Kampfiskkompisar!
Jag har för ett par veckor sen skaffat mig ett nytt akvarium, det är 75l och idag går en Kampfisk själv i det.
Jag funderar lite på vilka andra fiskar jag kan ha i karet och hur många?
Skulle vilja ha tips på lite olika fiskar som "jobbar för karet" så att säga. Algätare och städare men även fiskar som bara är fina.
Min djurhandlare rekommenderar mig inte att skaffa nya fiskar förrän karet har utvecklat en bakteriekultur, något han hävdar tar 7-8 veckor, men när det börjar bli dags vil jag ha lite koll på vad jag ska skaffa. Så, vad säger ni?
Bifogar en liten bild på min kampis och hans hem, synpunkter på akvariet tar jag gärna också!
Vad fint med en gul Kampfisk. Inte supervanligt :) Kul också med ordentlig storlek på karet.
Vissa kampfiskar går inte att ha med andra djur då de tenderar att vara aggressiva, men många kan man ha med snälla småfiskar. Ottocinclus är bra algätare, en liten grupp sådana kan funka finfint. Likväl snäckor och rasboror.
Personliga favoriter är galaxydanios, microrasbora och Drottningrasbora.
Är den gul eller är det ljuset som gör den det? 🙂
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Nåja, orangegul kanske :)
Fin oavsett 🙂
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Otroligt vacker Kampfisk!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det verkar vara så olika från firre till firre. En del är så snälla men min Sixten var ilsk. Jag testade med neontetror det gick väl så där. Amanoräkor var till slut det som fungerade och det var bra, för de är duktiga städare 😃
Wow, supersnygg! :) Jag hade nog också valt någon större snäcka och amanoräkor. Båda är toppen på städning och mycket mysiga att titta på! Om jag skaffat kompisar i form av fiskar hade jag funderat noga på vad som skulle passa för att de skulle lyfta fram varandras skönhet. Risken finns att det blir rörigt och att de försvinner i varandras vimmel liksom.
Jag har ett litet stim kolglödstetror (10 st) med min Kampfisk, samt några snäckor (äpplen och zebror). Funkar jättebra.
Men jag skulle köpa många, många fler växter till detdär karet. Kampisar gillar växter :D
Insta: isabellaroenne
väldigt fin!
Otroligt snygg kille :)