Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1391 ggr
Gurgil
0

Ancitrus odling

Hej Jag har 54l akvarium har köpt 1par ancitrus ca4-5 cm hona o hanne för ca 5 dagar sen ungefär när kommer de leka o lägga rom?

Gurgil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förresten här är en bild på akvariet om det hjälper

ElinvBorg
2

Nu kan inte jag så mycket om Ancistrus men jag vet att de vill ha gömställen och rötter. Dessutom, tyvärr, behöver de minst dubbelt så stort som de har just nu

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Gurgil
0

Dubbelt så,stort vad

ElinvBorg
0

Dubbelt så stort akvarium, rekommenderat är minst 100 liter

Gurgil
0

Har 240l ska flytta allt dit på fredag

ElinvBorg
0

Så bra 🙂

Gurgil
0

Ok vidare till frågan förut

lollynonna
0

De måste först känna sig trygga och hemma, sen så tror jag att de är för små för att få bebisar nu. Rätta mig om jag har fel men jag tror det! Och de kommer knappast lägga rom i ett kar på 54 liter, det är alldeles förlitet.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Gurgil
0

Min kompis har odlat i 30l akvarium han odlade ancitrus

[dynamitella]
6

De behöver vara könsmogna först.  Om du ville ha ett lekpar, varför köpte du då 4 och 5 cm stora ungar? :) 
Vänta i 6-12 månader så har du säkert ett etablerat par sen, men som de andra säger är 54 liter för litet. Om din kompis håller lekpar av Ancistrus i 30 liter bör han/hon inte få äga djur. Det är djurplågeri att trycka ner dem i den ynka volymen.

Gurgil
0

Det skall jag prata med han om att han gärna skulle köpa ett större akvarium

Ingbel
0

De kan börja lägga ägg vid ca sex cm längd men de behöver öva ett antal gånger innan du får yngel. Rot måste de ha då deras magar inte fungerar om de inte får gnaga på rötter. Bara för att du har en hona och en hane så är det inte säkert att du får yngel. Ancistrus kan vara lite kräsna i vilken partner de gillar. "Stubben" du har på bild är min hanes favorit att föda upp yngel i. Min första kull, med stor hane och hona, blev uppåt 100 st så tänk på att du behöver stort akvarium. Ynglena behöver mycket mat och skiter därmed mycket. Täta vattenbyten, bra pump och mycket gömställen är ett måste.

[dynamitella]
0

Ps. pansarmalar trivs på sand, inte på grus. Skulle rekommendera att du byter till finkornig sand istället så att skäggtömmarna inte slits bort och lillen svälter ihjäl.

Gurgil
0

Tack för information men vad menar du med lillen svälter ihjäl

ElinvBorg
1

Nu svarar jag för dynamitella, hoppas det är ok. Hon menar att om pansarmalarna går på grus så kan deras skäggtömmar förstöras och kan då få det svårt att äta = svälta ihjäl

Gurgil
0

Förresten varför simmar mina pansarmalar upp o ner förr gjorde det inte det ser ut som om dem hämtar syre

Lillyrod
0

Om pansarmalarna simmar upp och ner mår de inte bra. Att gå upp till ytan och snappa lite luft är normalt men inte att simma så. Hos mej har det slutat med dödsfall för fisken.

Testa med att göra ett vattenbyte ca 30%