Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1477 ggr
Trollhund
2

Trollhunds akvariefunderingar

Hej! Jag är en hängiven nybörjare inom akvarievärlden. Hänger här nästan varje dag och läser men har bott för litet för ett akvarium. Nu flyttar vi snart och tanken på ett akvarium har vaknat till liv igen. Nu tänkte jag dela med mig av mina planer och hoppas att ni kan ge mig lite tips och råg så kanske jag slipper göra ett gäng misstag ;) Prio ett för mig är djurens bästa, nästa är att det ska vara så lättskött som möjligt. Jag önskar mig ett litet/ mindre akvarium för en kampfiskhane med räkor. Jag gillar verkligen växttäta akvarium och det passar ju fint med en Kampfisk, jag tönker mig att om det är tilräkligt mycket växter och skrymslen så borde det fungera tillsammans med räkor. Jag funderar på att köpa ett 30 liters nano. Jag gillar fåden kubiska formen men är samtidigt rädd att det ska vara för litet för att fisken ska trivas och att det ska vara stabilt. Finns färdiga kit och här är nästa fråga, är de fungerande? Tänker mig ett ändå hysat low tech kar med blomjord och sand som bas. Vad är bra startväxter som ändå skulle klara sig bra med en något sämre lampa som de som ingår i startkitten? Kommer lägga till fler tankar efterhand att de poppar upp men det här är starten :) Hoppas ni vill bidra med tankar, tips och ideér

[Jens]
0

Det finns egentligen inte mycket att tillägga för du verkar ha koll på läget. Det enda jag skulle tipsa om är att du väljer Amanoräkor till akvariet. Växter i början är bra om det är snabbväxande för att få igång bakteriekulturen.

Lillyrod
0

De flesta kit som finns att köpa fungerar. Det kan vara pumpen som kanske inte passar det man tänkt sig men till  kampfisk som vill ha lugn och ro passar de flesta små pumpar. 

Du kan läsa igenom vårt växtlexikon vi har här på sajten och se om du hittar något som kan passa där,

Sist men inte minst Kul att du ska skaffa kar : )

Trollhund
0

#1 Kul att du nämner amano! Har kikat på dem och gillar dem verkligen, men är inte de för små till ett 30 liters? Har idag suttit och lusläst skvarieväxtlexikonet och har kikat på växter som skulle fungera under sämre ljusförhållanden och som fungersr i ett nystartsakvarium :) #2 Haha, skrev till Jens innan jag såg ditt svar. Lusläst växtlexikonet idag och skrivit upp alla växster som kan fungera och som jag tyckte var fina :) Vi flyttar i november… Hoppas jag kan köpa ett kar i senst december. Men en fråga, skulle det fungera att ha ett akvarium i badrummet? Det är typ min dröm. Älskar att bada badkar och skulle vara så sjukt rofyllt att ligga där och titta på det. Annars tänkte jag ställa det i köket som trevligt sällskap när man disksr och lagar mat :)

Lillyrod
0

Jag tror köket är att föredra även om jag sett att folk har akvarium i badrummet. Mycket elektriska grejer i ett våtutrymme känns inte så bra tycker jag.

[Grodhopp]
0

Jag har svarat i din tråd dig på räkor iFokus :)

[Jens]
0

Jag måste säga som Lillyrod att risken är stor för att det ska bli fel pga av fukten. Har men material som klarar väta så skulle det kunna funka men sedan funderar jag på .. produkter som man använder i badrum kan påverka vattnet. Det är klart om man har ett jättestort badrum så skulle det nog funka om man har elprodukter som klarar väta.

Trollhund
0

Haha, tänkte inte ens på elen utan var mer orolig för hur rummets temperatyrskillnader skulle bråka med värmen i akvariumet. Nä, ni har helt rätt, köket är nog mer passande. Nämde planen för sambon som hör och häpna sa att vi kunde bygga något eget sen om vi ville (!). Men börjar hellre med ett nano :) Åh, tack grodhopp! Var egentligen ett misstag att posta där. Hade råkat surfa in på akvarieräkor av misstag och hittade inte hur man tog bort tråden. Men ska läsa din kommentar. Tack för påminnelsen :)