Kampfisk med svärdbärare?
Hej!
Jag har just nu 2 st akvarium, ett 54 l och ett ca 25 l. I 25 liters akvariet bor det en kampfisk-hane. Jag har tänkt att avveckla detta då jag tycker det räcker med ett akvarium.
Så min fråga är om jag kan flytta kampfisken till mitt 54 liters? I det bor det 2 st svärdbärare av en variant med större fenor, två botior och några malar.
Tror ni att det kommer fungera? Annars får kampisen helt enkelt bo kvar i sitt 25 liters.
att blanda Kampfisk med andra fiskar som har stora fenor är generellt inte en bra ide, sen måste jag fråga vad du har för malar? 54l är nämligen för litet för malar förutom ottosar. o gäller samma sak för botior, som dessutom är en stimfisk o vill hållas i stim av minst 6 gärna fler, praktbotian tex blir ca 30cm som fullvuxen så att hålla dem i ett 54l är allt annat än lämligt tyvärr…
Tack för ditt svar.
Okej, då får kampisen bo kvar. Det är pansarmalar och en bulldog pleco mal tror jag? Den hette iaf så i affären. Botiorna vet jag inte vilken sort, men de är orange med svarta ränder. Jag är medveten om att botior bli stora (vilket jag inte visste när jag köpte dem), jag har planer på ett större akvarium istället när ekonomin tillåter, men blir det inte så får jag omplacera dem när de blivit för stora.
Det är en djungel med fiskar när man är nybörjare… Går ju inte att lita på personalen i zoobutikerna heller har jag märkt :-(
Ja det är en djungel det här med fiskar. Alla har nog gjort misstag och köpt något som inte alls passade in. Antingen i karet eller med de andra fiskarna.
Ta för vana att läsa om fisken du blir intresserad av innan du går till affären. Eller kika på fiskarna och sen gå hem och läs vad de vill ha och om de passar hos dig på de du tycker var intressanta. Det finns butikspersonal som har kunskap men de är få tyvärr.
ja oh ja, vi har alla gjort de misstagen, pansarmalar bör funka i ditt kar men är även de stimfisk, bulldog plecon behöver lite större tyvärr o även en varierad diet med en del protein, så gör även pansarmalarna så du tänker på det.
botiorna du har är praktbotior, de blir 30cm som fullvuxna o skulle knappt kunna vända sig i det karet du har nu, o def inte om du har 5 eller fler, jag tycker du ska fråga på din djuraffär om du kan få lämna tillbaka dem eller se om du kan sälja dem kanske här på sajten, om du bor i malmö kan jag ta dem nästa gång jag kör neråt o byta mot några fiskar jag har eller betala dig så du kan köpa ngt annat =)