Vad är detta för snäcka?
Skulle kunna vara en Filopaludina martensi :) Inte säker dock då jag inte sett arten med egna ögon.
Tycker inte bilderna stämmer direkt med min snäcka. Den verkar ha kortare skal och är gulare med en mörk rand "i" själva spiralen i skalen samt några lodräta linjer tvärs över skalet.. :/
Mja, jag får nog gissa på Filopaludina jag också. Om man tittar på t ex denna bild: http://1.bp.blogspot.com/-Q5tfJHgPE_Q/VTcn1C2M9CI/AAAAAAAAB3Q/RU8PRcy61PA/s1600/Filopaludina-AQ_2015-04-12_p09_br.jpg Det ser bekant ut men jag kan ha fel.
Skulle kanske kunna vara en asolene spixi då?
Om inte så är där en tredje art, men jag minns den aldrig.. Viviparus contectus kanske?
Tror inte på asolene spixi då dess spets på skalet pekar rakt bakåt och inte åt sidan.. Och den ser inte direkt ut som filopaludina. Tycker inte den liknar någon av snäckorna jag hittar när jag googlar på för fullt.. :/
Egentligen spelar det inte så stor roll, men vill bara kunna ta hand om den på bästa sätt möjligt och veta att den klarar sig i akvarium, och vara säker på att den klarar sig så att jag kan kpa fler ^^
Fick du den eller köpte du den i butik? Tänkte på att du inte vet vad det är för något =)
Köpte den då jag var ute efter större snäckor i mitt betta-kar. Han sa att den skulle funka bra där men jag vill ju gärna ha lite mer information om den innan jag bestämmer mig om jag borde skaffa fler :P
Funderade på "trapdoor" men kan som sagt inget som helst om snäckor så ^^
Tycker att den är ganska likt äpplen i skalet, om man tänker på form och så
Trapdoor är filopaludina. Det finns många varianter. =)
Aha okej, kan som sagt nada om detta :')
Får anta att det är en trapdoor tills någon kan hjälpa mig att fastställa säkert vad det är :P
Tack för hjälpen!
Så lite så men ge inte upp för känner du att det inte är rätt så leta vidare för det skulle jag själv göra ! =))) Vi försöker hjälpa dig med det vi kan och räcker inte det så fortsätt sökandet. Berätta gärna om du vet med säkerhet sedan till oss.
Men jag har liksom inte någon som helst kunskap om snäckor :p
Frågade i forumet på Zoopet också, där trodde de att det kanske var en äppelsnäcka, men tycker det verkar konstigt eftersom de sa att det var en "snäcka man håller i damm tillsammans med koi och guldfisk"? Samt att de faktiskt skulle sälja dem i akvarie-affär :/
Det kan vara en dålig odlad äppelsnäcka men har du en bild på den när man även ser kroppen tydligt? Inte suddigt och kroppen mer än skalet så kan jag säga om det är en äppelsnäcka eller inte
Kan se om jag an ta en bild snart. Är ofta ganska svårt att se kroppen på den, men ska se vad jag kan göra :P
nja tror inte det är ett äpple, inte alls samma form på skalet ju, o vad jag märkt så blir de randiga på helt annat sätt nr de återgår till viltform.
Aha, vad bra! 😃
Fattar inte att det kan vara så svårt att hitta rätt :')
Är väldigt lik mina Filopaludina som jag köpte i lördags, bortsett från färgen då, för mina är white wizard. Har ju bara haft dem ett par dagar, men tycker de är supermysiga❤️. Men kroppsbild underlättar ju bestämningen som sagt.
usvead, i inlägg #3 så hänvisar jag till en bild som är exakt samma som det du visar och jag är fortfarande inne på filopaludina. =)
#20 Jamen titta! Så går det när man (jag) fuskläser 😃
Äsch då, det är bra om fler tycker som jag 😉