Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1915 ggr
Meltydeath
0

Slöjstjärtar i 140 liter?

Jag har börjat planera inför att skaffa ett akvarium med tre slöjstjärtar, men jag blir så osäker på hur stort det behöver vara eftersom det finns så många åsikter om det. Förstår att det antagligen är så här också men skulle gärna höra från någon som själv har/haft slöjstjärtar och vad deras erfarenhet är. Skulle dom må dåligt om jag hade dom i ett 140 litersakvarium?

molam
0

Slöjstjärtar blir ganska stora trots att inte människor tänker på det i min åsikt så är 140L för litet då jag tycker de ska ha minst 300L.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Udoon]
0

Med tanke på att en vuxen slöjstjärt blir ungefär 25cm lång, tycker du själv att 140L låter rimligt för 3st?🤦‍♂️

Fjordell
1

140L passar inte som annat än tillfälligt för unga exemplar, eller som lek-/yngelkar. Jag skulle precis som #1 rekommendera minst 300L.

Meltydeath
1

Okej, tack för infon! Nä, tänkte antagligen skaffa ett större senare, men varför vänta? :)

Meltydeath
0

Tror ni att ett vanligt träbord klarar vikten av ett 300liters eller kommer jag behöva en specialanpassad möbel?

[Jens]
0

Du råkar inte ha en bild på träbordet? Om man är lite osäker på att det ska hålla vid benen så kan man staga upp det med vinkeljärn.

Hade en diskussion om det i denna tråd: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56003454ce12c453df000061-funkar-mitt-akvarium-pa-en-ikea-mobel

Meltydeath
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, såhär ser det ut

Tack, kollar den tråden då :)

Lillyrod
1

Jag skulle nog inte ställa ett så tungt kar på det bordet.

[Jens]
1

Näe, 300 L skulle jag inte ställa på det bordet tyvärr men jag skulle inte ha sovit bra om natten då. 🙂

[Tinitusan]
0

jag hade men sen är jag lite våghalsig av mig haha, det största problemet med det bordet är nog först o främst stabiliteten för vikten klarar den alldeles säkert, trä är starkt! jag hade åkte till närmsta byggvaruhandel o köpt några hyvlade reglar o förstärkt bordet med ett slag mellan varje ben =)

KatarinaSt
0

Håller med ovanstående. Jag tror absolut bordet håller så länge benen är upprätta. För att förhindra att benen "viker" sig vid fästet mot bordet så kan du förstärka med reglar som Tinitusan sa.

KatarinaSt
0

Men asså… jag måste ställa frågan… Visst - slöjstjärtar kan bli väldigt stora och tre stora exemplar skulle inte få plats i 140 liter, det är jag med på. Men när man köper dem i handeln så är de vaddå… 4-5 cm nåt, och då funkar ju 140 liter alldeles utmärkt. Vad är det egentligen för fel med att starta med 140 liter och sen, OM fiskarna inte dör av nån anledning (vilket vi alla vet sker titt som tätt), OM intresset verkligen håller i sig, OM en massa andra faktorer, ja då kan man uppgradera storlek på kar.

Det är en jäkla skillnad i kostnad och utrymme med 140 resp 300 liter och det tar ju ett tag innan firrarna blir så pass stora att det är dags att byta upp sig.  Jag menar bara att mycket hinner hända fram tills dess så behovet av 300 liter kanske aldrig uppstår i slutändan.

ElinvBorg
3

Men om fiskarna är i "för litet" hämmas inte tillväxten då så det verkar som om de inte behöver större? Rätta mig om jag har fel 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

molam
2

#13 jo vissa fiskar slutar att växa om karet är för litet, men inte Slöjstjärtar, om dom har kvar att växa så växer dom till Nosen och Fenorna slår i vardera sida av  glaset.

#12 Jo visst kan man ha det som yngelkar MEN Tänk på att slöjjisar och Guldisar och Koi är Dammfiskar och är menade att ha ett stoort utrymme, man måste ju tänka lite på hur fiskarna mår som bäst också, eller? och då är det väl bäst atrt ge fiskarna vad dom behöver redan från början ^^

KatarinaSt
0

#14 Självklart vill vi alla ge våra fiskar och andra husdjur det dom behöver. Men om vi följde det resonemanget fullt ut borde vi kanske inte heller hålla flera andra av våra vanliga akvariefiskar som inte i ett naturligt tillstånd lever i väldigt små revir ex killis, Kampfisk odyl. 

Jag har ingen aning om hur lång tid det skulle ta innan tre slöjstjärtar växer ur 140 liter men låt säga det tar ett år. Dessa firrar kan ha dött flera gånger om under det året av olika skäl, intresset kan ha falnat eller tagit en ny riktning osv.  Meltydeath kanske aldrig kommer att behöva de där extra 160 litrarna med andra ord.

Däremot om det vore som Elin var inne på, att fiskarna inte utvecklas som de ska pga begränsat utrymme,  så skulle jag absolut förespråka stort akvarium redan från början.

molam
1

Så det du säger stt att viskar dom slutar att växa FÖr att få plats i tanken skulle få ett stort akvarium Men dom som växer så mycket tills dom inte kan simma ska få ett litet till att börja med för att sedan få ett stort? Vilket troligast även kommer att gör som missbildade ol.?

Jag kan säga att innan mitt kar Sprack, så hade jag nästan bara missbildade fiskar, vill du veta varfrö? jo för att dom hade bott för litet och fortsatt växt, och trots att de tidigare ägarna hade Bytt akvarium Senare till ett större kar så blev de ändå missbildade för dom hade gått för litet och anpassade sig efter det.

Och missförstå mig inte fiskarna jag hade tatt över hade fått större kar innan dom växte ur sina, men eftersom dom egentligen hade gått förlitet so trodde deras gener att dom skulle få gö för litet hela tiden så generna hade anpassat sig

Konstig förklaring jag vet

Jag hade två synodont, Short body - Enmissbildning
Jag hade en Dvärgig guldpleco - en missbildning
Jag hade en Krokig Pleco - En missbildning
Jag hade vid ett tillfälle En krokig Channa - missbildning
Vid samma tillfälle en Dvärgig Påfågel - Missbildning
Vid ett annat till fälle två Sönderkrokiga Slöjjisar - Missbildning för att ägaren innan hade haft dom i små kar från början sen när dom var ca 8 CM flyttat dom till större kar
Vid Andra tillfällen Krokiga malawi - Missbildning

Alla dessa för att dom nhaft ett så kallat "tillväxt kar" är det verkligen rätt att dom inte ska få må bra för att dom inte haft vad dom behöver? ''/

KatarinaSt
0

ehm.. Jag förstod inte riktigt vad du skrev första stycket men jag har aldrig varit i närheten av att skriva/tycka att fiskarna ska vara i ett lite kar tills dom inte kan simma vilket du antyder i andra meningen.

Och jag har ju redan konstaterat att om fiskarnas tillväxt kräver större kar så ska de också ha det, så de inte råkar ut för såna missbildningar dina fiskar fått.

Däremot undrar jag om det verkligen stämmer med att "generna" inte fattar att fisken lever i ett större utrymme. Om man tittar i naturen så lever yngel och ungfisk oftast i grundare, "trånga" om man så vill utrymmen för att senare flytta ut till öppnare ytor när de blivit större. Detta pga risken att bli uppäten naturligtvis, men de blir inte missbildade för det.

måsma
3

Jag har inte så mycket koll på fisk men jag har koll på genetik och tänkte därmed att jag kunde bidra med att förklara att gener inte "vet" något, generna kommer inte ändras i en individ för att den bor stort eller litet och inte anpassa sig i just den individen för hur den bor.  Detta påverkar inte min åsikt om en fisk skall ha ett stort eller litet kar i början för att sedan byta upp sig. Jag vet inte heller hur det skulle påverka fisken. Gener kan vara uttryckta eller ej uttryckta beroende på genreglering, jag har ingen koll på om någon sådan reglering sker pga storleken på ett akvarium. Ur praktisk synpunkt skulle jag själv dock ha ett akvarium av den storlek som behövs redan från början då det verkar jobbigt att byta akvarium då fiskarna blivit för stora för det dom bor i. Att jag är medlem på denna sida beror på att jag funderar på att skaffa akvarium och söker kunskap om hobbyn. Jag kan därmed inte bidra i fisk diskussioner, men då jag har kunskap om genetik kände jag att jag ville bidra med att förklara detta. 
Det är mycket intressant att läsa diskussionerna här på sidan och jag har lärt mig mycket från er som kommer göra det lättare när jag skaffar akvarium, därmed ville jag bidra med något tillbaka. :)

KatarinaSt
0

Tack för klargörandet Måsma! Jag vet inte mycket om genetik men så pass förstår jag att det är mer eller mindre redan förutbestämt när fisken föds hur den ska se ut och utvecklas. Med eller utan missbildningar. 

Hur som helst - jag vill inte dra igång ett gräl. Jag minns bara så väl när jag själv var ung och hade akvarium och andra djur. Många av mina fiskar dog som flugor, somliga överlevde alla odds. I mitt tonårsrum skulle det få plats med många saker och ett 300 liters kar skulle ta över både utrymme och de få pengar jag hade. Jag kunde ha ett brinnande intresse i början på månaden för att det sen totalt falnat mot slutet och jag tror inte jag var särskilt unik i det hänseendet. 

Att med det i åtanke skaffa ett så stort akvarium för fiskar som ändå inte behöver det förrän om ett års tid (om det nu tar så lång tid för dem att växa till sig) känns som overkill i min mening.

måsma
0

Då har du koll på genetiken katarinaSt! :) Sen mår ju självklart fisken inte bra av ett för litet akvarium, kan ju leda till sjukdomar, att de dör tidigare på grund av stress och dålig vattenkvalité.  För att förtydliga det hela så inte det finns dem som tror att man kan ha fisken hur som helst på grund av vad jag skrev. Men jag vill inte heller dra igång något gräl och då jag inte har någon erfarenhet av fiskar lämnar jag mig därmed utanför detta nu och fortsätter istället följa dessa intressanta diskussioner på håll tills jag själv bildat mig en uppfattning om det hela. :)

ElinvBorg
2

Det är ju bra att tänka till en extra gång ifall akvarium är något för en och så man inte riskerar att tröttna på en gång då det handlar om levande djur. Att läsa på och göra rätt från början är också en sak som gör en mer insatt och så man troligtvis slipper bland annat fiskdöd och då håller troligtvis intresset i sig :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

molam
0

JAg visste inte hur jag skulle förklara annat än att generna men jag har läst  genteknik och jag vet att gener inte vet saker men jag vet inte hur annars jag skulle förklara det.

"Däremot om det vore som Elin var inne på, att fiskarna inte utvecklas som de ska pga begränsat utrymme,  så skulle jag absolut förespråka stort akvarium redan från början."

Det du antydde var att fiskar som slutar växaska ha ett stork akvarium redan från början medan de fiskar som fortsätter att växa oavsett hur stort karet är ska få ett större kar senare och till dess kunna ha ett litet kar

måsma
0

Ok molam vad bra att du har koll, ville bara förtydliga det hela lite grann då jag misstolkade förklaringen. Men ja det kan vara väldigt svårt att förklara, satt själv och fundera på hur jag skulle formulera det en stund och insåg sedan att det var punkter där  jag kunnat vara tydligare.

molam
1

Jodå, jag vet att generna inte vet sådana saker, men kom inte på nått annat sätt hur jag skulle förklara, förklaringar är inte min starka sida :p

[Jens]
1

Det där med att fiskarna stannar i växten i ett för litet kar är djurplågeri enligt mig. Man ska inte sätta fiskar i ett litet akvarium för att de 'anpassar sig' för då är men helt fel ute och ska inte hålla på med akvariefiskar.

[Jens]
0

Slöjstjärtar är väldigt speciella. I ett 140 L akvarium funkar det bra med 3 små nyköpta slöjstjärtar men det blir väldigt kostsamt med en gång. Det räcker t ex inte med en vanlig pump för slöjstjärtar är riktiga skitgrisar så man får direkt köpa sig ett rejält ytterfilter. Detta ytterfilter kommer dock vara för liten ganska så snart om man ska byta upp sig inom väldigt kort tid för slöjstjärtarna växer fort och då får man köpa ytterligare ett ytterfilter när man skaffar sig ett större akvarium för de som brukar följa med räcker inte till för slöjstjärtar.

Meltydeath
0

Det var ju synd :/ får se om jag kan förstärka bordet så pass att det känns tillräckligt stabilt, annars får det kanske bli en egengjord bänk av lecablock som jag sett många som har. Ser faktiskt inte så dumt ut.

usvead
0

Jag har haft akvarium på ett bord men då har jag förstärkt med extra ben/bockar mitt under. Jag tycker personligen att det känns säkrare än att bara förlita sig på benen på sidorna.