag har ju några fina orangea hanar med böljande fenor som jag mycket väl kan flytta från det ena guppykaret.
Vad jag har hört så ska man aldrig blanda grodor med fiskar för de ställer olika krav på vattnet.
Så här står det i Naiz artikel om dvärgklogrodor…
"Det tar sin lilla stund för dom att äta så vill man ha dom med fiskar så måste man välja en sort som inte är så glupsk. Det gäller att fiskarna inte hinner äta upp all mat innan den kommer ner till botten där det är där grodorna äter".
#38 du det skulle jag behöva också! Vad är det för plasttång du har hittat som fungerar? Är den lång?
#42 Jag kallar det tång men det är väl egentligen en mat-/stekpincett. De finns i svart och röd plast(nylon?!) hos bl.a. ICA och COOP och är väl ca 22 cm. Jag vill egentligen ha en i metall som är mycket smalare och lite böjd längst ut. Det sägs att de som zoo affärerna har för just plantering kostar en del så jag tänkte titta på den i rostfritt stål hos Cervera
https://www.cervera.se/Till-Koket/Redskap/Tanger--penslar/stenfors-matpincett
Den här använder jag. 61 kr.
http://www.pwss.se/product.php?productid=15551&cat=581&page=1
Precis! Jag hade inte ens tänkt på att det finns stekpincetter :) Jag var precis på Willys och handlade och hittade en i plast för 21kr. Den är 7mm bred i spetsen och 28cm lång. Om man greppar längst upp är spetsen 17cm från din tumme. Det är ofantligt mycket bättre än ingenting. Det går säkert enkelt att modda den lite om man vill ha den smalare.
#44 oh, den verkar bra!
#44 Nämen där är den ju 😃 Och bara 61 pengar, det var prisvärt.
Jag skulle vilja ha ut lite mera effekt av lysröret i 152 L karet. Det finns bara plats för 1 lysrör, och det jag har nu är ett power glo. Någon som har erfarenhet av hur pass mycket bättre det blir om man sätter dit reflektor?
Det blir bättre vill jag lova och inte minst för växterna men om du ser effekten annorlunda är tveksamt. Kanske mer riktat ljus så att säga. Jag köpte till min gamla ramp två reflektorer och märkte att växterna mådde bättre utav det och jag hade två power glo-rör.
Du kan inte tänka dig att köpa en ny ramp med två lysrör i ? Hur långt är ditt akvarium? Idag har jag LED-ramp till mitt akvarium och som är avsett för akvarium och inget hemmabygge så att säga.
Jag har bara satt folie i mina och det gör ganska stor skillnad. Med en riktig reflektor borde det bli ännu bättre. Har 2 ramper på mitt 152-liters men det är svårt att få tag på nu för det tillverkas inga nya.
Det är främst växterna jag tänker på. Njaee, jag har väl funderat på det men inte letat aktivt. Den typ av ramp jag har verkar vara svår att få tag i. Om jag förstod "min" zoo affär rätt så har firman som gör liknande ramper slutat med sin tillverkning.
Karet är 95 cm.
Jag funderar på vad du är beredd att ge ? Reflektorer kostar en liten slant men det gör även en ny ramp med dubbla rör men som sagt så är det svårt att få tag i det men varför inte satsa på en LED-ramp ? Denna passar dig bra och håller i minst 7 år och då har du sparat en hel del genom åren för man byter ju rör varje år och du sparar el också:
http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/61_136/products_id/993
Jag kan garantera att du kommer att märka stor skillnad ! Om du undrar vad de har för Kelvin så ligger de på 10000 K.
Ja CBS som gjorde såna ramper gick i konkurs. De skulle göra en rekonstruktion och ta upp tillverkningen igen men det visade sig att konkursförvaltaren hade sålt alla verktyg det första han gjorde och det finns inte medel att köpa nya så där var sagan slut. Tommy på Guldfisken i Kalmar hade pratat med dem förra veckan och fått det beskedet. Det finns ingen som tillverkar akvarieramper just nu tyvärr.
#52 Den där var ju klart prisvärd. Tror ändå att jag först ska testa med reflektor, för rampen i sig fungerar nu när jag bytt lysrörshållare.
#53 Aha de har "konkat", vilket elände.
Jag har tittat på reflektorer hos PWSS
http://new.pwss.se/product.php?productid=4554&cat=1734&page=1
Jag försökte få fram totalkostnaden - inkl. frakt - men det verkar som att man måste bekräfta beställning innan man får reda på det totala priset. Då känns det som att jag lika gärna kan kolla med min lokala zoo affär. Kostnaden blir kanske densamma om man räknar med frakten vid beställning via nätet. Dessutom kan jag ibland tycka att det känns bra att stötta den lokala butiken. De kanske även kan få fram en liknande LED-ramp som du föreslår Jens.
Nämen, nu såg jag att det dykt upp ett i på min avatar 🙂
pwss brukar ha väldigt bra fraktkostnader så du ska inte vara rädd för att det blir för mycket. Ang LED-rampen så är det som sagt vad man sparar in på alla dessa åren och visst är det prisvärt! Väldigt prisvärt och det finns också nattbelysning i blå ton som är riktigt läcker på kvällen. Tog denna bild alldeles nyss och det är ju dagsljus omkring men ett litet hum får man i alla fall.
Oj även nattljus förutom vanlig belysning. Då blev det ju genast ännu mera intressant. Tack Jens för tipset och den informativa bilden 👍
Varsågod :) jag år supernöjd med rampen och det år därför jag försöker berätta så mycket som möjligt. Växterna älskar ljuset!
Jag hoppas du har rätt Jens för jag beställde en till mitt 96-liters. Går ju inte att få tag på ramp till det nu så jag har 2 icke passande ramper så länge. Förresten Jens är det inte dags för en egen tråd med lite vackra bilder från dina kar?? 😉
Snyggt Jens! Nu blev ju även jag sugen… :)
Så roligt Lillyrod. luis_felipe köpte också rampen samtidigt som jag och han är lika nöjd som jag, Så mycket snyggare, bra lumen och bra Kelvin. Varje diod har 0,5 w vilket är helt nytt för förra året hade den '0,1 w'. På tal om bilder Lillyrod. Kanske blir det av …. :)
sauk1 :)) man blir ju lite modern, rätt i tiden med LED. Många kör med rör och det kostar verkligen att byta dem varje år. Man sparar väldigt mycket på att ha LED.
Det här med guppy…. Jag försöker ju dela upp mina två 54 L kar i honor och hanar så gott det nu går att skilja på de speciellt när det är en hel del yngel.
Vad beror det på att det ser ut att bli fler honor än hanar? Försökte googla och hittar en del spekulationer om att värmen i karet kan påverka, men kan det stämma?
Tack för ändringen, vem du nu är 🙂
#64 😉

Kuhlisarna blir spralliga när man byter vatten 😉
Mina gömmer sig väl och jag ser dem alltför sällan.
"Göm er! Nu kommer den däringa tvåbeningen igen….smygande med mobilen"

Haha!
I morse flyttade mina 4 äldsta Guppy honor bl.a. "Big Mama" in i ett äldreboende. I det här 54 L karet ska de honor som börjar bli slitna efter alla födslar få tillbringa sina sista dagar.
Guppy hanarna bor numera i 152 L karet och det fungerar bra. De håller sig både lite mitt emellan och högre upp i karet. De är inte lika mycket "på", och de dammsuger inte botten på samma sätt som tetrorna.
I det andra 54 L karet bor unga honor och för tillfället även två hanar. Här tänkte jag att de skulle få ha lite skoj 😉 Merparten av de yngel som överlever lär bli kvar här tills dess man kan skilja de åt.
Blir det alltför många kanske jag måste placera en del av de hos damerna på äldreboendet. Förhoppningsvis sker det inga "olyckor" ifall det skulle finnas några hanar bland ynglen. Det dröjer ju innan de bekänner färg, men de gamla honorna är ju så pass mycket större än små hanar på några månader så det bör fungera.
Nu är det säkert en och annan som tycker att jag resonerar helt fel. Honor och hanar bör väl få gå tillsammans i mesta möjliga mån så som det ser ut i levande livet, men jag gör ändå så här. Utvalda hanar kommer att få gå med honor men under en begränsad tid.

Jag tycker inte det är fel att sortera könen så som du gör om man har plats för det, det är ju snällt mot de äldre honorna om de får ta igen sig på ålderns höst!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Efter att ha tillbringat en härlig dag i vårsolen upptäcker jag en liten blomma på fredskallan i 96 L karet

Även de tre plantorna som hänger med rötterna i 152 L karet har blommor 🌺 Det ska bli spännande att se hur länge de klarar sig….

Efter att ha klurat lite så bestämde jag mig i söndags för att flytta om i de största karen. Nu undrar ni säkert… varför härja på detta viset men det har sin förklaring.
Tömde först 96 L karet på vatten, växter, fisk och slutligen bottenmaterial. Sedan samma procedur med 152 L karet. Det mest kritiska var väl att noga noga kontrollera att alla innevånare fångats upp. Det ska tilläggas att jag har två stora plastbackar med lock så där fick både vatten, växter, fiskar/grodor/räkor/snäckor från respektive kar plats
Sedan började det mödosamma arbetet med att flytta sanden från 152 L karet till 96 L karet. Därefter fylla på med det mesta av vattnet jag sparat, ner med växterna, i med kuhlisar/grodor/ottosar/guppyhanar/snäckor och slutligen det sista av det sparade vattnet innan jag fyllde upp resten med nytt fräscht vatten……Puh 🥵
Sedan i med soilen/kattsanden i 152 L karet, i med en del av det sparade vattnet och ner med växter. Här ska tilläggas att växterna planterades i blindo, jösses vad me´ bös i vattnet! Var lite i valet och kvalet, skulle jag våga släppa ner tetrorna, snäckorna, räkorna och fru Dvärggurami i denna London dimma?!? Efter en längre stunds betänketid så fick de flytta in och sedan fyllde jag på med vattnet som var kvar + lite nytt.
I 96 L karet var det inga problem med sikten, sand är på det viset bra mycket bättre. Kuhlisarna for runt som små skållade troll och grodorna utforskade nya bostaden med samma nyfikenhet. Jag såg t.o.m. några av ottosarna trots att de nyss flyttats. Guppyhanarna märkte nog inte ens vad som hände 😉
Värre var det i 152 L karet, rena rama "tjockan".
Varför gör jag då detta, varför ex. flytta grodorna till ett mindre kar? Man pratar om ju större desto bättre, men det är både ock. Tetrorna hade - enligt mitt tycke - lite för liten simyta i 96 L karet. I 152 L karet såg jag i princip aldrig ottosarna, bara någon gång då och då.
I morse hade i alla fall dimman lagt sig i 152 L karet. Amanoräkorna for runt som vanligt, vilka duktiga städare 👍 Även de olika tetrorna och fru Dvärggurami ser ut att ha hittat sin plats. I 96 L karet såg jag nu på morgonen för första gången på mycket länge ett gäng ottosar simma runt varandra. Jag vet inte om det andra karet var för stort, men det ser i alla fall mycket skojigare ut. Grodorna är lika aktiva som tidigare och kuhlisarna är helt crazy 🤪 så det var nog inte så tokigt tänkt i alla fall.
Oj det här blev ett låååångt inlägg 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kuhliålarna virvlar runt 🙂
96 L karet så som det ser ut efter "omgrupperingen" 🙂

152 L karet. En aning grumligt efter lite "finjustering", svårt att hålla fingrarna borta 😉

Huggsexa 😃

Beter sig kulisarna alltid så?
#78 De får ett frispel någon gång då och då. Speciellt efter vattenbyten då blir de helt tokiga 🤪 men oftast ligger de still på botten, hängandes över någon växt eller rot, och bara chillar. Kommer man riktigt nära ser man hur söta de är med sina små "morrhår" 😍
Minstingen i gruppen har understundom vållat en hel del huvudbry. Han - jag tror det är en han - har lyckats ta sig in i innerfiltret ett par gånger. På något sätt hittade han en öppning. Han låg ofta och hängde på en av sugpropparna bakom filtret. Vid ett tillfälle när jag skulle plocka upp hela paketet följde han med upp och hamnade bredvid karet, vilket trauma 😮 Idag ser jag till att sugpropparna är ordentligt tryckta mot glaset även fast han numera inte kommer åt på samma sätt, han har ju växt på sig och fått lite "pondus" 😉
När jag hade kuhlii så ville de också ligga bakom pumpen.
Matade grodorna och kuhliålarna med levande "black worms". Såg då att även några av Guppy hanarna var där och försökte sno åt sig det som var kvar efter att "bordet" i princip blivit rensat. Gjorde ett tappert försök att fota de men oj vad snabba de är
Det blir ju bara suddelisudd med mobilkameran…

Fru Dvärggurami har varit änka sedan före jul så jag tänkte att hon skulle få sig en ny kavajer. Ikväll var det dags, men han ser lite skeptisk ut.
Hm, vågar jag mig fram…

So far, so good…

Äh, det får bära eller brista. Här kommer jag, tjohoo…

Riktigt spännande är det men det brukar gå bra. Hur har det gått med guramisarna?
Just nu är alla kar släckta, men jag smög lite på de
Jag säger som herr Dvärggurami "So far, so good". Fru Dvärggurami hänger (sover?) på samma ställe som vanligt, d.v.s. i det vänstra hörnet bland de höga echinodorus plantorna framför innerfiltret. Herrn är i samma hörn/plantor fast i våningen under.
Snart kommer ju även tiden då vi kan börja fånga gratis levande mygglarver i diken :)
Okej, så de har inte hittat gnistan hos varandra ännu…. det kommer ska du se!
Javisstja, snart är det mygglarver som gäller =)
Fast här ligger fortfarande ett tjockt is och snötäcke på backen så det lär dröja ännu
Tjena bruden….

Sedärja! Nyfikna på varandra =))
Nyss hemkommen från 2 v semester, och finner att herr Dvärggurami kilat vidare 😕 Det fanns inte ett spår av honom, så snäckorna och amanoräkorna har gjort rent hus.
Jag förbannar mig själv och inser hur dumt dumt dumt det var av mig att köpa honom strax innan semestern. Nu är jag osäker på om det är lönt att skaffa någon ny herre….
Jag tycker inte att du ska ge upp arten så lätt, du har ju velat ha denna fisk. Pröva igen :)
Vi får se hur jag gör, jag måste prata med akvarievakterna ifall om de sett något. Visserligen behövde de inte kolla varje dag utan max 2 ggr. per vecka. Han kan ha hunnit dö och ätas upp utan att de märkt något. Det kan ju vara så att fru Dvärggurami stressat ihjäl honom, hon verkar vara en tuff brud. Hon vill kanske vara ensam "herre på täppan" och då är det nog bäst att hon går själv bland tetrorna.
Nu är nästa projekt att fixa till 44 L karet så att det passar några dvärgkulor. Hade tänkt börja med ett par - förhoppningsvis en hona och hane - om de nu går att särskilja, och även flytta över några amanoräkor från ett annat kar.
Om jag får till det med växterna kanske jag kan ha 4 små kulor, eller vad tror ni?
4 st tycker jag helt klart att du kan ha i 44L :)
Kulornas kar är uppstartat, men lite grumligt ännu. Pumpen har fått gå i ett av de större karen. Lagt i en ny rot i 152 L karet och tagit den gamla + att jag flyttat om/bytt ut en del växter i/från de andra karen. Allt för att få in så mycket "godsaker" som möjligt i 44 L karet.
När värdena är OK ska några amanoräkor få flytta in, och på lördag eventuellt 1 kula. Resterande 3 kommer förhoppningsvis på tisdag 🙂

Vad är det för intressant sten du har i mitten?
Det är en ihålig fejkgrotta med 2 dekorationsträd i plast framför öppning på framsidan. Det finns en större öppning på baksidan så att firrarna kan simma rakt igenom om de vill.
Nu har dimman lagt sig….
Ikväll ska det finputsas lite, kanske läggas dit någon sten eller två 😉

Det ser ut att kunna bli jätte bra det där. Du har byggt upp så fint med växter runt omkring.
Tack 🙂 Ja, jag hoppas att de ska trivas.
Det tror jag helt klart att de kommer göra :) Vad har du planerat för dem i matväg?
Det lär bli det som de i zoo affären matar med. Den kulan de har kvar har bott där sedan före jul så den mat han/hon fått verkar fungera. Om jag inte minns fel varierar de mellan levande och fryst foder. Dessutom blir det en del "kanelbullar" i guppyhonornas/-yngel karen i och med att det matas lite mera hos de än i de övriga. Sedan får vi se om jag lyckas vänja de med en mera allsidig kost 🙂
Roligt med fler som skaffar dvärgkulor! Är den kulan du skaffar gammal nog att könsbestämmas? Bäst vore det nog om du lyckas skaffa en hane och tre honor. Om jag fattat saken rätt så blir de hanar om det saknas en dominant hane där de växer upp. Första fisken som blir dominant/hane (de bestämmer tydligen kön ganska sent i livet) ska utsöndra nått hormonaktigt som får resterande fiskar att bli honor.
Det hade ju varit önskvärt med 1+3, men jag gissar att könet blir en glad?! överraskning. Den som finns i zoo affären är ju liten, de som kommer till veckan kanske är ännu mindre.
#97 Ser ju riktigt bra ut ju! Jösses vad mycket växter på en gång och det gillar jag! Älskar personer som verkligen öser i med växter =))
Nu har jag inte hunnit läsa allt men vad ska du ha i denna kar?
#104 Tack Jens! Redan när jag startade mitt första akvarium ville jag ha många växter. Då kanske inte så mycket för att det skulle vara bra för balansen och trivseln för fiskarna utan mera av estetiska skäl, men idag vet jag ju bättre. Att ju fler växter man stoppar i redan från start ju bättre förutsättningar blir det för fiskarna.
I 44 L karet ska jag ha dvärgkulfisk. Just nu bor det bara 3 amanoräkor däri men på tisdag ska det förhoppningsvis få flytta in 4 kulor. Jag hoppas att det fungerar med den kombinationen.

#91 Och mimåne titta vad du ställde till med 😉 Jag skulle ju "bara" titta efter en ny herre till fru Dvärggurami men det fanns ingen som föll mig i smaken. Istället blev det ett par macropoder!! Ja ja det blir aldrig som man tänkt sig…

Va fin ! #106
Haha ojdå, förlåt så mycket! 😉
Nu är det snart dags för 4 små kulor att få flytta in i 44 L karet. Lite nervöst är det, men jag hoppas att det ska fungera med räkorna. Vilket kön de har… det ska gudarna veta. Ingen av oss har lyckats se en enda rynka så det är kanske bara honor hela bunten, och då lär det väl bli ett himlans kackel i karet😉

Vad kul! Och så söta de är. Riktigt bedårande. Lycka till med dem nu.
Tack, tack! Ja nu är de utsläppta. Tycker det ser ut som att en av de ser blekare ut än de övriga tre, men det kan ju också vara ljuset som bedrar. Det kanske ger sig imorgon, då de fått "boa" in sig en smula….
Ge den lite tid att boa in sig som du säger. Det kan helt enkelt vara p.g.a omständigheterna med en flytt som gjort att den dragit tillbaka lite av sin prakt.
So far, so good! De äter "kanelbullar" och fryst Artemia. Två är mindre och smalare. De andra två är lite större och rundare i formen. En av de större är den som är blekast. Hon - jag tror nästan att det är en hona - har fått namnet Blondie 😄 Den andra av de som är lite större har nog tryckt i sig en hel del käk, snacka om (kul)mage!! Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att den är gravid, men jag gissar att det redan hunnit slinka ner en ansenlig mängd "kanelbullar" 😉
Ooops ber om ursäkt för karets oputsade framsida 😞
Har en liten fundering….
Det ligger ju kvar en hel del tomma skivsnäckskal (kanelbullar), tror ni det gör något?
Hm.. Drar de ut "snigeln" när de äter dem eller tar de tugga för tugga? För är snäckan inte tom så kanske det kan ruttna?
De tar en rejäl tugga. De flesta skal är - vad jag kan se - tomma. Oavsett, jag lär nog kanske "dammsuga" lite till helgen 🙂
Tomma ska nog vara ofarliga :)
De ser ut att trivas och må bra tycker jag. Färgen på min kula kan variera väldigt mycket, från ljust blek till riktigt mörk. Det beror nog bara på dagshumöret.
Jag ger min posthorn bebisar och de äter han hela. De är ju så små att han helt enkelt bara tuggar och sväljer 😃 Större tar han ett så stort bett av han kan. Exakt hur mycket att snäckan de får i sig varierar nog, antar att en hel del blir halvätna.
I kväll fick mina små ligister för första gången smaka på "black worms". Min lokala zoo affär har haft leverantörsproblem men nu så…
Oj vad de åt! Och hur de slet i maskarna, Alla fyra hade magar som… jag vet inte vad 😃
De senaste helbilderna är från mitten av mars, om man bortser från 44 L karet. Det har väl inte hänt sååå mycket i den andra karen. Lite flytt av växter, en och annan rot har flyttats och/eller tillkommit….
**152 L
**Olika tetror, 1 par macropodus, 1 dvärgguramihona, amanoräkor och äpplen. Finns även några sandsnäckor som klamrat sig kvar sedan omgrupperingen.

96 L
Dvärgklogrodor, kuhliålar, guppyhanar, olika otocinclus och sandsnäckor.

**54 L - guppykar no 1
**Yngre guppyhonor + yngel, äpplen och amanoräkor. Då och då kommer två guppyhanar på tillfälligt besök 😉

**54 L - guppykar no 2
**Äldre guppyhonor + yngel, äpplen och amanoräkor. Det här är damernas kar, de yngel som visar sig vara hanar flyttas till 96 L karet. Här har jag fått rensa/flytta om bland växterna, det blev helt enkelt för trångt uppe vid ytan.

44 L
Dvärgkulfisk och amanoräkor.

Vackra bilder på fina kar. Det är roligt att se för du har precis samma storlekar på kar som jag förutom det minsta då.
Blackworms
Favorit i alla kar, men speciellt bland dvärkulfiskarna, grodorna och kuhliålarna.

#126 Tack snälla!
Man försöker ju så gott man kan att inreda så att de boende förhoppningsvis ska trivas. Egentligen borde det väl ha räckt med de kar jag hade, men de där dvärgkulfiskarna…. jag kunde inte motstå!
Fina akvarium du har usvead :)
#129 Tack och bock 🙂
Riktigt fina kar tycker jag.
#128 Nej, kulorna är faktiskt ganska söta. Det är troligen de stora, halvt framåtriktade ögonen och sättet de simmar på som gör att man gärna tittar en extra gång.
De där sandsnäckorna du har, de trivs även i finkornigt grus? (som jag tycker mig se du har) Hur mycket bökar de runt? Vänder de ner skräp i sanden så du slipper dammsuga så mycket?
#131 Tack, tack!
Dvärgkulfiskarna har tagit mig med storm 😍 Nyfikna och otroligt charmiga!
Sandsnäckorna ska väl egentligen vara i sand, men jag har en del även i kattsanden/soilen. Det fungerar bra det med, de far runt lika mycket där som i karet med sand. De verkar liksom vända, städa och "lufta" bottenmaterialet så att jag behöver inte alls dammsuga botten lika mycket.
En fundering som börjar poppa upp nu när vi går mot varmare väder. Har läst - på nätet - att vissa aldrig använder doppvärmare medans andra anser att det är ett måste.
Doppvärmare, hur många av er har det i era kar?
Jag bor i lägenhet och gillar att ha det lite svalare inomhus. Vanligtvis är - i princip - alla element avslagna även vintertid, om det nu inte är -30.
Slog av doppvärmaren i de båda 54 L karen redan imorse. Tempen låg nu i em på +26, Tog upp termometern i luften och då sjönk tempen till +19, tillbaka i karet då steg den till +26.
Jag testade tempen på samma sätt i sovrummet där det andra 54 L karet står. Lyfter jag upp termometern sjunker den till +18. Tillbaka i karet och vips +25.
Nu vädrar jag lite mer i sovrummet och de andra karen står i vardagsrummet så jag gissar att det per automatik kanske blir varmare i luften i vardagsrummet pga all elektronik.
Nu har jag ju aldrig varit något ljushuvud när det gäller matte, fysik etc. men….
Kan det skilja så pass mycket på lufttemperaturen och vattnet i akvariet? Slog av doppvärmarna i de två större karen för ca 4½ timma sedan bara för att se hur tempen ligger imorgon bitti när lysrören varit släckta under natten. Just nu - i skrivande stund - ligger de båda (96 L resp. 152 L) fortfarande på +26.
Jag har doppis på i båda mina kar, men jag skulle tro att de aldrig slår till sommartid, eftersom det brukar bli för varmt. Numera har jag även dubbla lysrörsarmaturer i 180-literskaret, vilket gör att belysningen ger tillräcklig temp. Men har man termostat på doppvärmaren så spelar det ju ingen roll om den är i eller ej.
Nu på morgonen har tempen sjunkit 1 grad, så frågan är hur stort behov har jag egentligen av doppvärmare under vår-sommar halvåret?
I mitt fall kanske det bara behövs i det allra minsta karet (44 L). Där blev skillnaden mera markant när jag slog av doppvärmaren, så hos dvärgkulfiskarna får den stå och puttra t.v.
Har doppvärmare endast i 40 liters karet som är igång. Jag har värmare i de andra karen också, men de är inte inkopplade.
Jag har doppis igång på natten, när det är som kallast ute, inte annars.
Jag har doppvärmare igång hela tiden. Det står alltid öppet här nånstans så det går ner till under 20 grader i karen annars.
Efter ännu en natt utan värmare så ligger temperaturen på +25 i alla kar utom det i sovrummet där det är en grad lägre. Så nu har jag bestämt mig…
Jag kör som Rovfisk. Doppvärmarna sitter kvar men de får vila under våren och sommaren fram tills dess att det blir kallare utomhus. De fiskar jag har idag är ju heller inte lika temperaturkänsliga som kampfisken jag hade tidigare.
I 44 L karet däremot, där är den fortfarande igång. Där märks det att den behövs.
Åh, du har så himla fina kar!
Vad har du för underlag till kuhlisarna? Hoppas att få hålla såna någon gång, har läst att de trivs bäst med finkornig sand, men vill även ha mycket växter och tänker att då är ju soil bra… Hur gör du? 🙂
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Tack! 🙂
Det är sand från Jula, men jag hade tidigare kattsand/soil. Det fungerade i o f ganska bra eftersom båda materialen är lätta och runda utan skarpa kanter, men efter att ha bytt till sand så ser jag ju att det är det bästa alternativet för de små sötnosarna.
Sandsnäckor är bra eftersom de bökar runt i sanden på ett ypperligt sätt. Jag behöver i princip aldrig städa botten förutom att jag plockar ett och annat blad 😃
Vad det gäller växter så är det en dröm att plantera i sand jämfört med kattsand/soil. Om man vill ge lite extra näring till växterna så kan man ha ex. JBL näringskulor nerstoppade vid rötterna, det har jag i alla kar oavsett bottenmaterial.
Så ska du i en framtid skaffa kuhliålar, ha då sand som bottenmaterial.
Har lite funderingar gällande växtnäring…
Nere vid växtrötterna stoppar jag ner JBL-kulor eller en slags sticks/pinnar, som jag i skrivande stund inte kommer ihåg namnet på. Har även en flaska med flytande näring som jag aldrig eller sällan kommer ihåg att använda.
Jag kanske borde skärpa till mig och regelbundet pytsa i lite flytande näring? Jag tycker att jag ser så många kar här på sajten som är jättefina, och som är frodiga och riktigt djungelliknande.
Ska väl tilläggas att lysrören borde vara OK, det är power-glo i alla kar utom i kulornas där jag har 2 glödlampor med rätt så hög kelvin.
Jag har doppvärmare i alla kar men jag bor i ett hus och då håller inte värmen så högt. Det är bara på övervåningen som jag kan få problem att hålla värmen nere men då har jag en golvfläkt som gör att temperaturen sjunker med ganska så många grader.
Man vill ju ha det varmt och gott i sommar, men för fiskarnas del hoppas man ju att det ska gå att hålla en lagom temp i karen… så golvfläkten lär nog åka fram i år igen.
Läste i en tråd om hang-on filter och blev intresserad. Jag har innerfilter i alla karen, och har väl ännu inte kommit till det stadiet att jag vill ha ytterfilter även om jag vet att många här talar om fördelen med ytterfilter
Nu har jag funderingar på om jag kan ha ett hang-on i mitt 96 L kar. Att det fungerar till storleken är det inte tu tal om men jag har ju ett sådant där "plastlock" med lysrör i.
Om jag ska kunna ha ett hang-on filter då måste jag ju få till en öppning stor nog för filtret. Ingen av öppningarna i bakkanten är stora nog, dessutom är utrymmet mellan karet och väggen för litet. Det måste i så fall bli på ena kortsidan, men hur man göra? Skära/såga/bita 🤔

Plasten är ju inte så farligt hård på de där locken.. Så kanske någon maskinsåg?
#145 Det är lite tunt på vertygsfronten 😕
Någon som förövrigt har erfarenhet av hang-on filter? Kommer inte ihåg var på sajten jag läste om de, eller vem det var som skrev att han/hon hade flera….
Åsså måste jag få gnälla lite….
Varför är det så svårt för dessa internetsajter - där det säljs akvarietillbehör mm. - att skriva ut storlek (längd/bredd) på innerfilter. Det är ju inte alltid att just det filtret man är intresserad av finns i zoo affären så att man kan få klämma på det.
Visserligen tycker jag att man i mesta möjliga mån bör stödja sin egen lokala affär men ibland är det ju faktiskt billigare att handla på nätet även med frakten inräknad.
Jag kanske är helt inkompetent när det gäller att söka, men jag har plöjt igenom flera olika sajter och det är "lönt i fanders" att få fram måtten…
Ja vem av oss här är det som har hang on filter.. Hm.. Var det inte Roxie som körde med det i några nanoakvarium?
Jag kör med "Hang-on" filter i några små kar.
Jag tycker de är jättebra, speciellt för fiskar som inte vill ha strömt vatten :)
Det som kan vara aktuellt med hang-on är i 96 L karet, men jag är lite tveksam till att såga/skära i plastlocket även om det kanske skulle fungera.
152 L karet har ram så där går det ju inte.
För närvarande har jag Eheim innerfilter både i 96 och 152 L, men de är ju såååå långa. Hade gärna hittat lika effektiva med i mindre/kortare storlek/längd.
Vilka eheim pumpar har du? Jag köpte ju ett Crystal filter till 96an som jag sedan bytte och satt i 152an. Det håller bra fart där kan jag säga. Det är betydligt mindre än eheim 2010 men drar mer vatten/timme och behöver inte göras rent lika ofta. Däremot låter det lite. Jag sover bredvid det karet och det funkar men det låter som sagt lite mer än eheim.
Eheim pick-up 2010 resp. 2012, de är ju bra men tar plats.
Crystal har jag inte hört talas om, är de dyra?
Jag har nu i princip förkastat tanken på hang-on filter, och så sakteliga närmat mig tanken på ytterfilter. Här svänger det minsann 😉
Här köpte jag mitt : http://www.pwss.se/home.php?cat=622
#153 Var det ett Hydor Crystal 2 RO5 som du köpte? Hur långt är det?
Heja för ytterfilter!
#154 Ja det var ett sånt. Mätte lite fort nu utanpå akvariet och ca 22 cm från topp till botten med ställning : )
#155 Jag är lite i valet och kvalet. Har läst om läckage och vattenskador på parketten etc. men å andra sidan mindre underhåll.
Problemet är att det finns knappt plats för ett ytterfilter bredvid eller under 152 L karet, men det skulle kunna gå under 96 L.
#156 Då är det ungefär lika långt som Eheim pick-up 2010
Crystal: 400-650 liter/h, 10w, 80-150 liter
Eheim: 220-500 liter/h, 6w, -->160 liter, 21,8x7,5x9,6 cm
Man kanske skulle kunna flytta Eheim filtret till 152 L karet alt. köpa ett Crystal som har högre effekt, fast då kanske det låter mera och skillnaden kanske ändå inte blir så stor 🤔
Oj, oj, oj det här börjar likna Gösta Ekman och hans vånda… expressen eller aftonbladet 😃
Ja det är klurigt. Crystal är smalare än eheim så det ser mindre ut. Jag har 2 eheim pickup och jag gillar dem med men man får göra rent dem oftare.
Jag får nog klura lite mer vad det gäller innerfilter/ytterfilter 🤔
Nästa projekt blir att byta bottenmaterial i ett av Guppy karen, det med "Onkel". Ut med soil/kattsand och in med julas sand. Jag har julas i grodkaret (96 L) och det fungerar bra.
Jag har helt enkelt tröttnat på allt "bös" som virvlar runt när man av någon anledning rör i botten. Att bara plantera en ny växt eller flytta en befintlig åstadkommer den värsta London dimman, och när det väl lägger sig ser det rätt så skitigt ut på botten.
Nu har jag i o f bara en säck med sand och den räcker antagligen bara till ett kar
(54 L), alt. så blandar jag i en del av soilen bara för att få med lite goda bakterier. Det blir i alla fall inte tillnärmelsevis lika smutsigt. Gör jag så kanske det räcker även till det andra 54 L karet.
Om jag sedan orkar två på raken ska jag låta vara osagt…. 😴
Klart 🙂
Grumligt är det och man ser knappt växterna men det ger sig tills imorgon. Amanoräkorna och diverse snäckor har redan flyttat in. Jag tog tillvara en hel del av vattnet och innerfiltret är detsamma som innan så det går nog bra. Guppisarna får flytta in imorgon då vattnet klarnat och jag korrigerat växterna om det skulle behövas.

Lite sent omsider…

Åsså hittade jag en nykomling krypandes på glaset i 96 L karet. Är det månne en physa? Första gången jag ser en sådan i något av karen, är det bra eller eller dåligt?

Det är en physa så har jag låtit den vara. De förökar sig inte så lätt så det är bara gulligt att ha den kvar.
Det är en physa ja. Bra eller dåligt? Tja det är en smaksak. De hjälper till att hålla rent men blir snabbt fler. Jag plockade bort dem när jag fick in dem i stora karet. På någon vecka hade jag fått bort dem bara genom att plocka när jag såg en. Det var nog inte så många när jag upptäckte dem.
Den åkte tillbaka i karet. Börjar de bli alltför många finns det ju de som gärna äter de….dvärgkulfiskarna 😉
Ja, bry dig inte om dem. Själv tycker jag de är fina men sin lila kropp och mörka skal och far fram ganska så fort.
Hmm de där gula termometrarna kanske borde placeras på annat ställe. Har inte störts av de tidigare, men nu ser man de väldigt tydligt. Kruxet är att jag vill ju kunna avläsa tempen utan allt för mycket krångel…
Lägg den på kortsidan? Eller ta ur den och doppa den i vattnet när du vill läsa temperaturen?
#127 Lever dem? Isåfall, hur får man tag i levande?
#164 Jag får phys-bebisar 24/7, dem planerar typ att erövra världen…
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#169 Det är ju ett alt. att läsa av genom att doppa ner termometern vid tillfälle, men jag tror att jag vill ha den i hela tiden så jag får försöka klura ut var jag kan gömma den men ändå komma åt att avläsa.
#170 Jepp, det är levande små tunna "maskar". Zoo affären har förpackningarna i kylskåp och så måste de förvaras om jag förstår det rätt. Jag häller över maskar och vätska i en mörk glasburk med lock som jag förvarar i kylen. När det är slut i burken tar jag bara nästa förp. och gör likadant. Det blir ju en mera begränsad förbrukningstid när man häller över de i annat kärl men det är aldrig några problem, det går åt. Mycket poppis bland alla förutom hos fiskvakten 😉
Snärjig morgon 🥵
Upptäckte att två av glödbandstetrorna stod tillsammans uppe vid ytan och flämtade, de brukar ju hålla sig strax ovanför botten. Tittade runt och såg att fler av de uppehölls sig uppe vid ytan. Lite lätt panik uppstod, vad händer? 😮 De övriga innevånarna simmade runt som vanligt. Kollar ph/nitrit och allt är som det ska så vad göra….
Tar vatten från karet och häller i en separat plastbytta modell större. I med salt och ett innerfilter. Om det är något som bara drabbat glödbandstetrorna ville jag inte lämna kvar de i karet ifall de skulle insjukna allt eftersom. Lyckades till slut få upp alla utom en rackare som höll sig undan genom att gömma sig bland silvertipparna. Jag räknar ändå med att han/hon inte är speciellt sjuk annars hade det varit lättare att fånga in den, men jag lär väl bli varse.
Några få var tämligen enkla att fånga in men de flesta fick jag jobba lite med. En kom flytandes redan när när jag tog upp vatten från karet och en trillade av pin rätt så omgående. Jag hittade inget som verkade onormalt utvändigt på de två som dött, och inte såg det ut att vara några konstigheter i magarna.
De övriga levde nu när jag gick till jobbet, en aningens försenad 😞Några stod uppe vid ytan men flertalet simmade nere vid botten.
Jag har inte satt in några nya växter eller rötter i karet så det är lite av ett mysterium. Jag kan bara hoppas att det är åldern som tagit ut sin rätt, även om det skulle vara så precis att två går på samma gång.
_Uppdatering
_Gick hem på lunchen. Jepp, jag har krypavstånd till jobbet. Glödbandstetran som blev kvar i karet låg nu och flöt…. stel som en pinne. Ingen av de andra fiskarna i karet eller snäckorna och räkorna har - vad jag kunde se - strukit med så det kanske inte blir mera död, död, död. Jag ska ändå göra ett till mindre vattenbyte bara för att…
Firrarna i "karantän" lever och de som i morse höll till uppe vid ytan simmar nu bland de andra nere vid botten. Det är konstigt, för de simmar i "samma" vatten förutom att jag har tillsatt salt 
De tre som dött har alla varit romstinna honor. I övrigt inga synliga tecken på sjukdom, varken utvärtes eller invärtes.
Det är så tråkigt när det blir så. De dör och man har ingen aning om varför eller hur man ska få stopp på det. Jag har ju det så med mina corydoras.
Ja, eller om man kanske gjort något fel utan att veta vad 🤔
Och tror ni inte på f…n det fanns tydligen ytterligare två glödbandstetror kvar i karet, trots att jag letat och försökt finna alla. Nu när jag kom hem låg den fjärde och flöt. Den andra simmade runt som vanligt?!!? Nr 4 var även det en romstinn hona utan synliga tecken på sjukdom.
Alla andra inneboende verkar pigga och krya. Jag har i alla fall bytt vatten igen och även flyttat tillbaka de femton som varit i "karantän" sedan i morse. Kanske lite vågat men de har ju egentligen simmat i samma vatten som de gjorde i karet.
Summa summarum, och jag tror jag lyckats räkna in alla. Har haft tjugo från allra första början. Fyra är döda, femton var i "karantän" och en levande kvar i karet.
Som lite plåster på såren så landade växtförsändelsen från sauk1 i brevlådan 🙂 Fyra finfina skott av nymphoides sp taiwan.
Det kan vara något i vattnet. Jag misstänker det här. Kommunen kan ibland ha i saker i vattnet som de inte talar om för att det inte är skadligt för människor. Fiskar däremot kanske inte tål det.
Ja så kan det ju vara men varför just glödbandstetrorna och honor? Nåja nu kan jag inte göra mer, det är bara att hoppas att det inte blir fler dödsfall.
Nu ska jag i alla fall plantera lite 😃

Hos mej är det bara corysar och neontetror. De sistnämnda var ganska gamla så det beror nog på det. Corysarna är ju känsliga för dåligt vatten. Bara gissningar men jag vet ju inte.
Kul med nya växter.
Även om det idag blev fyra i en smäll så måste jag väl ändå erkänna att jag hittills varit förskonad från större katastrofer…. ta i trä!
Det är ju som det är. Har man ansvar för ett djur får man också räkna med att sjukdom kan uppstå och få den konsekvensen att döden är oundviklig.
Natten 🌛har kommit och gått, en ny dag gryr ☀️
Inga fler dödsfall vad jag kan se. Firrarna befinner sig där de brukar vara. Snäckorna och amanoräkorna putsar och städar som vanligt. Förhoppningsvis är faran över…. för denna gång 🥵
Ha en bra dag alla ni därute 🙂
skönt att du slapp flera otrevliga överraskningar idag, hoppas att eländet är över nu…
Det verkar som att det - vad det nu var - har försvunnit, lugnet är återställt 🥵
Och som av en händelse har macropodherren börjat bygga skumbo. Inte för att jag tror det blir något av det men lite kul är det. Tror att innerfiltret som jag bytte till för ett tag sedan har bidragit till att de hittat en lugn hörna. Det är ju så fiffigt att jag kan ha både lugnt och lite mera fart i vattnet beroende på hur strilröret riktas + att jag har växter som skapar en naturlig oas i det ena hörnet.

Och physan tuffar på. Jag har inte sett några fler men den här blir i alla fall större. Bilden ger den inte alls rättvisa men den har ett vackert skal/hus med guldfläckar och blå-lila fot.
Åsså fick jag med vattenfläckar och min snygga gula termometer 😉

Det är alltid roligt när fiskarna visar lektecken tycker jag :) Så fin plats din paradisgurami hade valt!
Ja visst är det. Det är lugnt just i det bakre högra hörnet och en bit in mot mitten tack vare några jätteväxter vars krusiga blad flyter vid ytan och liksom skärmar av.
Paradisguramin/paradisfisken/macropoden bygger för fullt. Två skumbon som de båda vaktar var för sig. Hanen det i hörnet och honan det som finns lite mera till vänster längst bak. Hanen lämnar knappt sin hörna om det inte vankas mat men är snabbt tillbaka. Medans honan jagar bort de som råkar komma för nära både sin egen plats och hanens.
Vad jag kan se är det bara en massa bubblor, men jag är väldigt okunnig när det gäller labyrintfiskar och deras beteende vid lek. Har lagt lite extra växter för att ytterligare skärma av ifall att….
Började fundera mer på macropoderna eftersom zoopet har tre olika handelsnamn.
Googlade lite mer och nu ser jag att de jag har är Paradisfisk (Macropodus opercularis) och inte Paradisgurami (Macropodus erythroterus) av färgen och teckningen att döma…
Varje dag lär man sig något nytt 😃
Lite fundering inför sommaren, om det nu blir någon….
Jag har ju 4 dvärgkulfiskar tillsammans med 2 amanoräkor i 44 L karet. Det jag funderar på är att - inför sommaren - flytta de till 96 L karet där det f.n. bor 6 kuhliålar, 9 ottosar, 5 dvärgklogrodor och några amanoräkor.
Tror ni det skulle fungera? Kulorna är ju visserligen mindre men ingen av de i 96 L karet är ju aggressiva. Och kulorna bryr sig inte om amanoräkorna…
Jag tänkte jag skulle göra det enklare för fiskvakten. Att inte behöva hålla på med det minsta karet med tanke på vattenbyten och en eventuell värmebölja. Joda, någonstans inom mig bor det ändå en liten liten optimist…. 😉
"Vad försiggår här ute?…."

Förändringarna tid….
* De äldre guppyhonorna har fått en egen liten damm….
* Guppyhanarna och fru Dvärggurami har flyttats till f.d. yngelkaret (54 L). Alla yngre honor + en massa yngel har hamnat i zoo affären.
* 44 L karet är tömt, och dvärgkulorna bor i det andra 54 L karet.
* Nykomlingar! Ett gäng kerritetror har flyttat in till de övriga tetrorna i 152 L karet.
Kerritetrorna är ju jättefina !
Kerritetra är en av mina favoriter. Alltid pigga och glada. Håller igång mest av mina fiskar.
Det låter ju jättebra Lillyrod. Går de bra ihop med t ex scalarer och sajicor?
Ja de är fina.
Är det du Lillyrod som har kerritetror "superblue"? Det är någon här på sajten som har just de, och det gjorde mig lite inspirerad 😉
Ja det var Lillyrod som hade dem …. 🙂
Kerri är inte så stora så jag vet inte vad scalarer skulle säga om dem. Jag har i och för sig haft scalarer ihop med Neontetra som ska vara deras favorit att äta och det var aldrig några problem. De är snabba och busiga däremot ; ) Jag har 3 hanar och 3 honor. Alfahanen är mycket större än de andra och han jagar alla även honor. De är väldigt livliga så de ska nog inte gå med fiskar som vill ha lugn och ro.
Mina scalarer är vana vid neon sedan tidigare och de rörde dem aldrig så då verkar det inte vara några problem.
Men hur är det för de små neontetrorna? Tror ni inte att det är väldigt hotfullt för dem med ett gäng stora skalare närvarande?
Frågar du mig mimåne? Mina var uppväxta med neontetrorna och det verkade som de accepterade dem. Jag har även lagt i endlers och de låter dem vara också men jag tror också det handlar om yta, gömstället m.m. också och naturligtvis tillgång till mat.
Förstår hur du tänker mimåne men jag såg ingen rädsla på det sättet men jag förstår vad du menar….
Jag tror jag har hittat ett posthorn, eller? 🤔

Den måste ha gömt sig ordentligt, eller så har den följt med någon växt. Jag gav ju bort alla de jag hade. Den här får nog bli kvar, den är riktigt fin. I färgen så påminner den om physan som tuffar på i 96 L karet… 😃
Ja det är ett posthorn. Så länge den är ensam blir det inga fler.
Idag var det dags att rengöra innerfiltren i de två större karen, senaste jag gjorde det var strax innan semestern den 7 juli. Ingen av de har minskat i effekt/flöde men jag ville ändå se hur pass smutsiga de blivit under sommaren. Lite förvånad att det inte var värre, så jag är glad att jag bytt till de här 👍

Vad är det för filter?
Ja just det. Det var den du tipsade Jens om ser jag nu. Verkar bra tycker jag : )
Ja, det stämmer och jag är riktigt nöjd med de. Jag har modellen mindre i 96 L karet.
De kan tyckas långa men de står stadigt på botten, och i hörnet så de syns faktiskt inte så mycket.

Alla yngre gyppyhonor + yngel lämnades ju till zoo affären eftersom jag inte hade utrymme nog att ta hand om alla. De äldsta honorna behöll jag, trodde inte att de skulle klara flytten till zoo affären lika bra som de yngre. Jag trodde heller inte att de skulle överleva sommaren i min lilla damm, men det har de gjort (peppar, peppar).
Den var lite av en nödlösning, och inte tänkt som något längre eller permanent alternativ men nu får de stanna där tills de simmar vidare. Därefter får jag se om jag har den kvar och så fall vad som kan passa att ha däri. Om jag ska tolka akvariekalkylatorn så är baljan på ca 50 L.
Oj, har inte läst här på bra länge..
#133 Ang. doppvärmare och temperatur i akvarium. Detta var något som jag tänkte en del på när jag startade.
För det första så spelar det ingen roll om man har doppvärmare i eller inte om temperaturen naturligt ligger över den på doppisen inställda temperaturen, då den slår helt enkelt aldrig på (såtillvida den inte är av typen utan temostat-inställning).
Temperaturskillnaden du mäter i karen jämfört med lufttemperaturen beror av ett antal faktorer.
Energi du tillför direkt via doppvärmare och pumpar
Värme skapad av biologiska processer
Strålning från belysning
Doppvärmaren slår ju som sagt av, men har du en pump på 5W så är detta att likställa med en liten doppvärmare på 5W som du aldrig slår av. Alla nerbrytningsprocesser i tanken skapar även en del värme, komposter blir som bekant varma och gödselstackar ångar på vintrarna. Belysningen är troligtvis den största boven, de är i princip värmeelement med bieffekten att de lyser lite. 😃Nu går visserligen troligtvis den mesta av värmen uppåt, och värmer upp luften i rummet snarare än vattnet, men ändå.
Så fyra till fem graders skillnad är nog inte konstigt.
#146 #148 Jag kör ett AquaClear 20 till min kulfisk. Verkar fungera bra, även om jag var tvungen att skära till ett nytt täckglas. Om det inte vore för problemet med täckglas och belysnings-huvar som var i vägen tror jag hang-on typen av filter skulle vara mycket vanligare. Bra design, enkelt att komma åt, tar inte plats i tanken och man kan använda olika filtermedia.
#210 Alla kar har varit utan doppvärmare under sommaren, och tempen har ändå legat runt 26 grader. Och när det varit som varmast har fläktarna hjälpt till så att det inte blivit alltför varmt i karen. Nu börjar det ju som bekant bli lite svalare väder så jag har satt igång doppvärmare hos dvärgkulorna vars kar står i det rum som vädras mest, samt hos gyppyhonorna. Deras "damm" står direkt på golvet och golvdraget när det vädras gör att det blir lite kallare där.
Det blev innerfilter av märket JBL i både 96 L och 152 L karen, de är jag riktigt nöjd med.
Men så fick jag hipp som happ alldeles gratis, ett Eheim ytterfilter 🙂 Det är så gammalt att det säkert skulle passa på museum, motorn sitter utanpå locket. Den tuffar på men jag lyckas inte få till det i karet, det händer liksom ingenting. Säkert gör jag något fel med slangarna men vad!?!? 🤔 Hur som haver, jag ska ta med det till min zoo affär så ska de testa det i ett av deras växtkar. Om det fungerar och jag känner att det är enkelt att hantera då kanske jag kopplar in det i 96 L karet.
Häpp 😃 Det fungerar, och det är förvånansvärt bra fart på det här gamla ytterfiltret. Jag har fått instruktioner av "min" zoo handlare så nu vet jag hur jag ska hantera det. Köpte biobollar som jag stoppade i tillsammans filtermattorna. Nu är det installerat i 96 L karet, så det ska bli spännande att se hur det sköter sig!

#208 I den lilla? Du råkar inte ha en bild på den så jag får se det med pumpen?
Menar du JBL filtret? Modellen mindre som jag hade i 96 L karet har jag plockat ur, testar ju det gamla ytterfiltret.
Jag har det här http://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-i200-greenline.html i 152 L karet. Är det bild på hur filtret ser ut i mitt kar som du vill se?
Ja jag ville gärna se hur det ser ut på bild eller video för att se hur den 'gömmer' sig undan så att säga. Du pratade om att den är lång men döljer sig bra ändå. Jag har som bekant ett 63 L som jag gärna vill ha en annan bra pump till men inte hittat något vettigt.
Nu såg jag att Zoo.se har en video som visar hur det ser ut. Intressant men storlek för mitt 63 L borde bli modell Cristal Profi i80? Längden är 25 cm så det är en hög pump och omkretsen är 8,5 cm. Jag såg också att man kan köpa ett 'strilrör' till pumpen och det uppskattas också.
Nu gillar jag inte Zoo.se alls men får titta på andra sajter om man hittar ett okej pris på pumpen.

Det blev några bilder i alla fall. Filtret sitter i det bakre vänstra hörnet. Strilröret ingår, åtminstone har det gjort så i mina i100 resp. i200.

Det blir att beställa en sådan =) Tack för bilderna.
Var köpte du din ifrån?
I videon visas en variant som fästs med magneter, men när mina dök upp så skulle de fästas med sugproppar. Ringde upp och påpekade att de måste ändra i texten/beskrivningen. Den man får hem överensstämmer inte med den som visas i videon, och det gjorde de i princip samma dag jag ringde…ändrade i texten alltså 😉
Nu visade det sig att "min" variant, den med sugproppar passar bättre för min del i o m att jag har ett ramakvarium. Magneterna är nog anpassat för akvarier utan ram längs med hörnkanterna.
Ja jag såg det där med magneter men undrar om det ändå inte är bättre med sugploppar med tanke på vibrationer. Okej, jag tror mig våga köpa från zoo.se men hur var det nu igen med ljudet? Det hörs ingenting ifrån den?
Det är rejäla sugproppar som lossas från glaset genom att man trycker i två fördjupningar längst upp på vardera sidan av motordelen. Gissar att det blir/är någon slags vakuum effekt som släpper när man trycker.
Ljud, ja allt är relativt. Lägger man örat intill så visst hör man att det sitter något i karet, men det är obetydligt.
Det 'låter' bra ;)
Ytterfiltret som jag installerade i 96 L karet låter betydligt mer, men jag gissar att det är en vanesak. Jag har bott vid tunnelbanan i Högdalen i min gröna ungdom och den vande jag mig vid 😉
Tunnelbana, vad är det? ;) Jag får nöja mig med innerfilter till det lilla karet och jag har ett ytterfilter till det stora karet a la Eheim.
Nu har jag beställt från Zoo.se. 🙂
Någon admin som kan gå in och ändra rubriken till…..
usvead's akvarium 1
Tack, tack 🙂
Nu ska jag ut i ☀️ Ha en underbar dag!
Tur som en tokig 😉I helgen har det rensats i förråd mm. så idag blev det en tur till återvinningscentralen, och som av en händelse ser jag en kille bärandes på en stor rot…..
- Är det en akvarierot?
- Ja, vill du ha den?
- Ska du slänga den?
- Ja, jag har inga akvarier kvar så om du vill ha den så får du den.
Efter att ha tvättats i hett vatten så hamnade den i 152 L karet. Passade naturligtvis på att även fixa lite i 96 L karet….när jag ändå hade ångan uppe🙂
Nämen åh vilken lyckodag!
Meeen, det finns de som har turen med sig! =) Det blev ju riktigt bra ! Skulle själv vilja ha större rötter i mitt akvarium.
Snyggt :D
Tack 🙂 Ja det blev bra tillslut men jag fick fixa och trixa lite innan den hamnade rätt. Den är tung och står stadigt men är inte helt massiv så firrarna kan simma under den.
Nu har tyvärr en av de två gamla guppyhonorna - de som bor i "dammen" - dött. Var ju inställd på att det bara var en tidsfråga eftersom de är köpe-damer, och de äldsta. De har ynglat av sig många ggr. om, men har nu simmat i ensam majestät det senaste halvåret. Hon som är kvar har fått flytta till 44 L karet som jag startade upp med hjälp av några neontetror. Fick besked om att jag skulle ta upp det från källaren, så det gjorde jag.
"Dammen" härbärgerar numera bara mina överblivna rötter, lite växter samt några gullrankor.
Ah! Vilken bra ide med en inomhus-damm! Här får man verkligen farligt många uppslag till roliga projekt att underhålla sig med under vintern.
Hittade en trevlig och rätt så informativ sida om dvärgkulfisk
http://aquariumtidings.com/dwarf-puffer-fish/
Jag har hört att man ska titta efter någon slags rynka eller veck i/bakom pannan för att särskilja hanarna men det har jag inte lyckats med.
Av mina fyra är en av de blekare än de övriga tre, och har så varit från första början. Initialt trodde jag att det berodde på att de nyss flyttat in - stress eller så - men det har liksom hållit i sig. Om man nu ska tro på vad som står på den här hemsidan så verkar det som att jag har en hona och tre hanar just med tanke på teckningen.
Mina små rackare bor i ett 54 L kar tillsammans med några amanoräkor så jag funderar på att utöka flocken med en hona🤔 Har jag tur så kanske det går att urskilja de blekt tecknade kulorna. För det där med rynkor i pannan det ser man tydligare på damer och herrar av arten homo sapiens😉
Ett mysterium…🤔
Upptäckte den här i 96 L karet! Kan inte begripa varifrån den kommer? Förutom amanoräkor och snäckor bor det bara dvärgklogrodor, kuhliålar och otocinclus i karet. Det enda jag gjort är att utöka antalet kuhliålar med två och tagit en rot från 152 L karet. Jag har aldrig sett några yngel i 152 L karet och roten stod för övrigt på torra land ett tag så inget fiskyngel kan överleva en sådan resa….
Spännande. Fick du med något i påsen från affären med ålarna tro?
I affären samsas kuhlisarna med små rödrandiga räkor. Visserligen transporteras de i vattnet från det kar där de lever men jag häller aldrig i det vattnet. Fiskarna får sakta sakta fått vänja sig vid mitt vatten d.v.s. jag blandar i lite av karets vatten i påsen med jämna mellanrum. Sedan plockas de upp och vattnet i påsen hälls ut.
Om jag inte visste bättre skulle jag tro det är ett Guppy yngel men där har det aldrig gått några honor bara hanar, och de flyttades till ett eget kar i slutet av maj.
Hur ska jag få den lille att överleva, och vad ska jag mata med? Kanske kan det fungera med det jag brukade ge Guppy ynglen, smulad hårdkokt äggula.
Men sedan då…. amanoräkorna är glupska och stora som hus, och dvärgklogrodorna har ju ingen urskiljning. Tack o lov simmar lillen längre upp i karet så vem vet.
Undrar vad hen blir för något, det ser ju inte alls ut som ett guppy-yngel… Klurigt!
Igår kväll flyttades lillen till 44 L karet och madam Guppy fick flytta tillbaka till dammen med alla gullrankor.
Lillen har klarat natten. Jag blandar en brygd (akvarievatten, TetraMin Baby och hårdkokt äggula) som jag med hjälp av en liten spruta pytsar ner i karet. Jag hoppas att han/hon överlever och växer till sig så att man kan se vad det blir/är 🤔
Det där med äggula m.m. har jag inte hört talas om tidigare. Är det något som säkrar att de får i sig det viktigaste?
Jag vet inte hur det ser ut näringsmässigt, men jag läste om det i en tråd bl.a. på Zoopets Forum.
Jag matade mina Guppy yngel med mosad äggula när de var ytte pytte och de växte bra så jag tänkte testa detsamma på den här lilla krabaten. Den har ju överlevt i det andra karet på…. ja vadå🤔
Det ska ju inte vara några stora mängder äggula eftersom den innehåller protein och inga fibrer, så det får inte klegga ihop sig i tarmen. Det blir liksom bara en slags dimma i vattnet i o m att gulas mosas och i princip löses upp i små små partiklar.
Okej, de flesta brukar oftast överleva så det går säkerligen bra =)
Bilder kan ta aldrig bli för mycket av :) en och en är alltid bättre än bildspel tycker jag.
otroligt fina bilder :)
Tänkte också Platy Lillyrod…
Dags att starta upp en ny tråd, del 2….
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56169aabce12c4195b0009ae-usveads-akvarium-2