Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1477 ggr
Trollhund
2

Trollhunds akvariefunderingar

Hej! Jag är en hängiven nybörjare inom akvarievärlden. Hänger här nästan varje dag och läser men har bott för litet för ett akvarium. Nu flyttar vi snart och tanken på ett akvarium har vaknat till liv igen. Nu tänkte jag dela med mig av mina planer och hoppas att ni kan ge mig lite tips och råg så kanske jag slipper göra ett gäng misstag ;) Prio ett för mig är djurens bästa, nästa är att det ska vara så lättskött som möjligt. Jag önskar mig ett litet/ mindre akvarium för en kampfiskhane med räkor. Jag gillar verkligen växttäta akvarium och det passar ju fint med en Kampfisk, jag tönker mig att om det är tilräkligt mycket växter och skrymslen så borde det fungera tillsammans med räkor. Jag funderar på att köpa ett 30 liters nano. Jag gillar fåden kubiska formen men är samtidigt rädd att det ska vara för litet för att fisken ska trivas och att det ska vara stabilt. Finns färdiga kit och här är nästa fråga, är de fungerande? Tänker mig ett ändå hysat low tech kar med blomjord och sand som bas. Vad är bra startväxter som ändå skulle klara sig bra med en något sämre lampa som de som ingår i startkitten? Kommer lägga till fler tankar efterhand att de poppar upp men det här är starten :) Hoppas ni vill bidra med tankar, tips och ideér

[Jens]
0

Det finns egentligen inte mycket att tillägga för du verkar ha koll på läget. Det enda jag skulle tipsa om är att du väljer Amanoräkor till akvariet. Växter i början är bra om det är snabbväxande för att få igång bakteriekulturen.

Lillyrod
0

De flesta kit som finns att köpa fungerar. Det kan vara pumpen som kanske inte passar det man tänkt sig men till  kampfisk som vill ha lugn och ro passar de flesta små pumpar. 

Du kan läsa igenom vårt växtlexikon vi har här på sajten och se om du hittar något som kan passa där,

Sist men inte minst Kul att du ska skaffa kar : )

Trollhund
0